فارسی
سه شنبه 06 آذر 1403 - الثلاثاء 23 جمادى الاول 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

اصفياى الهى در قرآن مجيد

كتاب حق، از چهره هايى به عنوان برگزيدگان خدا ياد مى كند، تا تمام مردم عالم از كرامت و اخلاق و سنت و روش آن بزرگواران درس بگيرند.

علت برگزيده شدن آنان به توسط حضرت حق، ايمان و عمل صالح و پاكى نفس و سلامت قلب و علم و دانش و عبادت و بندگى خالص آنان بود و بدون شك هر كسى راه آنان را طى كند در حد ظرفيت خودش از برگزيدگان خدا خواهد شد.

[إِنَّ اللَّهَ اصْطَفى آدَمَ وَ نُوحاً وَ آلَ إِبْراهِيمَ وَ آلَ عِمْرانَ عَلَى الْعالَمِينَ ] .

بى ترديد خدا آدم و نوح و خاندان ابراهيم و خاندان عمران را [به خاطر شايستگى هاى ويژه اى كه در آنان بود] بر جهانيان برگزيد.

ايمان، عمل صالح، خضوع، خشوع، حيا، صدق، صبر، امر به معروف، نهى از منكر، نماز، روزه، حج، انابه، علم، هشيارى، بصيرت، روشن دلى، شجاعت، جهاد، خدمت به خلق خدا، بيزارى از دشمنان حق، خوف از مقام حق، درستى، پاكى، تزكيه نفس، ترك گناه، اقامه عدل، شهادت، امامت، توكل، توجه عميق به قيامت، ذكر خدا، ياد مرگ.

با اين صفات چگونه در مدار اصطفا و انتخاب قرار نگيرند و چرا محبوب حق و همه عالم نباشند؟

خداوند بزرگ در قرآن مجيد به برگزيدگان از عبادش كه از شر دنيا و آخرت، به خاطر صفات پاكشان در امان اند، از قول رسول گراميش سلام داده آنجا كه مى فرمايد:

[قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ سَلامٌ عَلى عِبادِهِ الَّذِينَ اصْطَفى آللَّهُ خَيْرٌ أَمَّا يُشْرِكُونَ ] .

بگو: همه ستايش ها ويژه خداست و درود بر آن بندگانش كه آنان را برگزيده است. آيا خدا بهتر است يا آنچه شريك او قرار مى دهند؟

آرى، سلامت همه جوانب وجود برگزيدگان الهى اقتضا كرده كه خداوند بزرگ از قول پيامبرش به آن عزيزان سلام برساند، راستى انسان تا كجا قدرت پرواز و همسانى و هماهنگى با عالم ملكوت را دارد و تا چه اندازه مى تواند از ارزش هاى والاى الهى بهره مند گردد، تا جاييكه بر اثر شدت اتصال به آن جناب اسم و رسمى و نام و نشانى جز عين عبوديت از انسان باقى نماند!

چنان به روى تو آشفته ام به بوى تو مست

 

كه نيستم خبر از هر چه در دو عالم هست

دگر به روى كسم ديده برنمى باشد

 

خليل من همه بت هاى آرزو بشكست

     

مجال خواب نمى باشدم زدست خيال

 

در سراى نشايد بر آشنايان بست

در قفس طلبد هر كجا گرفتارى است

 

من از كمند تو تا زنده ام نخواهم رست

غلام همت آنم كه پاى بند يكى است

 

بجانبى متعلق شد از هزار برست

مطيع رأى توأم گر دلم بخواهى سوخت

 

اسير حكم توام گر تنم بخواهى خست «1»

     

 

 

 

 


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

ابن خضیب و نماز نیکو
نگاهی کوتاه به زندگی و شخصیت علمی استاد حسین ...
استعجال
معنى ايمان فزاينده
عبادت، عامل عدالت در زندگى‏
بهداشت آب
حرص در روايات‏
روايات طعام و شكم
مدينه طيبه‏
مراسم عزاداري شهادت حضرت صديقه طاهره(سلام الله ...

بیشترین بازدید این مجموعه

نفس و هفت مرحله آن
خوف ممدوح
معنى ايمان فزاينده
ملائكه و هدايت
ثواب اذان و مقام مؤذّن
روايات طعام و شكم
سخنراني مهم استاد انصاريان در روز شهادت حضرت ...
حق‏الناس و اهميت آن‏
حرص در روايات‏
تكرار «الرحمن الرحيم» در سوره حمد

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^