فارسی
يكشنبه 09 ارديبهشت 1403 - الاحد 18 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

محبت حقيقى با تحمل مصائب

  چه بسا كه اين محبّت انسان را از نظر ظاهر در تنگنا و مضيقه قرار دهد و از سوى مردم جاهل و بى محبّت و حتى خانواده و اقوام انسان به انسان فشار روحى و مادى وارد آيد ، ولى با توجه به آثار معنوى اين محبّت و به ويژه آثار انسانى و آخرتى آن ، ارزش دارد كه انسان در راه اين محبّت بلاها و مصائب را بر خود هموار نمايد و بر رنج و مشقتى كه به او به خاطر آن مى رسد صبر و استقامت كند . در روايت آمده : مردى به رسول خدا صلي الله عليه و آله عرضه داشت : « يا رَسُولُ اللّه ِ ! إنّى أُحِبُّكَ ، فَقالَ : إسْتَعِدْ لِلْفَقْرِ ، فَقالُ : إنّى أُحِبُّ اللّه َ ، فَقالَ : اِسْتَعِدْ لِلْبَلاءِ »  .
اى پيامبر خدا ! من عاشق تو هستم ، حضرت فرمود : آماده براى ندارى و تهيدستى باش . گفت : من عاشق خدا هستم ، فرمود : آماده بلا و امتحان باش . پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله مصعب بن عمير را در حالى كه پيش مى آمد و تن پوشش پوست دباغى نشده گوسپندى بود ، ديد !
فرمود : اى مردم ! به اين مرد بنگريد كه خدا دلش را نورانى نموده است ، من در مكه او را نزد پدر و مادرش ديدم كه وى را به پاكيزه ترين طعام و آشاميدنى تغذيه مى كردند ولى عشق به خدا و پيامبرش او را از آن زندگى مالامال از ثروت و خوشى به اين وضعى كه مى بينيد رسانيد  .
اين محبّت ، تحمل همه بلاها و رنج ها و مشقت ها را در راه رسيدن به محبوب آسان مى كند و حتى مرگ را كه دروازه ورود به حريم لقاء يار است براى انسان شيرين جلوه مى دهد .
در روايت مشهورى است : هنگامى كه ملك الموت براى قبض روح ابراهيم آمد ، ابراهيم به او گفت : دوستى را ديده اى كه دوستش را در كام مرگ بيندازد ؟
خداى بزرگ به ابراهيم وحى كرد : آيا تو عاشقى را ديده اى كه از ديدار محبوبش نفرت داشته باشد ؟
ابراهيم به ملك الموت گفت : اكنون جانم را بگير . پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله مى فرمايد :
« إذا أحَبَّ اللّه ُ عَبداً ابتَلاَهُ فَإنْ صَبَرَ اجْتَبَاهُ وَإنْ رَضِىَ اصْطَفَاهُ ». هنگامى كه خدا بنده اى را دوست بدارد وى را در معرض آزمايش قرار مى دهد ، پس اگر استقامت ورزيد او را برمى گزيند و اگر خشنودى به حق باشد او را انتخاب مى نمايد .


منبع : برگرفته از کتاب با کاروان نور استاد حسین انصاریان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

زیارت امین الله
بدهکار نباشید
از هر ده انگليسى .....
مسدود شدن راه هدايت‏
مهرورزى موسى عليه السلام
توبه ى شخصى که جیب مردم را مى زد
ارادتمندان حضرت سیدالشهدا(ع)
سخن ناشر
اثرگذاری قاری قرآن
ساختمان توبه

بیشترین بازدید این مجموعه

توبه ى شخصى که جیب مردم را مى زد
سخن ناشر
هدف آفرينش انسان
نشانه‏هاى دشمنىِ دوست نما
همسايه حضرت موسى در بهشت‏
خرج كردن وقت در كلام امام باقر عليه السلام‏  
زیارت امام حسین(ع)
عشق بهشت به سلمان
ساختمان توبه
نگاه با بغض

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^