بخش سوم از سلسله مقالات سیدالشهدا(ع) در جبين امام زمان(عج):
آن ايستاده مرد ، آن كوكب دري ( ستارهي درخشان ) امام زمان عليه السلام است . همو كه خداوند در سفر معراج به پيامبر صلي الله عليه و آله چنين معرفيش ميكند :
« ...او خونخواه ] برخاسته از [ عترت توست ، قسم به عزت و شوكتم كه اوست حجتي ] كه اطاعتش [ واجب است ، و اوست انتقام گيرنده از دشمنانم .» (1)
اينگونه بيخود نيست كه وقتي اصحاب امام عصر عليه السلام به دور ايشان حلقه ميزنند ، وقتي به زين اسب ايشان تبرك ميجويند و چون كنيزان از ارباب خود فرمان ميبرند ، وقتي در محضر جانبازي ميكنند و به هر كار او بخواهد دست ميزنند ، وقتي دلهاي خاشع و روشنشان از خداوند شهادت ميطلبد ، شعارشان اين باشد : (2)
« يا لثارات الحسين » !
ثاراث جمع ثار به معناي خون است . تركيب « يا لثارات » در مصيبتها به كار مي رود كه انسان از شدت آنها ، ندبه و زاري و فرياد ميكند . پس منظور از عبارت « يا لثارات الحسين » ندبه كردن براي خونخواهي آن بزرگوار است .
يكي از القاب امام حسين عليه السلام و پدر بزرگوارشان حضرت امير عليه السلام ، ثارالله است . همانگونه كه در زيارت عاشورا ميخوانيم :
السلام عليك يا ثارالله و ابن ثاره (3)
سلام بر تو اي خون خدا و فرزند خون خدا !
در تعبير ثارالله، كلمهي « ثار » به «الله » اضافه شده و اين تركيب اضافهي تشريفي است از آنجا كه خون سيدالشهداء عليه السلام شرافت بسياري نزد پروردگار دارد و خداي متعال - به وسيلهي امام عصر عليه السلام - خونخواه اوست ،لذا آن را به خود منسوب كرده است خون امام حسين عليه السلام از شريفترين خونهايي است كه در عالم به زمين ريخته شده و هنوز تقاص آن گرفته نشده است .
امام زمان عليه السلام هنگام ظهور به كمك ياران خود انتقام ايشان را از دشمنان اهل بيت عليهم السلام ميگيرند . ايشان و انصارشان با شعار خونخواهي امام حسين عليه السلام بر ميخيزند و اين شعار ، همهي اهداف و خواستههاي آنها را يكجا بيان ميكند . ثائر كسي است كه تا خونبهاي خود را نگيرد ، آرام و قرار ندارد . امام عصر عليه السلام خونخواه نينواست و نهايت آرزوي هر مومني خونخواهي حضرت سيدالشهداء در ركاب ايشان است چنانكه در زيارت عاشورا ميخوانيم :
فأسئل الله ... أن يزرقني طلب ثارك مع أمام منصور من أهل بيت محمد صلي الله عليه و آله (4)
از خدا مي طلبم ، خونخواهي تو را همراه امام پيروز اهل بيت پيامبر .
موتور
آن « طريد » كه فرو نهاده مانده چه خون دلي ميخورد ! آن « شريد » كه دور از دسترس افتاده چه رنجي ميكشد ! در حديثي امام عصر عليه السلام را به وصف « الموتور بأبيه » (5) معرفي كردهاند موتور يعني كسي كه مورد قتل و غارت قرارگرفته و «الموتور بأبيه » يعني كسي كه به خاطر جنايت در حق پدرش، مظلوم واقع شده و هنوز به خونخواهي او برنخاسته . اين داغدار پدر چه مظلوميتي را تحمل ميكند و چقدر بايد به انتظار اجازه باشد تا به خونخواهي و انتقام برخيزد ؟!
يكي از شباهتهاي امام عصر عليه السلام به پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله را در روايات چنين بيان داشتهاند :
« قيام ، شمشير كشيدن و كشتار دشمنان خدا و رسولش ، و زورگويان و طاغوتها. او با شمشير و ] ايجاد[ ترس ] در دل دشمنان[ ياري ميشود و هيچ پرچمي برابر او تاب ] ايستادگي [ نميآورد .» (6)
اين زخم پنهان روزي سر وا ميكند و اين فرياد خفته در گلو روزي عالمگير مي شود و زمين و زمان شنواي اين داد از سر درد خواهند شد:
ألا يا أهل العالم إن جدي الحسين قتلوه مظلوماً (7)
اي عالميان ! جدم حسين را مظلومانه شهيد نمودند .
عزاداران سيدالشهداء عليه السلام ، ملائك ياور امام عصر عليه السلام
السلام عليك و علي ملائكه المضاجعين (8)
ياران امام عصر عليه السلام در راه خونخواهي نياي بيياورش ، نه تنها انسانها ، كه فراواني از فرشتگان الهي هستند .
« فرشتگاني كه با نوح عليه السلام در كشتي بودند ، فرشتگاني كه ابراهيم عليه السلام را هنگام انداخته شدن در آتش همراهي مي كردند ، فرشتگاني كه با موسي عليه السلام بودند هنگام شكافتن دريا براي بني اسرائيل . چهارهزار فرشتهي نشاندار همراه با پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و هزار ملكي كه پي در پي بر ايشان فرود ميآمدند و سيصد و سيزده فرشتهاي كه در بدر بودند ، چهار هزار ملكي كه براي پيكار در ركاب حسين بن علي عليه السلام فرود آمدند و به آنها اجازهي جنگ داده نشد.اينان پريشان و غبارآلود و گريان در كنار قبر آن حضرت هستند تا روز قيامت .... همهي اينها در روز زمين انتظار قيام قائم عليه السلام را ميكشند تا هنگامهي ظهورش فرا رسد» . (9)
اين فرشتگان نيز ميان حسين عليه السلام و مهدي عليه السلام در سعياند ، از سويي بر داغ حسين عليه السلام ميگدازند و از طرفي در ركاب مهدي عليه السلام به انتقام جويي اباعبدالله عليه السلام اقدام ميكنند .
پی نوشتها :
(1) مکیال المکارم ، ج 1 ، ص 130.
(2) مکیال المکارم ، ج 1 ، ص 131.
(3) زیارت عاشورا ، مفاتیح الجنان.
(4) زیارت عاشورا ، مفاتیح الجنان.
(5) کمال الدین ، ج 2 ، ص 361.
(6) مکیال المکارم ، ج 1 ، ص 141.
(7) الزام الناصب ، ص 282.
(8) بحارالانوار ، ج 101 ، ص 317.
(9) مکیال المکارم ، ج 1 ، 138.
منبع : سایت عاشورا