فارسی
پنجشنبه 09 فروردين 1403 - الخميس 17 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 5
100% این مطلب را پسندیده اند
تاریخ انتشار : 11 ارديبهشت 1400 ساعت 10:31 صبح

استاد انصاریان 

سه دشمنی که مانع ورود به بهشت می‌شوند

دارالعرفان/ محقق، مفسر و پژوهشگر علوم قرآنی بیان کرد: خداوند به کل مردم عالَم عنایت می‌کند؛ اما رفتارش با بندگان مؤمن خصوصی و ویژه است. رزق مادی مؤمنین را می‌دهد و درهای رزق معنوی را هم به روی آنان باز گذاشته است؛ علت اینکه خدا مؤمنین را دعوت می‌کند و می‌گوید در صراط مستقیم قرار بگیرید و از خداوند بخواهید که ما را در «إهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیم» قرار دهد به این دلیل است که مؤمنین را دوست دارد و می‌خواهد جیب دنیا و آخرت آنان را پُر کند.  
سه دشمنی که مانع ورود به بهشت می‌شوند

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، استاد حسین انصاریان در سخنرانی شب‌های ماه مبارک رمضان در حسینیهٔ همدانی‌ها، اظهار کرد: خداوند ارزش‌هایی را برای انسان مقرر کرده که انسان با ارتباط به این ارزش‌ها، مسافر به‌سوی کمال و رشد می‌شود و وقتی به رشد و کمال برسد، در حد ظرفیت خودش مقرب به پروردگار خواهد شد. این ارزش‌ها، هم در قرآن کریم و هم در روایات رسول خدا(ص) و اهل‌بیت(ع) بیان شده است.

 

ارزش صراط مستقیم و پاسخ به خواسته و دعوت خداوند

وی صراط مستقیم را یکی از ارزش‌های حائز اهمیت دانست و گفت: ارزش صراط مستقیم چنان مهم است که خداوند از ما خواسته در شبانه‌روز ده بار از او بخواهیم و بگوییم: «إهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیم». این درخواستِ صراط مستقیم، پاسخ به خواسته و دعوت خداوند است و ممکن است این درخواست از نظر عمر تکلیفی چهل، پنجاه یا شصت سال طول بکشد.  

استاد انصاریان ادامه داد: یکی از اخلاقیات پروردگار این است که به تعبیر ما از درخواست و گدایی‌کردن بندگانش خوشش می‌آید. وی دوست دارد که بنده‌اش از او گدایی کند چون می‌خواهد جیب دنیا و آخرت بنده‌اش را با این گدایی‌کردن پُر کند و علت دیگری هم ندارد.

 

تفاوت گدایی از مخلوق با گدایی از خداوند

محقق، مفسر و پژوهشگر علوم قرآنی به تفاوت گدایی از مخلوق با گدایی از خداوند اشاره و خاطرنشان کرد: اگر مخلوق دوست دارد که کسی از او گدایی کند، هم می‌خواهد گدا را تحقیر کند و هم می‌خواهد خودش سینه‌ای سپر کند و بگوید من این جنس یا پول را به کسی دادم که از من درخواست می‌کرد؛ اما در متن قرآن است که خداوند گدایی از خودش را عبادت به‌حساب آورده است. قرآن می‌فرماید: «ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ؛ من به گدایی شما جواب می‌دهم». همچنین در قرآن به پیغمبر(ص) می‌فرماید: «وَإِذا سَأَلَكَ عِبادي عَنّي فَإِنّي قَريبٌ»(سورهٔ بقره، آیهٔ 186) اگر مردم از تو پرسیدند که خدا کیست، به آنها بگو خدا به شما نزدیک است. «أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ» و اگر می‌خواهید بفهمید که نزدیک به شماست، گدایی کنید، جواب گدایی شما را می‌دهد و معلوم می‌شود چقدر نزدیک به شماست.

