در روايتى از انس كه معاصر پيامبر صلي الله عليه و آله و از اصحاب آن حضرت به شمار مى آيد آمده است : « كَانَ رَسُولُ اللّه ِ صَلَّى اللّه ُ عَلَيْهِ وَآلِهِ اذَا فَقَدَ الرَّجُلَ مِنْ إِخْوَانِهِ ثَلاثَةَ ايَامٍ سَأَلَ عَنْهُ فَإِنْ كَانَ غَائِباً دَعَا لَهُ وَإِنْ كَانَ شَاهِداً زَارَه وَإِنْ كَانَ مَرِيْضاً عَادَهُ » . هرگاه پيامبر خدا صلي الله عليه و آله مردى از برادران دينى اش را سه روز متوالى در جمع ياران و مسجديان نمى يافت از او خبر مى گرفت ، اگر در مدينه نبود به او دعا مى كرد و اگر در مدينه بود به ديدار او مى شتافت و اگر بيمار بود از او عيادت مى كرد . پيامبر بزرگوار اسلام صلي الله عليه و آله به امت خود نسبت به برادران دينى شان درس هاى بسيار مهم اخلاقى داده است از جمله اين درس كه : چون سه روز برادر ايمانى خود را نيافتيد از اوضاع و احوالش خبر بگيريد و نسبت به او به پى جويى برخيزيد ، چنان چه به سفر رفته مخلصانه براى سلامت او و مصون ماندنش از خطر و سود بردنش از سفر و بازگشتنش در كمال سلامت و امنيت دعا كنيد زيرا دعا از زبان ديگرى در حق شخص ديگر دعايى مستجاب و مورد قبول است16 .چنان كه روايت شده است : خداوند به حضرت موسى عليه السلام وحى فرمود : اى موسى ! [ براى خواستن نيازمندى هايت ] با آن دهان لب به دعا بگشاى كه گناهى مرتكب نشده باشد ، حضرت موسى مى گويد : خدايا ! چنين زبانى چگونه براى من باشد ؟ خدا فرمود : [ تو ، كه به وسيله دهان شخص ديگر مرتكب معصيت نشده اى ] ، با دهان ديگران مرا بخوان .
بهر اين فرمود موسى را خدا وقت حاجت خواستن اندر دعا
كى كليم اللّه زمن مى جو پناه با دهانى كه نكردى تو گناه
گفت موسى من ندارم آن دهان گفت ما را از دهان غير خوان
از دهان غير كى كردى گناه از دهان غير برخوان كى اله
آن چنان كن كه دهان ها مر تو را در شب و در روزها آرد دعا
و در روايتى به همين سبك و سياق از پيامبر بزرگ اسلام صلي الله عليه و آله نقل شده است : « أُدعُوا اللّه َ بِأَلْسِنَةٍ مَا عَقَيْتُمُوهُ بِهَا قَالُوا : يَا رَسولَ اللّه ِ وَمَنْ لَنَا بِتِلكَ الألسنة ؟ قَالَ : يَدعُوا بَعضُكُم لِبَعضٍ لاِءنَّكَ مَا عَصَيْتَ بِلِسَانِهِ وَهُوَ مَا عَصى بِلِسانِكَ . خدا را با زبان هايى كه به وسيله آن ها او معصيت نكرده ايد دعا كنيد ، گفتند : يا رسول اللّه ! از ما كيست كه چنين زبانى داشته باشد ؟ فرمود : برخى از شما برخى ديگر را دعا كند زيرا تو با زبان او گناهى انجام نداده اى و او با زبان تو گناهى مرتكب نشده است .
در هر صورت پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله براى اين كه حقيقت اتحاد در جان انسان ها و مقام والاى انسانيّت را در مهرورزى به يكديگر به عرصه نوظهور برساند ، به امت تعليم مى دهد كه براى سلامت و امنيّت و رفاه زندگى ديگران ، مخلصانه و با سوز دل از طريق دعا با منبع فيض بى نهايت در ارتباط باشيد و از حضرت او رسيدن هر نوع خيرى را به ديگران درخواست نماييد زيرا دعاى غير در حقّ غير چون دعاى پدر و مادر در حقّ فرزند و دعاى مظلوم بر ضد ظالم و دعاى زائران حرم خدا در حق ديگران و دعاى فرشتگان و پيامبران و امامان نسبت به اهل ايمان و اهل توبه ، مستجاب است .
منبع : برگرفته از کتاب با کاروان نور استاد حسین انصاریان