اللهم صل علي محمد و اله ، و صيرنا الي محبوبك من التوبة ، و ازلنا عن مكروهك من الاصرار . اللهم و متي وقفنا بين نقصين في دين أو دنيا ، فاوقع النقص باسرعمها فناء ، و اجعل التوبة في اطولهما بقاء . و إذا هممنا بهمين يرضيك احدهما عنا ، و يسخطك الاخر علينا ، فمل بنا الي ما يرضيك عنا ، و اوهن قوتنا عما يسخطك علينا . و لا تخل في ذلك بين نفوسنا و اختيارها ، فانها مختارة للباطل إلا ما وفقت ، امارة بالسوء إلا ما رحمت . اللهم و إنك من الضعف خلقتنا ، و علي الوهن بنيتنا ، و من ماء مهين ابتدأتنا ، فلا حول لنا إلا بقوتك ، و لا قوة لنا إلا بعونك . فايدنا بتوفيقك ، و سددنا بتسديدك ، و اعم ابصار قلوبنا عما خالف محبتك ، و لا تجعل لشي ء من جوارحنا نفوذا في معصيتك . اللهم فصل علي محمد و اله ، و اجعل همسات قلوبنا ، و حركات اعضائنا ، و لمحات اعيننا ، و لهجات السنتنا في موجبات ثوابك حتي لا تفوتنا حسنة نستحق بها جزاءك ، و لا تبقي لنا سيئة نستوجب بها عقابك .
(1) بار خدايا بر محمد و آل او درود فرست ، و ما را از ( نافرماني ) به توبه و بازگشت ( از آن ) كه پسنديده توست ( براي آن پاداش قرار داده اي ) بازگردان ، و از اصرار ( بر گناه ) كه آن را نمي پسندي ( مرتكب آن را به كيفر مي رساني ) دور گردان
(2) بار خدايا و هرگاه بين دو زيان ( دو كيفر بر اثر دو تقصير و نافرماني ) قرار گرفتيم : يكي در دين و ديگري در دنيا ( و يكي را مي بخشي ) پس زيان ( كيفر ) را در آن كه زود مي گذرد ( دنيا ) و عفو و بخشش را در آن كه مدتش طولاني است ( دين ) قرار ده
(3) و چون بد و چيز تصميم گيريم كه يكي از آن دو تو را از ما خشنود گرداند ( موجب رحمت و پاداش شود ) و ديگري تو را بر ما به خشم آرد ( از رحمت دور و به كيفرمان برساند ) پس ما را به آنچه تو را از ما خشنود مي كند برگردان ، و نيروي ما را از آنچه تو را بر ما خشمگين مي نمايد سست نما ( حضرت صادق - عليه السلام - فرمود : مؤمن به حسنه اي " كار نيك " تصميم مي گيرد و آن را بجا نمي آورد پس حسنه اي براي او نوشته مي شود ، و اگر آن را بجا آورد ده حسنه نوشته خواهد شد ، و مؤمن به سيئه اي " كار بد " تصميم مي گيرد كه آن را بجا آورد و انجام نمي دهد ، بر او نوشته نميشود ، گفته اند : تصميم در اين خبر و مانند آن به خاطر گذراندن با خود انديشيدن است وگرنه تصميم بر معصيت گناه است ، و اگر آن را بجا آورد گناه دوباره اي است ، و اين گفتار اگر چه مورد گفتگو مي باشد ولي ظاهر عبارت دعا آن را تأييد مي نمايد )
(4) و در آن هنگام نفسهاي ما را در اختيار خودشان مگذار ، چون آنها جز آنچه تو توفيق دهي باطل و نادرستي را اختيار مي نمايند ، و جز آنچه تو رحم فرمايي به بدي امر مي كنند
(5) بار خدايا تو ما را از ناتواني آفريدي و بر سستي بنا نهادي و از آب اندك و بي ارزش آغازمان نمودي ( اشاره به فرمايش خداي تعالي " سوره 32 ، آيه 7 " وبدأ خلق الانسان من طين ( آيه 8 ) ثم جعل نسله من سلالة من ماء مهين يعني و آفرينش انسان " آدم - عليه السلام - " را از گل آغاز نمود ، پس فرزندان او را از خلاصه از آب اندك بي ارزش " نطفه " بيافريد ) پس ما را جز به توانايي تو جنبش و جز به ياري تو توانايي نيست
(6) پس ما را به توفيق ( جور شدن اسباب كار از جانب ) خود كمك كن ، و به راه راست خود راهنماييمان فرما ، و ديده دلهامان را از آنچه خلاف دوستي توست كور گردان ، و اندامي از اندامهاي ما را در معصيت و نافرمانيت فرو مبر ( ما را توفيق ده كه آنچه نهي كرده اي در انديشه نگذرانيم و گرد معاصي نرويم و رضاي تو را به دست آوريم )
(7) بار خدايا پس بر محمد و آل او درود فرست ، و رازهاي دلها و جنبشهاي اندامها و نگاههاي پنهاني چشمها و سخنان زبانهاي ما را در آنچه باعث ثواب تو گردد قرار ده تا كار نيكي كه به سبب آن سزاوار پاداش تو گرديم از دستمان نرود ، و كار بدي كه به وسيله آن مستوجب كيفر تو شويم براي ما نماند .