فارسی
دوشنبه 05 آذر 1403 - الاثنين 22 جمادى الاول 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

نیایش در طلب نیازها از خداى تعالى‏

نیایش در طلب نیازها از خداى تعالى‏
اللهم يا منتهي مطلب الحاجات . و يا من عنده نيل الطلبات . و يا من لا يبيع نعمه بالاثمان . و يا من لا يكدر عطاياه بالامتنان . و يا من يستغني به و لا يستغني عنه . و يا من يرغب اليه و لا يرغب عنه . و يا من لا تفني خزائنه المسائل . و يا من لا تبدل حكمته الوسائل . و يا من لا تنقطع عنه حوائج المحتاجين . و يا من لا يعنيه دعاء الداعين . تمدحت بالغناء عن خلقك و أنت اهل الغني عنهم . و نسبتهم الي الفقر و هم اهل الفقر اليك . فمن حاول سد خلته من عندك ، و رام صرف الفقر عن نفسه بك فقد طلب حاجته في مظانها ، و اتي طلبته من وجهها . و من توجه بحاجته الي احد من خلقك أو جعله سبب نجحها دونك فقد تعرض للحرمان ، و استحق من عندك فوت الاحسان . اللهم و لي اليك حاجة قد قصر عنها جهدي ، و تقطعت دونها حيلي ، و سولت لي نفسي رفعها الي من يرفع حوائجه اليك ، و لا يستغني في طلباته عنك ، و هي زلة من زلل الخاطئين ، و عثرة من عثرات المذنبين . ثم انتبهت بتذكيرك لي من غفلتي ، و نهضت بتوفيقك من زلتي ، و رجعت و نكصت بتسديدك عن عثرتي . و قلت : سبحان ربي كيف يسال محتاج محتاجا ؟ و اني يرغب معدم الي معدم ؟ فقصدتك ، يا الهي ، بالرغبة ، و اوفدت عليك رجائي بالثقة بك . و علمت ان كثير ما اسألك يسير في وجدك ، و ان خطير ما استوهبك حقير في وسعك ، و ان كرمك لا يضيق عن سؤال احد ، و ان يدك بالعطايا اعلي من كل يد . اللهم فصل علي محمد و اله ، و احملني بكرمك علي التفضل ، و لا تحملني بعدلك علي الاستحقاق ، فما انا باول راغب رغب اليك فاعطيته و هو يستحق المنع ، و لا باول سائل سالك فافضلت عليه و هو يستوجب الحرمان . اللهم صل علي محمد و اله ، و كن لدعائي مجيبا ، و من ندائي قريبا ، و لتضرعي راحما ، و لصوتي سامعا . و لا تقطع رجائي عنك ، و لا تبت سببي منك ، و لا توجهني في حاجتي هذه و غيرها الي سواك . و تولني بنجح طلبتي و قضاء حاجتي و نيل سؤلي قبل زوالي عن موقفي هذا بتيسيرك لي العسير و حسن تقديرك لي في جميع الامور . و صل علي محمد و اله ، صلوة دائمة نامية لا انقطاع لابدها و لا منتهي لامدها ، و اجعل ذلك عونا لي و سببا لنجاح طلبتي ، إنك واسع كريم . و من حاجتي يا رب كذا و كذا ( و تذكر حاجتك ثم تسجد و تقول في سجودك : ) فضلك انسني ، و احسانك دلني ، فاسالك بك و بمحمد و اله ، صلواتك عليهم ، أن لا تردني خائبا .