 

سخاوت پروردگار در عطای رزق مادی به بندگان

مبلغ برجسته بین الملل افزود: گاهی هنوز از خداوند گدایی نکرده‌ایم، اما جیب‌ ما را پُر می‌کند؛ چه برسد به اینکه اهل گدایی باشیم. کسانی که خداوند را نمی‌شناسند، درخواستی از او طلب نمی‌کنند و حرفش را هم نمی‌زنند. کسانی هم که اهل گدایی نیستند، جیبشان در حد خودشان پُر است. حال آیا این هشت ‌میلیارد جمعیت می‌توانند عقل، علم و قدرتشان را روی هم بریزند و یک عدس، نخود، گندم یا سیب بسازند؟ این مجموعه رزق‌ها کار اوست و همیشه 98 نفر از صد نفر، نه به او توجه دارند و نه به طرفش دستی دراز می‌کنند. خداوند در آیه 20 سوره شوری می‌فرماید: «وَمَنْ كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا» آن‌که عاشق کِشت دنیایی است، من دریغ ندارم و بخیل هم نیستم، ولو مرا نشناسد و با من مخالف باشد، روزی به او عطا می‌کنم.

 

رفتار خداوند با بندگان مؤمن خصوصی و ویژه است

وی بیان کرد: خداوند به همه عنایت می‌کند و این رفتارش با کل مردم عالم است؛ اما رفتارش با بندگان مؤمن خصوصی و ویژه است. به‌بیان دیگر، رزق مادی مؤمنین را می‌دهد و درهای رزق معنوی را هم به روی آنان باز گذاشته است لذا «إهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیم» گدایی و به بیان خداوند در قرآن، عبادت است؛ علت اینکه خدا مؤمنین را دعوت می‌کند و می‌گوید در صراط مستقیم قرار بگیرید و از او بخواهید که شما را در «إهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیم» قرار دهد به این دلیل است که مومنین را دوست دارد و می‌خواهد جیب دنیا و آخرت آنان را پُر کند تاکنون هم جیب ما را پر کرده است، اما حس نمی‌کنیم.

وی افزود: پیغمبر اکرم(ص) اعلام کرده‌اند: «نَوْمُكُمْ فِيهِ عِبَادَةٌ» وقتی آدم می‌خوابد، تکلیفی ندارد که برای او عبادت بنویسند؛ اما خداوند می‌گوید که من برای خواب ماه رمضانت هم عبادت می‌نویسم. «وَأَنْفَاسُکمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ» همچنین هر نَفَسی که پایین می‌رود و بالا می‌آید، به نویسندگان اعمال می‌گویم که پروندهٔ بنده‌ام را بنویس، او در حال تسبیح گفتن است.

 

صراط مستقیم راه چه کسانی است؟

استاد اخلاق حوزه‌های علمیه در پاسخ به این پرسش که  صراط مستقیم راه چه کسانی است؟ گفت: «صِراطَ الَّذینَ اَنعَمتَ عَلَیهِم» راه کسانی است که خداوند نعمت مادی و معنوی را در دنیا به آنها داده‌ و در آخرت هم می‌دهم. «اَنعَمتَ عَلَیهِم» چه کسانی هستند؟ گاهی قرآن آیاتِ خودش را توضیح می‌دهد. این «اَنعَمتَ عَلَیهِم» در آیهٔ 69 سورهٔ نساء آمده است و خدا می‌فرماید: «وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ» کسانی که مطیع خدا و پیغمبر هستند، یعنی در صراط مستقیم قرار دارند. «فَأُولئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَداءِ وَالصَّالِحِينَ» همهٔ شما را که در صراط مستقیم بودید، روز قیامت در کنار انبیا، صدیقین، شهدا و صالحین قرار می‌دهم. «وَحَسُنَ أُولئِكَ رَفِيقاً» اینها رفیق‌های خوبی در قیامت هستند؛ اما اگر در صراط مستقیم نباشید، نمرود، شداد، بنی‌امیه، بنی‌عباس و ستمگران تاریخ رفیق‌های قیامت شما هستند و مجبور هستید که در دوزخ با آنها باشید و راه نجات هم ندارید. به همین دلایل این گدایی عبادت و سودمند است و به اصطلاح جیب دنیا و آخرت انسان را پُر می‌کند.

