فارسی
چهارشنبه 05 ارديبهشت 1403 - الاربعاء 14 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
1
نفر 1
90% این مطلب را پسندیده اند

نمونه‏هايى از زنان تاريخ اسلام‏

 

در آيين قرآن و روايات و اخبار، اسلام براى حقوق زن چيزى كم نگذاشته است، و زنانى تربيت كرد كه تاريخ عالم نمون آنان را نشان نمى دهد. چند نمونه مثال بزنم تا قدرت و قوت اسلام را در اين باره درك كنيم.

همسر ابوبكر، يكى از ارزنده ترين نمونه هاى تربيتى اسلامى است. اين زن از اين مرد فرزندى به نام محمد پيدا كرد. محمد در دامن علم حضرت على عليه السلام تربيت شد. او بيست و هشت ساله بود كه او را به عنوان ارزنده ترين عاشق عليعليه السلام در كشور مصر كشتند  و بدنش را در پوست گاو گذاشتند و سوزاندند، و خاكسترش را به باد دادند.  وقتى محمد از دنيا رفت، على عليه السلام تا چند سال براى او گريه مى كرد.  محمد بن ابى بكر فرزند كوچكى به نام قاسم ، از خود به يادگار گذاشت. قاسم بزرگ شد و عروسى كرد. خدا به قاسم، نو ابوبكر، دخترى داد كه اسمش را ام فروه گذاشتند.  حضرت باقرالعلوم عليه السلام با اين دختر؛ يعنى نو ابوبكر، دختر قاسم، ازدواج كرد. خدا از اين دختر به امام باقرعليه السلام، حضرت صادق عليه السلام را عنايت كرد. اين تصويرى از تربيت اسلام است.

امام صادق عليه السلام مى خواست پسرش را زن بدهد، و از امام حسن مجتبى عليه السلام هم نوه اى به نام نفيسه به يادگار مانده بود. امام صادق عليه السلام خانواد خود را پيش مادر نفيسه فرستاد كه نفيسه را به عقد پسرش در بياورد. او قبول كرد و نفيسه به خان امام صادق عليه السلام آمد و همسر پسر حضرت صادق عليه السلام شد. او پيش از رسيدن زمان مرگ، از مدت ها پيش، خود را آماد اين ديدار كرده بود؛ نفيسه با دستانش قبرش را كنده بود و پيوسته در آن قبر مى رفت و نماز مى خواند. او توانست در اين قبر شش هزار بار قرآن را ختم كند. روز مردن نفيسه، از او خواستند روزه اش را افطار كند، او امتناع كرد، و گفت: سى سال از خدا مى خواستم كه در چنين حالى با او ديدار كنم. سپس شروع به خواندن سوره انعام كرد و همين كه به آيه صد و بيست و هفتم: لَهُمْ دارُ السَّلامِ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ هُوَ وَلِيُّهُمْ بِما كانُوا يَعْمَلُونَ  رسيد، هنوز طراوت اين كلام الهى در دهانش بود كه از دنيا رفت.  اين زن يك نمونه از زنانى بود كه اسلام تربيت كرد، ارزنده ترين نمون تربيت.

و اما در اصفهان، خانمى مجتهد داشتيم كه تفسيرى در قرآن نوشته، به نام مخزن العرفان. اين زن، نمونه در اسلام است. اين زن نمونه، سطوح عالى فقه، فلسفه و حكمت درس مى داد و مدرس تفسير كتاب خدا بود.


منبع : پایگاه عرفان
1
90% (نفر 1)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

نُه‌برنامۀ‌حيات‌اسلامى در قرآن(4)
روزى نفس، قلب و روح‏
رشد و نمو كشت زارع‏
حسابرسى سريع متقين در قيامت‏
حلال و حرام مالی - جلسه بیست و چهارم (متن کامل ...
حكايتى از تأثير دعاهاى صحيفه سجاديه‏
بهشت و رضوان الهى؛ دو حسنه آخرتى‏
عرشيان فرش نشين، و عاشقان با معرفت‏
مناجات يوسف عليه السلام بعد از پادشاهى‏
حلال و حرام مالی ـ جلسه ششم - (متن کامل + عناوین)

بیشترین بازدید این مجموعه

عرفان در سوره حضرت یوسف (ع) - جلسه چهاردهم
صفات شيعه قابل قبول‏
فتح و ظفر حقيقى مؤمن‏
حرام خورى و پنج خطر آن‏
ارزش و جايگاه عالم‏
چهره ملكوتى يوسف عليه السلام-جلسه ششم (متن کامل ...
عبرت آموزى از مراحل رشد نباتات‏
طبيبان معالج‏
سومین سود بلاها
اهل‌بیت(علیهم‌السلام)، غواصان دریای حکمت و ...

 
نظرات کاربر

حسین
ام فروه اینگونه برداشت میشود امام باقر علیه السلام با وجود ازدواج با نوه ابوبکر بر خلاف روش ما در هر فرصتی دائم بر ابوبکر لعنت نمیفرستاده مجلس عمر کشون بر پا نمیکرده نگاه ایشان به مسلمانان نگاهی دیگر بوده این روزها جنگ بزرگی در ماهواره ها براه افتاده هر دو طرف از هر تو هینی به یکدیگر کم نمیگذارند . کاش به امام باقر علیه السلام اقتدا میکردیم . کاش در آیه 133 بقره : تِلْكَ أُمَّةٌ قَدْ خَلَتْ لَهَا مَا كَسَبَتْ وَلَكُم مَّا كَسَبْتُمْ وَلاَ تُسْأَلُونَ عَمَّا كَانُوا يَعْمَلُونَ بیشتر تفکر میکردیم تا اگر یک مسلمان سنی به مجلس ما آمد بار اول و آخرش با دلی خونین نباشد تا ما مسلمانان صبح تا شام در اینترنت و ماهواره در انشقاق وتوهین به یکدیگر نکوشیم راستی اشد دشمنان مسلمانان یهود بود چه شد که به جان هم افتادیم اگر پاسخی دارید بفرمائید شاید اشتباه میکنم
پاسخ
0     0
19 مرداد 1391 ساعت 09:49 صبح
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^