فارسی
چهارشنبه 03 مرداد 1403 - الاربعاء 16 محرم 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

0
نفر 0

مرورى بر برخی سجایاى اخلاقى آیت الله میرزا جواد تبریزی (ره)

به گزارش شیعه آنلاین، با توجه به فرا رسیدن چهارمین سالگرد رحلت آیت عظماء، محیی أیام فاطمیه و مدافع مذهب بر حق شیعه، حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی (قدس سره) مراسم با شکوهی در اجلال از آن فرزانه فقید و فقیه سعید در تاریخ پنج‌شنبه 8/7/1389 بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد اعظم شهر مقدس قم برگزار می‌گردد.

نگاهی به زندگینامه ميرزا جواد تبريزى
يکى از اعيان و مفاخر فقهاى نامدار شيعه و يکى از اکابر و متبحرين در علوم اسلامى و يکى از استوانه هاى فقهى و اجتهادى در فقه اسلامى، که از نظر آثار و برکات وجودى با برکت بوده، استاد الفقهاء والمجتهدين، آيت الله ميرزا جواد تبريزي (ره)ميرزا جواد تبريزى است. ايشان بسيار عابد و زاهد، اهل خشوع و تهجد بود و بر علم و دانش مداومت داشت. جماعت بسيارى از او بهره بردند. او بر تمام موالين و محبين اهل بيت(ع)، فضلا و طلاب حوزه حق دارد؛ زيرا که در قرن خود در علوم و ولاى اهل بيت(ع) تحولى عظيم ايجاد نمود.

هرگاه در پى شناخت ايشان برآييم، ايشان را آگاه بر هر فنى خواهيم يافت. جملات مدح و ستايش در معرفى او، ناتوانند. گويا او تنديس علم، دانش و ادب و تجسم فضل و کمال است.

فقيه هوشيار، محدث پارسا، ثقه‌ى جليل القدر و سرچشمه‌ى بزرگوارى‌ها و فضيلت‌ها، داراى تأليفات سودمندى است. علماى دين نه تنها از استاد خود درس علم و دانش مي‌آموزند، بلکه مراتب معنوى و مناهج کمال را نيز سپرى مي‌نمايند. مرحوم ميرزا جواد تبريزى همزمان با طى مدارج علمى، و سريع تر از آن مراحل معنوى و کمالات روحى را پيمودند تا آنجا که مصداق واقعى عالم ربانى گرديدند.

اين ادعا با مرورى بر برخی سجاياى اخلاقى ايشان کاملاً روشن مي‌شود، از جمله خصائص بارز اخلاقى مرحوم ميرزا مي‌توان به اين موارد اشاره کرد:

ياد خداوند متعال: مرحوم ميرزا هيچ گاه از ياد خدا غافل نبود و تمام اعمالش را با قصد قربت انجام مي‌داد.

زيارت و توسل: مرحوم ميرزا به زيارت ائمه ى هدى(ع) اهميت فراوانى مي‌داد و هرجا فرصت مي‌يافت و يا امکان برايشان حاصل مي‌شد، شروع به خواندن دعا و زيارت ائمه(ع) مي‌نمودند. توجه خاص و توسل به معصومين(ع) باعث گرديده بود که مرحوم ميرزا به تأليف کتب عقايدى روى آورند و اهميت خاصى به رد شبهات و دفاع از کيان تشيع و مظلوميت اهل بيت(ع) دهند.

زهد و پارسايى: يک ويژگى بسيار مهم در زندگى اين بزرگ مرد، زهد، پارسايى و ساده زيستى اوست. مرحوم ميرزا تمام امکانات را در اختيار داشتند اما با همه ى اينها، زندگى شخصى مرحوم ميرزا در نهايت زهد و پارسايى سپرى مي‌شد.

تواضع: تواضع مرحوم ميرزا از ديگر خصائص اوست. مرحوم ميرزا هيچ گاه به مقام اجتماعى و بالا و پائين بودن موقعيت نظر نمي‌کرد. آن خصائص روحى و کمالات معنوى و آن علم و دانش گسترده، از او شخصيتى ممتاز ساخته بود.

سعه صدر، خوش فهمى، حسن سليقه، داشتن نظم و برنامه ى تحصيلى، ظرافت طبع، معنويت سخن و پختگى و بى نقص بودن آثار علمى، تخلق به اخلاق الهى و قرب منزلت از خصوصيات اين عالم ربانى است.

تعليم و تعلم از مهم ترين خدمات ايشان به شمار مي‌آيد. شخصيت بارز علمى ايشان در دقيق بودن در مطالب، عميق فکر کردن و حسن سلوک با طلاب باعث مي‌شد هر روز گروه بيشترى از افراد علاقه مند و با استعداد به سوى مجلس درس ايشان جذب شوند.