استاد انصاریان عنوان کرد: در کنار ارزش‌ صراط مستقیم، ایمان، محبت مثبت و انجام واجبات؛ خدا در بیشتر سوره‌های قرآن هشدار می‌دهد که دشمن در کمین است تا این ارزش‌ها را غارت کند. ابزار دشمن هم در هر روزگاری به یک شکل است. امروز شکل ابزار دشمن، همین ماهواره‌ها، سایت‌ها و کانال‌های خطرناکِ کِشانندهٔ مردم به بدترین حرام‌هاست. دشمن می‌خواهد شما را از ارزش‌ها باز بدارد. خداوند در آیه 59 سوره مریم می‌فرماید: «فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلَاةَ» بعد از ارزش‌داران، عده‌ای جای آنها قرار گرفتند که نماز مرا تباه کردند. وقتی ارزش‌داران مُردند، عده‌ای جایگزین آنها شدند که نماز مرا تباه کردند، سبک شمردند، نخواندند و به نماز روی نیاوردند. نماز از آنها گرفته شد، «وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ» هر میل ناحقی را دنبال کردند تا به هیزم دوزخ تبدیل شدند.

 

دشمنان ارزش‌ها در دو جبهه علیه انسان کار می‌کنند

وی به دشمنانی که در کمین انسان هستند و ارزش‌ها را تباه می‌کنند اشاره و خاطرنشان کرد: دشمنان در دو جبهه علیه انسان کار می‌کنند، یکی جبههٔ باطنی است که پیغمبر(ص) می‌فرمایند: «أَعْدَي عَدُوِّكَ نَفْسَكَ الَّتِي بَيْنَ جَنْبَيْكَ» این جبههٔ باطنی، دشمن‌ترین دشمنان است که بین دو پهلویت در کمین توست. این دشمنان، یکی شکم و دیگری غریزهٔ جنسی است.

 

شکم، هوا و غریزهٔ جنسی دشمنانی خطرناک 

مبلغ برجسته بین الملل ادامه داد: شکم بین دو پهلوی مردم قرار دارد که می‌خواهد کیسهٔ شکم را از هرگونه مالی پر کند. پروردگار عالم باطن اموال حرام را در قرآن نشان می‌دهد و در آیه 10 سوره نساء می‌فرماید: «إِنَّ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ أَمْوالَ الْيَتامى‌ ظُلْماً إِنَّما يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ ناراً»  یک مال حرام، خوردن ظالمانه و غارت مال یتیم است؛ یعنی ملک، پول و مغازهٔ یتیم را به نام خود کردن، کنار این سفره نشستن و خوردن. اینهایی که مال یتیم می‌خورند، منِ خدا باطنشان را می‌بینم که آتش در شکم‌ خود می‌ریزند.

 

سیره امام علی(ع) در کنترل ضد ارزش‌ها

نویسنده کتاب ارزشمند «دنیا از منظر اولیا» به نمونه‌ای از سیره امام علی(ع) در کنترل این دشمن (شکم) اشاره کرد و گفت: البته این دشمن‌ترین دشمنان را می‌‌توان با مواظبت، خودداری و شجاعت به دوست‌ترین دوستان تبدیل کرد. در ایام حکومت امیرالمؤمنین(ع)، حضرت نماز مغرب و عشا را در مسجد کوفه خواندند و از درِ مسجد بیرون آمدند. یک مغازه قصابی آنجا بود، قصاب به حضرت گفت: علی جان، مقداری گوشت خوب مانده است، شما بخرید. خرج چهارسالهٔ امیرالمؤمنین(ع) در کوفه از فروش خرماهای نخل‌های مدینه‌اش تأمین می‌شد. امیرالمؤمنین(ع) نماینده‌ای در مدینه داشتند که وقتی خرماها می‌رسید، آنها را می‌فروخت، پول خرماها را در کیسه می‌ریخت و به کوفه می‌فرستاد. علی(ع) پول‌ها را می‌شمردند و خرج سالش را با همین پولی تنظیم می‌کرد که درآمده بود. برای همین به مرد قصاب فرمودند: پول ندارم! قصاب گفت: حاکمِ مملکتِ به این پهناوری و به قول امروزی‌ها، رئیس‌جمهور و شاه این مملکت، پول یک کیلو گوشت را ندارد؟! آقا، به شما نسیه می‌دهم. حضرت فرمودند: حالا من بین تو و شکمم قرار گرفتم؛ به شکم بگویم که فعلاً پول گوشت ندارم، گوشت طلبت باشد؛ یا به تو بگویم که گوشت را نسیه بده، پول طلبت باشد. شکمم با من رفیق‌تر است، پس به او می‌گویم. این یعنی شکم علی(ع) محکوم و رعیت علی(ع) بود؛ اما شکم بعضی‌ها، آقا، مولا و حاکمشان است!

