فارسی
جمعه 02 آذر 1403 - الجمعة 19 جمادى الاول 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
عرفان اسلامی

همانندیهای عرفان اسلامی و آیین هندو

نوشته ای که فرا روی دارید, نگاهی تطبیقی به پاره ای فرایافته ها مفاهیم مطرح شده در عرفان نظری اسلام و آیین هندوست و بیش از هر چیز بر اندیشه های تطبیقی دارا شکوه در کتاب (مجمع البحرین) و تفسیر داریوش شایگان از آن در کتاب (آیین هندو و عرفان اسلامی) تکیه ...

صبر و شکیبایی از منظر عرفان اسلامی

صبر به (فتح صاد) و (سکون باء) در لغت به معنی «شکیبایی» در نظر گرفته می‌شود و در اصطلاح، ترک شکایت به غیر خدا از رنج و درد و آلام است، نه به خدا. چنان‌که خداوند تعالی ایوب(ع) را به صبری که ورزیده بود، تمجید فرمود: { إِنَّا وَجَدْنَاهُ صَابِراً }[1]؛ پس اگر ...

امام حسن عسکری (ع) طلایه ‏دار عبادت و عرفان

  نويسنده:عبدالکریم پاک‌نیا   سخن آغازین: از منظر فرهنگ وحیانی قرآن، کمال غایی انسان تنها به وسیله عبادت آگاهانه به دست می‌آید و هدف نهایی آفرینش جن و انس نیز ریشه در همین حقیقت دارد (1) . عبادت بارزترین جلوه ارتباط انسان با خداست، خداوندی ...

تجلي رمزگرايي در متون عرفاني قرن ششم هجري (3)

  نويسنده:مراد علي واعظي* رازپوشي  يکي از عللي که باعث شد عارفان سخنشان را در پرده ي راز و به طرزي پوشيده و مبهم بيان کنند، رازپوشي از اغيار بوده است. زيرا تنگ نظران ظاهربين که توان درک سخنان متصوفه را نداشتند، به تکفير آن ها پرداخته، گاه باعث ...

اخلاق و عرفان  

  منبع : فصلنامه مکتب اسلام، شماره 2 , الهامی، داود انسان برای وصول به «مقصداصلی » نیازمند به تربیت الهی است و بدیهی است که بدون آن هیچ وصولی نیست و تربیت الهی درمرتبه کامل آن در دست پیامبر و امامان معصوم علیهم السلام است و تا این تربیت ...

قرآن و لطايف عرفاني (1)

  نويسنده: سيد عباس حسيني قائم مقامي  لطيفه اول حکما و عرفا معتقدند: همه ي عالم هستي، نتيجه ي تجلي اسمايي و صفاتي حق تعالي است و هر يک از موجودات، مظهري از اسم يا اسماء الهي مي باشد. و در اين ميان انسان، مظهر اسم شريف « الله »، مستجمع جميع ...

نگاهي اجمالي به مراحل تاريخي عرفان عملي

  نويسنده: علي اميني نژاد دقت در سير تاريخي عرفان اسلامي، روشن مي سازد که عرفان عملي يا بُعد عملي در عرفان اسلامي، داراي چهار دوره و مرحله است: مراحل ريشه ها، شکل گيري، پختگي و کمال و در نهايت مرحله ي تکميل. 1. مرحله ي ريشه ها همچنان که عرفان نظري يا ...

تجلي رمزگرايي در متون عرفاني قرن ششم هجري (2)

   نويسنده:مراد علي واعظي*   مروري به برخي از رمزواره هاي عارفانه   تعداد رمزواره ها در آثار صوفيانه اگر بي نهايت نباشد، آنقدر زياد است که به راحتي نمي توان حد و حصر آن را مشخص گردانيد و به اعتقاد نگارنده، تنها پرداختن به يکي از اين رمزواره ...

تفاوت عرفان زاهدانه و عاشقانه در چیست؟ و آیا عرفان عاشقانه مورد تأیید است؟

عرفانی قابل تایید است که بر اساس آیات قرآن کریم و احادیث و گفتار و سیره اهل بیت باشد . بر اساس این عرفان انسان آراسته به اخلاق و فضائل انسانی می شود و از محرمات و گناهان و از رذائل و زشتی های اخلاق اجتناب می کند.   مبنای اخلاق اهل بیت بر تقوا استوار ...

اقسام طمع در بیانات مفسّر برجسته قرآن کریم

دارالعرفان/ طمع، حالتى است كه انسان را به ورطه محرمات مى‌كشد و از رحمت واسعه حق محروم مى‌كند و ملكوت وجود آدمى را به ظلمت و تاريكى آلوده مى‌نمايد و از انسان منبع شرّ و خطر مى‌سازد و شقاوت دنيا و آخرت را براى بشر به ارمغان مى‌آورد.   به گزارش روابط ...

نگاهی به اثر ۱۵ جلدی استاد انصاریان در باب عرفان؛ «عرفان اسلامی»؛ شرحی بر کتاب امام جعفر صادق(ع)

  گروه ادب: «عرفان اسلامی» شرحى بر کتاب «مصباح‌الشریعه» است که منسوب به حضرت امام جعفر صادق(ع) بوده و توسط استاد حسین انصاریان به نگارش درآمده است. به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، «عرفان اسلامی» شرحى بر کتاب ...

عظمت و حقارت واقعى‏

  آيا ارزشى بالاتر از اين هست كه يك وجود مقدّس بى‏نهايت از موجودى ذليلِ و ضعيف و مسكين اظهار رضايت كند؟ يا مثلًا، مامور كوچكى در دربار فرعون باشد و هيچ كس او را حساب نكند، ولى با اتصال به مقام نبوت و كمك فكرش، تبديل به مؤمن آل فرعون بشود و آياتى از ...
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^