(1) بار خدايا اي منتهاي درخواست حاجتها ( بندگان چون در انجام حاجتهاشان از غير تو نوميد شوند به تو پناه مي برند پس تو منتهاي حاجتهاي ايشاني ، يا آن كه بازگشت انجام خواسته ها به دست بندگانت بالاخره به توست ، زيرا جور شدن وسايل و اسباب كار بدست توست )
(2) و اي آن كه رسيدن به خواسته ها نزد اوست ( و رسيدن به خواسته ها از ديگري جز به اذن و توفيق و كمك او نيست )
(3) و اي آن كه نعمتهايش را به ازاء قيمتها نمي فروشد ( نعمت مخلوق و عطا به ديگري در برابر عوض است به خلاف نعمتهاي خداي تعالي كه تنها از روي تفضل و احسان است و برابر عوض و چيزي به جاي آن نيست )
(4) و اي آن كه بخششهايش را به منت گزاردن ( كه بفرمايد : آيا به تو چنين گذشت نكردم ؟ آيا به تو احسان و نيكي ننمودم ) تيره نمي سازد ( زيرا منت نهادن به اين معني صفتي است كه از پستي و كوچكي همت شخص هويدا مي شود ، چون احسان و نيكي خود را بزرگ مي پندارد و خداي تعالي منزه از آن است ، زيرا نعمتهاي او هر چند بزرگ باشد در برابر عظمت و بزرگي او كوچك است
(5) و اي آن كه به او بي نياز مي شوند و از او بي نياز نمي گردند ( زيرا همه به او نيازمندند )
(6) و اي آن كه به او رو آورند و از او روگردان نمي توانند شد ( زيرا آغاز و انجام هر چيز اوست و پيدايش هر چيز به ايجاد و اذن و فرمان او مي باشد )
(7) و اي آن كه گنجينه ها ( نعمتها و بخششها ) ي او را درخواستها نابود نمي گرداند ( زيرا نعمتهاي خداي تعالي حد ندارد )
(8) و اي آن كه اسباب و دست آويزها حكمت او ( آنچه صلاح دانسته و مقدر فرموده ) را تغيير نمي دهد ( اين فرمايش با آنچه در اخبار رسيده كه دعا و صدقه بلا را دور مي گرداند منافات ندارد ، زيرا حكمت در گرفتار شدن به بلا مشروط به دعا نكردن و صدقه ندادن است )
(9) و اي آن كه حاجتهاي نيازمندان از او قطع نمي شود ( چون موجود در هر چيز خود به او نيازمند است )
(10) و اي آن كه دعاي دعاكنندگان او را به رنج نمي افكند ( چون رنجه شدن از لوازم جسم است )
(11) خود را به بي نيازي از آفريدگانت ستوده اي و تو به بي نيازي از آنها شايسته اي
(12) و آنان را به احتياج و تنگدستي نسبت داده اي و ايشان هم احتياج به تو را سزاوارند ( اشاره به قول خداي تعالي " سوره 35 ، آيه 15 " : يا ايها الناس انتم الفقراء الي الله والله هو الغني الحميد يعني اي مردم شما نيازمندان به خداييد و " تنها " خداست كه او بي نياز و ستوده شده است
(13) پس ( از اين رو ) هر كه بستن رخنه نيازمندي خود را از درگاه تو بطلبد ، و برطرف كردن احتياج را از خويش به وسيله تو بخواهد حاجت خود را در جايگاهش خواسته ، و براي رسيدن به مطلب خويشتن از راهش درآمده است
(14) و هر كه براي حاجت خود به يكي از آفريدگانت روآورد يا جز تو را سبب برآمدن آن حاجت قرار دهد به نوميدي گراييده ، و سزاوار نيافتن احسان از تو گرديده است
(15) بار خدايا و من را به سوي تو حاجتي است كه طاقت و تواناييم به آن نمي رسد ، و چاره جوييها و زرنگيهايم در برابر آن به جايي نرسيده است ، و نفس من بردن آن حاجت را پيش كسي كه حاجتهايش را نزد تو مي آورد و درخواسته هايش از تو بي نياز نيست در نظرم جلوه داده است ( تا روا شدن را از او بخواهم ) و آنچه نفس جلوه داده لغزشي است از لغزشهاي خطاكاران ، و به سر درآمدني از به سر درآمدنها ( گناهي از گناهان ) گناهكاران است