استاد انصاریان غریزه جنسی را دیگر دشمن انسان دانست و عنوان کرد: غریزه جنسی دشمنی بسیار خطرناک است. در «نهج‌البلاغه» آمده است که خداوند دنیا را به‌صورت دخترِ زیبایی متمثل در برابر چشم علی(ع) کرد. امیرالمؤمنین(ع) که مشغول کشاورزی بودند، به این تمثیل زیبا فرمودند: من تو را از ابتدا سه‌طلاقه کرده‌ام و طلاقی که داده‌ام، رجوع ندارد. 

 وی اظهار کرد: فقط شکم و غریزه دشمن درونی انسان نیستند و قرآن هم از دشمنی به‌نام «هوا» یعنی مجموعهٔ خواسته‌های نامشروع اسم می‌برد. پروردگار می‌فرماید: هوا یک معبود است که بشر لباس معبود بودن به او پوشانده و در برابر من قرار داده است. در روایت عجیبی نیز آمده است: «يا مُوسى! خالِفْ هَواكَ فَإنّى ما خَلَقْتُ خَلْقاً نازَعنى فى مُلْكى إلَّا الْهَوى؛ ای موسی! با خواسته‌های نامشروع، بی‌در و پیکر و بی‌محاسبه که مدام می‌گوید می‌خواهم، مخالفت کن، منِ خدا هیچ آفریده‌ای را در این عالم نیافریده‌ام که در خداییِ من با من بجنگد، مگر هوای نفس».

 

همسو با شیطان شوید مورد طرد خداوند قرار می‌گیرید

محقق، مفسر و پژوهشگر علوم قرآنی هدف دشمن را ضربه بر ارزش‌های الهی دانست و به سه آیه در این زمینه اشاره کرد و افزود: در قرآن مجید آمده که ابلیس به پروردگار گفت: «لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَكَ الْمُسْتَقِيمَ»(سورهٔ اعراف، آیهٔ 16) از راه مستقیم تو بیرونشان می‌اندازم. اگر شیطان ما را از راه مستقیم انبیا، ائمه و خدا بیرون بیندازد، در جادهٔ مخالفت با خدا و اولیای خدا می‌افتیم. خدا هم علنی به او گفت: هر کسی را از جادهٔ مستقیم من بیرون بیاوری، من به او قدرت داده‌ام که بیرون نیاید. 124 هزار پیغمبر کنار او گذاشته‌ام که بیرون نیاید؛ اما اگر پررویی کرد و بیرون آمد، «لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنْكَ وَ مِمَّنْ تَبِعَكَ مِنْهُمْ أَجْمَعِينَ»(سورهٔ ص، آیهٔ 85) من هم جهنم را از تو و همهٔ آنهایی که به حرفت گوش داده‌اند، پُر می‌کنم. خیال نکن که آنها را بیرون انداختی، ضرری نکرده‌اند؛ همهٔ آنها ضرر کرده‌اند.

