فارسی
چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403 - الاربعاء 21 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

شرح لفظ یابن رسول الله

شرح لفظ یابن رسول الله

السلام علیك یابن رسول الله؛ سلام بر تو اى پیغمبر خدا
نزد شیعه اثنى عشرى كه امام حسن و امام حسین(علیهماالسلام) دو فرزند بزرگوار پیغمبرند ولى چون بعضى از اهل سنت مخالف این موضوع می‌باشند لذا باید این مطلب را با ادله‌اى كه نزد آنها معتبر است ثابت كنیم، دلیل از قرآن و نیز اخباریست كه شیعه و سنى در كتب معتبر خود نقل كرده‌اند.
در اثبات این كه حسنین اولاد پیغمبرند
حق تعالى می‌فرماید: فمن حاجك فیه من ما جائك من العلم فقل تعالوا ندع ابنائنا و ابنائكم نسائنا و نسائكم و انفسنا و انفسكم ثم نبتهل فنجعل لعنة الله على الكاذبین. (آل عمران/61)
در آیات قبل از این آیه شرح حال حضرت عیسى آمد. نصاراى نجران اعتراض كردند كه اى محمد چرا عیسى را دشنام می‌دهى و نام بندگى بر او مى‌نهى. حضرت رسول اکرم فرمودند: پناه می‌برم از این كه نام عبدالله بر عیسى دشنام باشد او بنده‌اى است كه از طرف خدا بسوى خلق فرستاده شده و این كه شما نصارى او را پسر خدا می‌دانید اشتباه است. بزرگ رؤساى نجران غضبناك شده گفت: هرگز دیده‌اى كه فرزندى بى پدر خلق شود؟ حق تعالى این آیه را فرستاد كه :
ان مثل عیسى عندالله كمثل آدم خلقه من تراب ثم قال له كن فیكون. (آل عمران/ 59)
شما خلقت حضرت آدم را از خاك قبول دارید و به نظر شما بعید نمی‌آید، پس چرا استعباد می‌كنید كه عیسى بدون پدر از خون خلق شود، حضرت آدم كه نه پدر داشت و نه مادر، ولى عیسى كه مادر داشت پس قصه خلقت آدم عجیب‌تر از خلقت عیسى می‌باشد.
بعد از این بیان حق تعالى می‌فرماید: فمن حاجك فیه من بعد ما جائك من العلم .
اجماع مفسرین بلكه جمیع امت بر اینست كه مراد از ابنائنا حسین و حسن(علیهماالسلام) می‌باشند. ابوبكر رازى گفته این آیه دلیلست كه حسن و حسین پسران رسول خدا هستند و پسر دختر شخص، حقیقتا پسر اوست و اخبار عامه و خاصه هم بر این مدعا گواه است .
پس هر كس از نصارى در باب عیسى با تو خصومت و مجادله نماید، و از ضلالت و جهالت بر نگردد و بر اعتقاد خود مصر باشد "بعد ما جائك من العلم." پس از آن كه آیات و بیناتى بر تو آمد كه موجب علم و یقین توست بر این كه عیسى برگزیده خدا بر خلق است. "فقل تعالوا ابنائنا و ابنائكم" پس به آنان بگو كه براى مباهله پسران خود را بیاورید، ما هم پسران خود را می‌آوریم "و نسائنا و نسائكم" ما زنان خود و شما زنان خود را بیاورید "و انفسنا و انفسكم" ما كسانى را كه از غایت نزدیكى به ما مثل خود ما می‌باشند می‌آوریم و شما هم نزدیكان خود را كه به همین قسم باشند بیاورید "ثم نبتهل" پس لعنت كنیم بر آن كه دروغ می‌گوید "فنجعل لعنة الله على الكاذبین"؛ لعنت خدا را براى دروغگو قرار دهیم .
از این آیه مباركه و بیان مفسرین چند مطلب مهم براى حقانیت شیعه اثبات می‌شود.
اول - اثبات حقانیت رسول اكرم(صلی الله علیه و آله)
اگر پیامبر اکرم حق نبود جرات مباهله نمى‌نمود و علماء بزرگ مسیحى از میدان مباهله فرار نمی‌كردند لذا در آیه فرمود: فمن حاجك فیه من ما جائك من العلم، یعنى بعد از آن كه شما علم به حقانیت و پیغمبرى خود دارى مباهله را با نصارى شروع كن .
دوم - اثبات این كه حسنین فرزندان رسول خدا (صلی الله علیه و آله) هستند.
اجماع مفسرین بلكه جمیع امت بر اینست كه مراد از ابنائنا حسین و حسن(علیهماالسلام) می‌باشند. ابوبكر رازى گفته این آیه دلیلست كه حسن و حسین پسران رسول خدا هستند و پسر دختر شخص، حقیقتا پسر اوست و اخبار عامه و خاصه هم بر این مدعا گواه است .
حافظ ابونعیم و ابن حجر در صواعق و طبرانى در ترجمه حالات حضرت امام حسن(علیه‌السلام) و جمعى دیگر از علما عامه از خلیفه عمر بن خطاب نقل می‌كنند كه گفت :
در خبر است كه محمد بن حنیفه روزى در صفین جنگ نمایانى كرد، امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) فرمود:
اشهد انك ابنى حقا؛ گواهى می‌دهم كه به حقیقت پسر منا گفتند یا امیرالمؤمنین حسن و حسین نیز فرزندان تواند فرمود: هما ابنا رسول الله .
انى سمعت رسول الله یقول كل حسب و نسب فمنقطع یوم القیامة ما خلاجسى و نسبى و كل بنى انثى عصبتهم لابیهم ماخلا بنى فاطمة انا ابوهم و انا عصبتهم؛ شنیدم از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) كه فرمود هر حسب و نسبى روز قیامت قطع می‌شود مگر حسب و نسب من و عصبته هر اولاد دخترى از جانب پدر است مگر اولاد فاطمه من پدر و عصبته آنها مى‌باشم .
خطیب خوارزمى و احمد بن حنبل و سلیمان بلخى حنفى در - ینابیع المودة - با مختصری كم و زیادى در الفاظ نقل می‌كنند كه رسول اكرم فرمودند:

