فارسی
يكشنبه 30 ارديبهشت 1403 - الاحد 10 ذي القعدة 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

زكات‏

 

زكات پرداخت بخشى از درآمد زراعتى، طلا و نقره و چند نوع حيوان حلال گوشت و در معناى وسيع و گسترده اش هزينه كردن هر نعمتى از نعمت هاى مادى و معنوى در راه خداست.

پرداخت زكات فريضه اى از فرائض حق، و عبادتى از عبادات و موجب پاداش دنيائى و آخرتى، و امتناع از آن حرام و تركش سبب نكال دنيا و آخرت و عذاب سخت قيامت و دليل بر دنيا پرستى و بخل و حرص و آز است.

پرداخت زكات نمودهنده مال، تزكيه كننده نفس از رذيلت بخل، و پاكسازى درون از گرايش اضافى به دنيا و ماديت و علت رفع گرفتارى گرفتاران و حل مشكل مستمندان، و برطرف كننده نياز نيازمندان است.

ايستادگى در برابر اين حكم واجب الهى، ايستادگى در برابر حق، و تكبر ورزى نسبت به خواسته خداست.

دارنده ثروت و كشاورز غنى، و دامدار متمكن بايد نظرى به خلقت و تحولات شگرفش بيندازد، و ببيند كه همه موجودات از آنچه دارند و توليد مى كنند كريمانه در اختيار همگان قرار مى دهند و در اين زمينه از خود بخلى نشان نمى دهند.

معادن زمين و كوهها سخاوتمدانه عناصر مورد نياز بخصوص طلا و نقره را بيش از حد نياز به بشر ميپردازند، حيوانات حلال گوشت ميليون ها سال است با زاد و ولد خود سفره زندگى را اداره مى كنند، و دانه اى نباتى و غلات به وفور خود را تسليم انسان مى كنند، و ديگر موجودات هم چون خورشيد و ماه، و ابر و باران و باد وجودشان را هزينه آدميان مى نمايند، انسان مالدار و كشاورز محصول دار، و دامدار غنى بايد از وضع كريمانه و كار سخاوتمندانه همه موجودات درس گرفته و او هم براى هماهنگ شدن با همه هستى، دست پرداختش را بدون گره زدن به ابرو، و مشتاقانه و عاشقانه باز كند و به هم نوعانش به فرمان خدا رسيدگى نمايد و دل دردمندشان را بى منت شاد كند، و از اين كه توفيق انجام اين فريضه قرآنيه و حكم الهيه را پيدا كرده است. با همه وجود شكر و سپاس به درگاه خدا آورد.

 

 

 

 


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

رحمت حق به انسان در قرآن
توفیق بزرگ، ترس از خدا
علل تخريت معاشرت‏
گناه بیمارى است
راه توبه واقعی
برکت وجود امام زمان(عج)
نور ائمه طاهرین
سرمایه‌دارترین مخلوق خدا
زیارت
ترويج خط و زبان‏

بیشترین بازدید این مجموعه

مسئله اسرار آميز حيات 1
عوامل بردگى‏
فرمان به وفاى به عهد
مهمترين علت دين گريزى‏
عدم ورود نامحرم در قلب شیعه
دو وسیله تبلیغی جامع
معنی زیارت
عقل رابط بین انسان و عالم هستی
غبطه به مقام حضرت عباس (ع)
حجاب، قانون الهی

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^