عدم پذيرش حق نوعى از تكبّر است و مراء و جدال مستلزم چنين حالتى است.
از ابى دردا و واثله و انس روايت شده:
روزى پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله بر ما وارد شد، در حالى كه ما راجع به يكى از مسائل دينى سرگرم بحث و مجادله و ستيزهجويى بوديم.
رسول خدا صلى الله عليه و آله چنان خشمگين شد كه شدّت خشم او براى ما بىسابقه بود، سپس فرمود:
ملّتهايى پيش از شما به علّت جدال و ستيزهجويى گرفتار انحطاط و نابودى شدند، از اين عمل دست برداريد؛ زيرا يك فرد با ايمان با كسى به جدال و ستيزه جويى برنمىخيزد، ستيزهجويى نكنيد، چون ستيزهجو سخت زيانكار است، جدال را كنار بگذاريد؛ زيرا من در روز قيامت از ستيزهگر شفاعت و وساطت نمىكنم.
با هم به ستيز برنخيزيد، چون من براى كسى كه از جدال گرچه حق با اوست دست بردارد سه خانه در بوستانهاى بهشت ضمانت مىكنم، از مراء و جدال دست برداريد؛ زيرا نخستين كارى كه خداى من پس از منع از بتپرستى مرا از آن نهى فرموده ستيزهجويى با مردم است
منبع : پایگاه عرفان