ايشان يکى از اعجوبه هاى روزگار خود بودند که در زمينه هاى مختلف علمى از جمله فقه، اصول، کلام، رجال و... کتاب هايى ارزشمند نوشته که به زيور طبع آراسته شده، و در حدود ده ها کتاب از آثار خطى از ايشان به جاى مانده است که حاکى از نبوغ اين فقيه فقيد است.

تأليفات فراوان و گوناگون وى در علوم و فنون مختلف اسلامى، هر کدام گوهرى تابناک و گنجينه اى پايان ناپذير است که هم اکنون با گذشت ايام روز به روز بر ارزش و اعتبار آنها افزوده مي‌شود و جايگاهى بس رفيع و والا يافته اند و در صدر قفسه ى کتابخانه ها و در سينه ى فقها و دانشمندان جاى مي‌گيرند که از آن ميان مي‌توان به موارد ذيل اشاره کرد: 1ـ ارشاد الطالب في شرح المکاسب 2ـ تنقيح مباني العروة 3ـ تنقيح مبانى العروة 4ـ تنقيح مباني العروة والمناسک 5ـ اسس القضاء والشهادات 6ـ اسس الحدود والتعزيرات 7ـ کتاب القصاص 8ـ کتاب الديات 9ـ کتاب نکاح 10ـ کتاب اجاره 11ـ تعليقه عروة الوثقى 12ـ تعليقه بر منهاج الصالحين 13ـ طبقات الرجال 14ـ الدروس في علم الاصول 15ـ تنقيح مبانى العروة 16ـ تنقيح مبانى العروة 17ـ تنقيح مبانى العروة 18ـ صراط النجاة 19ـ کتاب ظلمات فاطمة الزهراء(س) 20ـ کتاب اميرالمؤمنين علي بن ابي طالب 21ـ فدک 22ـ الشعائر الحسينية 23ـ زيارت عاشورا فراتر از يک شبهه 24ـ زيارت عاشوراء فوق الشبهات 25ـ نفي السهو عن النبي(ص) 26ـ نصوص الصحيحة على الائمة(ع) 27ـ الانوار الهية في مسائل العقائدية 28ـ النکات الرجالية 29ـ ما استفدت من الروايات في استنباط الاحکام الشرعية 30ـ النصايح ...

فوايد ارزشمند نوشته هاى ايشان همچون ابر بهارى تمام سرزمين ها را از قطرات حيات بخش بارانش سيراب مي‌سازد. تأليفات او بر پيشانى روزگار همچون مرواريد مي‌درخشد و کلماتشان در ميان سطرها همچون گوهرهايى گرانبها کنار هم چيده مي‌شود. تمام کسانى که از ايشان ياد کرده اند، جز ستايش و تعريف چيزى نگفته اند و بنابر شهادت تمام بزرگان، مرحوم ميرزا قله هاى رفيع علوم مختلف از جمله فقه، اصول، کلام، رجال و... را درنورديده است.

وفات
مردان الهى با رفتن از دنيا نمي‌ميرند؛ بلکه تا ابد در ياد و خاطر آيندگان زنده اند و برکات آنان در ايام زندگيشان خلاصه نيست؛ بلکه پس از وفات نيز به واسطه ى تأليفات، شاگردان و باقيات و صالحاتى که بر جاى گذارده اند منشأ بسيارى از عنايات الهى براى مردم هستند.

مرحوم ميرزا هنگام مرگ، خدمات فراوانى از خود بر جاى گذاشتند که به لطف پروردگار پس از ايشان شاگردان و فرزندان، ادامه دهندگان اين راه پرفروغ، بوده و خدمات ارزشمندى ارائه مي‌نمايند، اما جاى خالى يک عالم فرزانه را هيچ کس و هيچ چيز پر نمي‌کند.

چراغ عمر مرحوم ميرزا پس از 82 سال نورافشانى، در شب 27 شوال سال 1427 هـ. ق در شهر مقدس قم خاموش گشت و جهان از فيض وجود اين عالم گرانمايه محروم شد و در مسجد بالاسر حرم مطهر حضرت معصومه(س) کنار قطعه ى بزرگان و مفاخر مذهب آراميد. راهش پر رهرو و يادش گرامى باد، آمين يا رب العالمين.

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

حسابگرى دنيا
عبادت، علت رشد و كمال‏
ناله نفس
نسخه جالینوس حکیم
حرص در روايات‏
سبب هلاكت خلق‏
كلام علامه مجلسى رحمه الله در انديشه‏ علامه ...
عمل صالح چیست
آثار معرفت نفس
مراحل مختلف شكل‏گيرى انسان در رحم مادر دوران ماه ...

بیشترین بازدید این مجموعه

آداب معاشرت
گلزار محبت
محبت به شقى ترین مردم
از راه نماز به بهترين حقيقت رسيد
راه اندازی بخش تخصصی عرفان اهل بیت(ع) در کتابخانه ...
معناى «الرحمن»
قدردانی استاد انصاریان از خادمین سیدالشهدا علیه ...
حرص در روايات‏
زهد يا رهبانيت‏
زهد در كلام مجلسى رحمه الله‏

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^