«ابناى هذان ریحانتاى من الدنیا ابناى هذان امامان قاما او قعدا»؛ دو فرزند من حسن و حسین ریحانه دنیاى منند و هر دو فرزندان من امامانند خواه قائم به امر امامت و خواه ساكن و قاعد باشند.

در خبر است كه محمد بن حنیفه روزى در صفین جنگ نمایانى كرد، امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) فرمود:

اشهد انك ابنى حقا؛ گواهى می‌دهم كه به حقیقت پسر منا گفتند یا امیرالمؤمنین حسن و حسین نیز فرزندان تواند فرمود: هما ابنا رسول الله .

 


منبع : پایگاه اطلاع رسانی تبیان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

ماه مبارك رمضان و مسئله با عظمت روزه‏
تقوا تنها منحصر به درون آدمی نمی شود
حضرت زهرا (س) از دیدگاه حضرت مهدی (ع)
نشان ولایت و جریان خاتم بخشی
اسم اعظمی که خضر نبی به علی(ع) آموخت
موانع تحقق و کسب اخلاص در عمل  
دعا به رزمندگان و مجاهدان اسلام‏
علت خلقت ملائک؟!
ستايش امام از پسرش على اكبر عليه السلام
مجمع بن عبداللّه عائذى‏

بیشترین بازدید این مجموعه

نتايج عقول ضعيف در جامعه‏
عفاف در گفتار و رفتار
حُسن خلق‏
شناخت خدا مبنای شناخت وظائف انسان
راهی برای نزدیک شدن به بزرگترین آرزوی شیعه
حضور امام حسین(ع) بر بالین شیعیان هنگام مرگ و عالم ...
قلب چه کسی حاضر است؟!
عامل ابتلاء به بیماری قلب !!
بهترین ذکر در سجده شکر
متن دعای معراج + ترجمه

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^