حضرت استاد انصاریان در چهارمین جلسه از حضورش در بین مردم مشهد در مکتب الزهرا(سلام الله علیها) پیرامون مقامات مختلفی که در قرآن نام برده شده، اختلاف ظرفیت موجودات در نوع خلقت، اهمیت شناخت خویشتن و تردید منکران الهی در انکار خویش مطالبی را بیان نمودند.
ایشان با بیان اینکه در قرآن بارها از مقاماتی برای افراد مختلف نام برده شده که این مقامات برای زن و مرد یکسان است و همه به یک میزان استعداد رسیدن به آن را دارا هستند افزودند: مقاماتی مثل مقام علم، ولایت، توکل، صبر، تقوا، بصیرت، لقاء و در نهایت مقام قرب الهی برای افراد مختلفی در طول تاریخ ذکر شد و به همین جهت خداوند راه بهانه و عذر را برای همگان بسته است.
این اندیشمند فرهیخته با اشاره به این مطلب که ظرفیت افراد متفاوت است اظهار داشتند: مقامات افراد به میزان ظرفیت آنهاست و این عین عدل الهی و خود نشانه ای بزرگ از حکمت و رحمت خداوند است و اساسا مساوات در خلقت نشانه پوچی و بی هدفی در خلقت است که با فلسفه خلقت موجودات منافات دارد.
وی اختلاف موجودات در رنگ، شکل و زبان را گویای حکمت خداوند دانست و اختلاف اثر انگشتان چند میلیارد انسان را معجزه ای با عظمت معرفی کرد که فقط خداوند توان ایجاد آن را دارد «و من آیاته اختلاف السنتکم و الوانکم».
این استاد فرهیخته اثبات وجود خداوند را در قرآن آن قدر بدیهی دانست که خداوند فقط به صورت ساختار سوالی از آن سخن می گوید و استدلالی را در این باره مطرح نمیکند «أ فی الله شک فاطر السموات و الارض» و از سویی راه کسب شناخت و معرفت نسبت به خویش را تدبر در نحوه خلقت انسان میداند و اینکه چگونه ممکن است موجودی زنده با همه اعضا و جوارحش از مشتی خاک پدید آید.
وی با بیان روایتی از نبی گرامی اسلام صلی الله علیه و آله مبنی بر اینکه هیچ باطلگرایی به باطل خویش یقین ندارد و دائما در تردید بسر می برد افزودند: به راحتی می توان این باطلگرایان را با براهین ساده قانع کرد و در طول تاریخ علمای مختلفی چنین کردند که یکی از آنان دانشمندی با نام «ابن سکیت» در قرن دوم و معاصر با بنی عباس بود.
معظم له در پایان به این واقعیت تاریخی بزرگ اشاره نمودند که با اندکی تامل در تاریخ می بینیم علما و افراد سنی مذهب یا مسیحی و یهودی بسیاری بودند که به سمت تشیع گرایش پیدا کردند اما دیده نشده که عالمی شیعی به دین دیگری گرویده باشد و این جای بسی تامل دارد که می تواند نشانه حقانیت شیعه باشد.
منبع : پایگاه عرفان