وی گفت: آیه دوم در سورهٔ یوسف آمده که وقتی یوسف(ع) ارزش‌های مشاهده ‌شده در خوابش را به پدرش گفت: «إِنِّي رَأَيْتُ أَحَدَ عَشَرَ كَوْكَباً وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ رَأَيْتُهُمْ لِي ساجِدِينَ»(سورهٔ یوسف، آیهٔ 4) یازده ستاره و یک ماه و خورشید دیدم که به من سجده کردند. حضرت یعقوب به یوسف گفت: «يَا بُنَيَّ لَا تَقْصُصْ رُؤْيَاكَ عَلَىٰ إِخْوَتِكَ فَيَكِيدُوا لَكَ كَيْداً»(سورهٔ یوسف، آیهٔ 5) از خوابت به برادرانت نگو؛ نقشهٔ خطرناکی علیه تو می‌کِشند. «إِنَّ الشَّيْطَانَ لِلْإِنْسَانِ عَدُوٌّ مُبِينٌ» بدکاران، فاسقان، فاجران، کافران و مشرکان، دشمن آشکار انسان هستند. اینها دشمن پنهان هم نیستند و علنی جلوی تو می‌ایستند که دین و ارزش‌هایت را با تبلیغ، فیلم و فدایت شوم، بگیرند.

 

کار دشمن این است که با نقشه‌هایی مانع از ورود شما به بهشت شود

استاد انصاریان گفت: یک آیه دیگر در سورهٔ یس است که با زبان نصیحت می‌فرماید: «أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَن لَّا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ»(سورهٔ یس، آیهٔ 60) من به شما سفارش نکردم که بندهٔ شیطان نشوید! همانا او دشمن آشکار شماست. آیهٔ دیگر نیز در سورهٔ اعراف است؛ خداوند می‌فرماید: «يَا بَنِي آدَمَ لَا يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطَانُ»(سورهٔ اعراف، آیهٔ 27) ای فرزند آدم، این دشمنان گولتان نزنند! اینها دروغ می‌گویند. شیطان اصلاً راست‌گویی ندارد! «كَمَا أَخْرَجَ أَبَوَيْكُمْ مِنَ الْجَنَّةِ يَنْزِعُ عَنْهُمَا» پدر و مادرتان را با فریب از بهشت بیرون کردند. «وَقَاسَمَهُمَا إِنِّي لَكُمَا لَمِنَ النَّاصِحِينَ»(سورهٔ اعراف، آیهٔ 21) قسم یاد کرد که خیرخواه آنهاست؛ آن دو باور نمی‌کردند که کسی قسم دروغ به خدا بخورد و بی‌توجهی کردند که خداوند قبلاً اعلام خطر کرده بود. شیطان سوگند خورد که اگر از این درخت بخورید، به دو فرشته تبدیل می‌شوید و در این بهشت ابدی خواهید بود و دیگر کسی شما را بیرون‌ نمی‌کند. این دو نیز به‌سراغ آن درخت میوه رفتند و لباس‌هایشان ریخت و سرانجام خداوند هر دو را از بهشت بیرون کرد. بنابراین کار دشمن این است که با نقشه‌هایی مانع از ورود شما به بهشت شود.

 

انتهای پیام /

 

متن کامل، صوت،عکس و کلیپ های این سخنرانی را - اینجا - ببینید

  • هوای نفس
  • بندگان مؤمن‏
  • سودمندترین گدایی
  • سخاوت پروردگار
  • رزق مادی و معنوی
  • دشمنان بشر
  • غارتگران ارزش‌ها
  • 0
    100% (نفر 5)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
    مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند

    بیشترین بازدید این مجموعه

    فعالیت شبکه ماهواره‌ای کربلا
    يورش هوايي نظامیان يمن به شيعيان با حمايت ...
    تخريب چهره پيامبر(ص) به سبك وهابيت
    طرح استقرار روحانیون در مدارس
    متن سخنرانی استاد انصاریان در مورد امام علی (ع)
    استاد انصاریان تبیین کردند؛ هدف از خلقت انسان، ...
    استاد انصاریان: عبادت پیوسته و خالصانه ...
    استاد انصاریان: چشمهٔ خاک شیعیان گریهٔ بر حسین(ع) ...
    استاد انصاریان در خوی: نارضایتی پدر و مادر موجب ...
    پیام استاد انصاریان به مناسبت هفته کتاب و ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^