(16) با آگاهانيدن تو من را از غفلت و فراموشي خويشتن آگاه شدم ، و با توفيق تو از لغزشم برخاستم ، و با راهنمايي تو از به سر درآمدنم ( در گناه ) برگرديدم
(17) و گفتم : منزه است پروردگار من ( شگفتا ) چگونه نيازمندي از نيازمندي درخواست مي نمايد ؟ و كجا فقير و درويشي ( در گرفتاريها ) به فقيري ( مانند خود ) رومي آورد ؟
(18) پس ( در اين حال ) اي خداي من از روي رغبت و دوستي قصد تو نمودم ( به درگاه تو روآوردم ) و با اعتماد به تو اميدم را به سوي تو آوردم
(19) و دانستم بسيار آنچه از تو بخواهم در برابر توانگري تو كم است ، و بزرگ آنچه از تو خواهش نمايم در برابر فراخي رحمت تو كوچك است ، و جود و بخشش تو از درخواست كسي تنگ نمي گردد ، و دست ( قدرت ) تو در بخششها از هر دستي برتر است
(20) بار خدايا پس بر محمد و آل او درود فرست ، و با كرم و جود خود با من به تفضل و احسان رفتار فرما، و با عدل و دادگريت با من به استحقاق و سزاوار بودن رفتار مكن كه ( مقتضاي عدل سزاوار نوميدي است ، و ) من اول روآورنده اي نيستم كه به تو روآورده و با اين كه سزاوار منع است و به او بخشش نموده اي ، و نه اول خواستاري كه از تو درخواست كرده و با اين كه سزاوار نوميدي است به او احسان كرده اي
(21) بار خدايا بر محمد و آل او درود فرست ، و دعاي من را برآورنده و به آوازم نزديك و به زاريم مهربان و به صدايم شنوا باش
(22) و اميد من را از خود مبر و دعايم را از درگاهت برمگردان ، و من را در اين حاجت و حاجتهاي ديگرم به جز خود رو آور مكن
(23) و ببر آمدن مطلب و روا شدن حاجت و رسيدن به خواسته ام ، پيش از رفتن از اينجا با آسان نمودن دشواري و نيكي تقدير ( حكمت و مصلحت ) تو درباره من در همه امور ، من را ياري فرما
(24) و بر محمد و آل او درود فرست ، درود هميشگي كه رو به فزوني است و براي روزگار آن سر رسيد و مدتش پايان نباشد ، و آن را كمك من و براي برآمدن حاجتم وسيله قرار ده ، زيرا تو داراي رحمت فراخ و جود و بخشش بسياري ( حضرت صادق - عليه السلام - فرموده : هميشه دعا پنهان است تا آنگاه كه بر محمد و آل محمد درود فرستاده شود )
(25) و از جمله حاجت و خواسته من اي پروردگار چنين و چنان است فضل و بخشش تو من را ( از گرفتاريها ) آرام نموده ، و احسان تو من را ( به درگاهت ) راهنمايي كرده ، پس از تو درخواست مي نمايم به حق خودت و به حق محمد و آل او ، درودهاي تو بر ايشان باد ، من را نوميد برنگرداني ( حضرت صادق - عليه السلام - فرموده : چيزي كه بنده را به پروردگارش نزديكتر مي نمايد هرگاه او را بخواند آن است كه در سجده باشد ) .

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

شب زنده دارى ائمه اطهار عليهم‏السلام
حكمتهايى از نهج البلاغه
براى هر گناهى توبه اى مخصوص است
ذكر ، برترين عبادت
راه‏هاى نفوذ شيطان به قلب
راه مبارزه با نفس ظلمانى
تازه‌ترین تالیفات استاد حسین انصاریان روانه ...
قدردانی استاد انصاریان از خادمین سیدالشهدا علیه ...
هدف از بعثت پیامبران
دعا علت گشايش‏

بیشترین بازدید این مجموعه

در پرتو نبوت مشهد (حسینیه آیت‌ا... شاهرودی) دهه ...
نعمت‏هاى خدا از زبان سید الشهدا علیه السلام
نفس و هفت مرحله آن
حكمتهايى از نهج البلاغه
خوف از عذاب گناهان در قرآن
مانع حق مؤمن
تازه‌ترین تالیفات استاد حسین انصاریان روانه ...
سخنراني مهم استاد انصاريان در روز شهادت حضرت ...
قدردانی استاد انصاریان از خادمین سیدالشهدا علیه ...
دعا علت گشايش‏

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^