مدیرکل دفتر برنامهریزی و توسعه آموزشهای تخصصی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به وظایف گسترده شبکه تبلیغ و ارائه محتوای آموزشی درجهت بهینه سازی کارکرد نهاد مقدس منبر گفت:ما مجموعه ای از دورههای آموزشی و تغذیه فکری را برای مخاطبان خود جهت حفاظت آنها از آسیبهای فکری، فرهنگی و عقیدتی برگزار می کنیم.
به گزارش راسخون به نقل از مهر، حجت الاسلام علی دارابی مدیرکل دفتر برنامهریزی و توسعه آموزشهای تخصصی سازمان تبلیغات اسلامی در رابطه با عملکرد این دفتر در ارتقای معرفت دینی اظهار داشت: سازمان تبلیغات اسلامی براساس رسالت ذاتی خود، در راستای تحقق منویات و مطالبات مقام معظم رهبری در موضوع خطیر تبلیغ حکیمانه دین و شئون گسترده آن در خدمت شبکه عظیم تبلیغ دین قرار دارد و برهمین اساس خود را در مقابل شبکه تبلیغی مسئول می داند.
تعریف شبکه تبلیغ و وظایف آن
وی با تبیین مقصود از شبکه تبلیغ گفت: مراد از شبکه تبلیغ جمعیت روحانیون مستقر در مناطق روستایی و محروم کشور، ائمه جماعات مساجد، مدارس و دستگاه های دولتی؛ مبلغین که امر به امر خطابه و منبر مشغول شدند و مبلغات در دو ساحت فارغ التحصیلان حوزه های علمیه خواهران و خانمهای جلسه ای که به لحاظ آموزشی ساماندهی شده اند، رؤسای تشکلهای دینی، هیئتهای مذهبی و انجمنهای اسلامی، مداحان و ستایشگران اهل بیت و اساتید و معلمان حوزه دین است.
دارابی با تأکید بر این که تبلیغ حکیمانه و کارشناسانه دین با جوهره اصلی دین به عنوان اولین وظیفه این شبکه تلقی می شود گفت: مقابله هوشمندانه با انوع و اقسام هجمه های دینی، فکری، عقیدتی و فرهنگی، افزایش سرعت عمل در پاسخگویی به شبهات دینی و مسائلی که برای مخاطبین خاص رخ می دهد و همچنین پاسداری کارشناسانه از اسلام عزیز از جمله وظایفی است که شبکه تبلیغی آن را دنبال می کند.
بهینه سازی کارکرد نهاد مقدس منبر
حجت الاسلام دارابی گفت: اعتقاد داریم تأثیری که گفتار یک مبلغ و مجلس با محتوای دقیق و ناب می تواند بر روی مخاطبان داشته باشد برکات الهی بسیاری دارد، از این رو شبکه تبلیغی را در سه ساحت آموزش کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت و برگزاری کارگاه های مهارت افزایی را به صورت استانی، متمرکز و ملی راه اندازی کرده ایم.
وی اظهار داشت: طبیعی است که بحث شبکه تبلیغی ما در محرم امسال تأثیرگذاری بالایی داشته است البته شاید نواقصی در برخی موارد وجود داشته باشد، اما از آن جهت که سازمان تبلیغات اسلامی خود را مکلف می داند با برگزاری مجموعه دوره های آموزشی و تغذیه فکری به هنگام، آنها در شناخت زمان و توجه به جغرافیای سیاسی و فرهنگی منطقه کمک کند که در مقابل آماج فکری، فرهنگی و عقیدتی، مسئولیت اصلی خود را انجام دهد.
مدیرکل دفتر برنامهریزی و توسعه آموزشهای تخصصی سازمان تبلیغات اسلامی در رابطه با چگونگی ارزیابی این تأثیرها یادآور شد: وقتی ما دوره های آموزشی را طراحی می کنیم تلاش می کنیم که محتوای آموزشی آن به بهینه سازی کارکرد نهاد مقدس منبر کمک کند. یکی از شئونات دفتر برنامه ریزی و توسعه آموزشهای تخصصی اعزام کارشناسان ناظر برای تعقیب کردن روند کار است تا مشخص شود طراحی صورت گرفته منتج به نتایج عقلی بوده یا خیر.
اخلاق اسلامی محتوای اصلی تبلیغ
وی با تأکید بر اینکه اخلاق اسلامی محتوای اصلی تبلیغ قرار می گیرد گفت: مراکز و نهادهای نظارتی هستند که ما در تعامل با آنها مطلع می شویم که با فعالیتهای خود به کدام نتیجه دست یافته ایم. برای مثال برگزاری دوره آموزشی تخصصی ویژه اصناف کشور در حوزه احکام کسب و کار و اخلاق و آداب کسب و کار گزارشهایی را نیز دربرداشته است. براساس این گزارشها اصناف کشور ما افرادی متدین و دین مدار هستند و باورهای اعتقادی دارند که کمک می کند در مواجهه با مردم این اصول را زیرپا نگذارند.
ساماندهی شبکه تبلیغ نیازمند ارزیابی است
دارابی در رابطه با موارد خاصی که در برنامه های امسال در دستور کار قرار داشته است گفت: اقبال دلگرم کننده مخاطبان نسبت به مجموعه دوره های آموزشی و اشتیاق آنها به جهت به ضرورت تغذیه فکری حاکی از این است که شبکه تبلیغی ما توانسته با تلاش و کار لازم در جهت آگاه سازی افکار عمومی در شرایط تبلیغی و موقعیتهای جغرافیایی تبلیغی خود مهم و تأثیرگذار بوده و از ما مطالبات جدیدی دارند.
مدیرکل دفتر برنامهریزی و توسعه آموزشهای تخصصی سازمان تبلیغات اسلامی یادآور شد: این مطالبات جدید هم در حوزه تغذیه فکری، هم در حوزه برگزاری دوره های آموزشی و تخصصی نشان دهنده اقبال صورت گرفته و اشتیاق دانستن مباحث و وظایف شرعی و تکالیف الهی است و نشان می دهد که ما در بحث آموزشها نیازمند ساماندهی هستیم و لازمه این ساماندهی استفاده از نقطه نظرها، ارزشیابی و نظرسنجی های صورت گرفته است.
وی تأکید کرد: قبل از اجرای هر برنامه ای در امر تبلیغ اقدام به نیاز سنجی می کنیم. رعایت اقتضای شرایط تبلیغ را داریم و تأکید می کنیم که شبکه تبلیغ باید فن تبلیغ را فراگیرند؛ چرا که نوع تبلیغ در دهه نود با سالهای اول انقلاب متفاوت است.
جلسات ماهانه کارگروه ارزیابی
حجت الاسلام دارابی گفت: در دفتر برنامه ریزی و توسعه آموزشهای تخصصی کارگروهی فعالیت می کند که متشکل از اساتید حوزه و دانشگاه بوده، برخی از آنها در داخل سازمان و برخی در خارج از سازمان به سر می برند از این اساتیدی که در مباحث مختلف حوزه علوم انسانی و اسلامی کارهایی را انجام داده بهره می گیریم و به تجزیه و تحلیل مجموعه برنامه هایی که داشته ایم می پردازیم، تا برای طراحی برنامه ریزیهای سال آتی به یک تحلیل مناسب برسیم.