لطفا منتظر باشید

وعده خدا با موسى‏

  • تاریخ انتشار:   5 ارديبهشت 1391
  • تعداد بازدید:   679

اين كه وجود مقدس حضرت حق موسى را به ميعادگاه قرب و ميهمانى ويژه، آن هم در طول چهل شب دعوت كرد، تا از افق وجود او خورشيد تورات را براى تربيت نفوس و رشد ارواح و تأمين سعادت دنيا و آخرت مردم طلوع دهد، دليل بر شخصيت و عظمت و كمال آن حضرت است.

موسى از همان زمانى كه ديده در خيمه حيات باز كرد، و قدم به عرصه زندگى گذاشت، با اين كه در دربار فرعون و ميان فرعونيان رفت و آمد داشت با تكيه بر عقل خدادادى، و انديشه‏ى صحيح و نيت پاك، و عمل به آئين قهرمان توحيد حضرت ابراهيم درخت وجودش را به ثمر نشاند و از وجود خويش موجودى موحد، منظم، با تربيت، ظلم ستيز، و همراه با كمالات و خصايل انسانى و الهى به وجود آورد، و به ويژه ساليان درازى كه در خدمت شعيب پيامبر به سر برد، به ارزش‏ها و كمالات، و پاكى درون و برون خود افزود و تبديل به عبدى خاص و بنده‏اى ويژه، و شخصيتى از هر جهت صالح و نهايتاً از مقربان درگاه حضرت حق شد، و استعداد پيامبرى و رهبرى و اولوالعزمى و كليم اللهى در او ظهور كرد، و از سوى پروردگار مهربان براى هدايت بنى‏اسرائيل و ديگر مردم مأموريت يافت.

او پس از آن كه بنى‏اسرائيل را از آن همه مظالم و ستم و سخت‏گيرى‏هاى فرعونيان و شكنجه‏هاى سنگين ستمگران نجات داد و از لابلاى امواج نيل به صورت معجزه آسا با عنايت و لطف پروردگار قوم خود را نجات داد و رابطه و علاقه آنان را با فضاى زندگى مصريان كه محكوم فرهنگ شيطانى فرعونيان بود قطع كرد، مى‏بايست در سايه فرهنگ با بركت و سعادت‏بخش حضرت حق به همه جهات زندگى بنى‏اسرائيل رنگ ديگر دهد، و تحولى همه جانبه در فكر و انديشه و آراء و ارواح و اعمال آنان به وجود آورد، تا از آنان ملتى موحد، پاك، درست‏كار، عزيز، ارجمند، متحد و تسليم حق بسازد. به همين خاطر از طريق قلب پاكش اين معنا را از جانب حضرت رب‏العزه دريافت كرد كه بايد خود را براى گرفتن كتاب آسمانى كه حاوى همه نظامات زندگى و دارنده احكام فقهى و آداب اخلاقى، و فرمان‏هاى معنوى است آماده نمايد.

آن حضرت كه فوق‏العاده دلسوز امت، و براى تربيت فرد فرد آنان و آراسته شدنشان به توحيد ناب و عدالت در همه شئون حيات دغدغه‏داشت و به انتظار دعوت حق براى دريافت كتاب آسمانى بود تا به وسيله آن منبع حقايق، هدايت قوم را كامل كند و دريچه‏هاى جديدى از ماوراء طبيعت به روى آنان باز كند و آنان را از اثرات ريشه‏دارى كه از فرهنگ مصريان و به ويژه فرعونيان در قلب و جانشان نشسته بود پاك كند، و از زنجيرهاى نامرئى فرهنگ مادى كه بر دست و پاى باطنشان بسته بود آزاد نمايد نهايتاً از سوى پروردگارش دعوت شد تا چندى كه در حقيقت چهل شب كامل بايد باشد از غوغاى زندگى، و هياهوى مادى، و لجام گسيختگى‏هاى پول پرستان، و تقاضاهاى غير منطقى قوم، كناره‏گيرى كند و به عزلت نشيند، و جز با حضرت محبوب همدم نباشد و با غير او انسى نداشته باشد، و به روزه و عبادت و بندگى در خلوت قرب مشغول گردد، و به رياضات شرعيه تن دهد، تا روحش و قلب ملكوتى‏اش از كدورت‏هاى زندگى دنيائى پاك گردد و صفاى باطنش به اوج نهائى رسد، و آئينه وجودش چنان صيقل يابد كه براى طلوع و تابش وحى آماده شود.

وحى و الهام سرمايه بى‏بديل و مايه بى‏نظيرى است كه فقط و فقط از افق وجود مخلصان، و پاكان و صالحان كه عمرى را در بندگى و عبادت خالص به سر بردند، و به غير حق توجه نكردند، و جز خدا را نخواستند و عاقبت به مقام پيامبرى و ولايت رسيدند طلوع مى‏كند.

كسى كه در عبادت دائم نيست، و عبادتى را كه انجام مى‏دهد به شوق رسيدن بهشت و نجات از دوزخ است، و گاهى هم به دنبال خواهش‏هاى نفسانى و شهوات شيطانى آلوده به گناه مى‏شود، و دچار حجاب‏هاى ظلمانى است، و فقر معنوى او را از حضرت يار دور نگاه داشته و دغدغه ماديگرى درونش را به كدورت آلوده كرده، و آتش طمع و حرص و بخل و حسد درخت باطنش را سوزانده و افكار و نياتش را به شوائب و ناپاكى‏ها و ناخلاصى‏ها مخلوط نموده شايسته دريافت ضعيف‏ترين مرحله الهام نيست چه رسد به دريافت وحى كه از شئون نبوت و امامت است.

با اين آلودگى‏ها و عبادات اندك كه آن هم بر مبناى توحيد صرف صورت نمى‏گيرد نه اين كه انسان بوى موسى و رنگ او را نمى‏گيرد بلكه به سوى متخلق شدن به اخلاق فرعونى پيش مى‏رود و رهزن صد موسى و هارون مى‏شود.

آن كه او بنياد فرعونى كند

راه صد موسى و صد هارون زند

در هر صورت پاكى كامل موسى، و عبادات مخلصانه او كه جز به عشق حق صورت نمى‏گرفت، و كمالات باطنى و افكار و انديشه‏ها و نيات پاكش كه او را به مقام والاى نبوت و رهبرى معنوى رسانده بود اقتضاء كرد كه حضرت حق براى عطا نمودن كتاب آسمانى به او از او بخواهد كه چهل شب به ضيافت الله رود و در آنجا با قرار گرفتن در عبادات ويژه و راز و نيازمخصوص به دريافت آن سرمايه‏گران نايل آيد.

 

 

منبع :
نظرات کاربران (0)
ارسال دیدگاه