فارسی
شنبه 15 ارديبهشت 1403 - السبت 24 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

روایت دردهای زینب(س)؛ شام عاشورا

عقيلة بنی هاشم مي‌فرمايد: «در شب عاشورا، ديدم برادرم از خيمه بيرون آمده و خارهاي بيابان را با غلاف شمشير از جاي می‌كند. جلو رفتم و سؤال كردم: چرا چنين می‌كنی؟ فرمود: می‌دانم فردا اطفال من بايد روی اين خارها با پای برهنه، راه بروند.»
روایت دردهای زینب(س)؛ شام عاشورا

در شب عاشورا، تنها در خيمه نشسته و شمشيرش را اصلاح و بر خود مرثيه مي‌خواند و به زمانه خطاب مي‌نمايد و اشعاري مي‌سرايد كه مضمونش اين است: «اي زمانه! اف بر تو باد! چه قدر مردمان صالح و متقي و دوستان باوفا را به كشتن دادي، و به دل از ايشان قناعت ننمودي! عاقبت امور به سوي خداوند خواهد بود، و هرچه صاحب نفسي به راه من خواهد رفت؛ يعني راه موت»

حضرت سجاد مي‌فرمايد: «پدرم، اين اشعار را چند مرتبه تكرار كرد و وقتي مقصودش را دانستم، گريه گلويم را گرفت، ولي خود را نگه داشتم، و دانستم كه بلانازل خواهد شد. اما عمه‌ام زينب چون اين ابيات را شنيد، طاقت نياورد و بي‌اختيار برجست، و سر و پا برهنه نزد برادر آمد، و صدا زد: «اي كاش مرده بودم برادر! امروز پدر و مادر مردند، اي جانشين گذشتگان و پناه بازماندگان!»
حضرت نظري به او نمود و فرمود: «اي خواهر! تحمل تو را شيطان نبرد.» و اشك از چشمش سرازير شد. زينب از شدت غصّه، بيهوش گرديد. حضرت برخاست و آب به صورت خواهرش ريخت و او را به هوش آورد و فرمود: «اي خواهر! از خدا بترس و صبر را پيشه گير. بدان كه تمام اهل زمين خواهند مرد واهل آسمان ها باقي نخواهند ماند، به جز خدا ، كه تمام موجودات را به قدرت خود خلق نموده است. پدر و مادرم و برادرم، بهترين اهل زمين بودند، بلكه پيغمبر خدا (ص) از دنيا رفت و هر مسلمي را به او تأسي است. اي خواهر! تو را به خدا قسم مي‌دهم كه جامة خود را پاره منمايي و صورت مخراشي و واويلا مگويي.» پس او را آورد و به نزد خود نشانيد.

 

عقيلة بني هاشم مي‌فرمايد: «در شب عاشورا، ديدم برادرم از خيمه بيرون آمده وخارهاي بيابان را با غلاف شمشير از جاي مي‌كند. جلو رفتم و سؤال كردم: چرا چنين مي‌كني؟ فرمود: مي‌دانم فردا اطفال من بايد روي اين خارها با پاي برهنه، راه بروند.»


منبع : سایت عاشورا
  • کربلا
  • حضرت زینب
  • عاشورا
  • امام حسین
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    شبیه ترین غنچه به بهار
    آخرین سخن
    خالد بن عمرو ازْدى
    سیمای امام سجاد علیه السلام(1)
    از حضرت زینب(علیهاالسلام) چه می دانیم؟
    سیاست و حکومت در سیره امام سجاد(ع)
    نوادگان و فرزندان حضرت عباس ( علیه السلام )
    مظلومیت و بی‌گناهی سیدالشهدا(ع) و خاندان او
    چون او سجده کن!
    فضایل و کرامات حضرت عبد العظیم حسنی

    بیشترین بازدید این مجموعه

    خالد بن عمرو ازْدى
    آخرین سخن
    سیمای امام سجاد علیه السلام(1)
    از حضرت زینب(علیهاالسلام) چه می دانیم؟
    شبیه ترین غنچه به بهار

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^