حضرت صادق عليه السلام در جمله اوّل روايت از فرموده نبىّ بزرگوار صلى الله عليه و آله اسلام نقل مى كند كه حضرت فرمود : مسواك كردن باعث پاك شدن آلودگى هاى دهان از غذاهاى مانده در لابه لاى دندان ها و در سطح و گوشه و كنار فضاى دهان است و سبب تحصيل رضاى پروردگار عالم است . آرى ، وقتى فضاى دهان از آلودگى پاك باشد و لا به لاى دندان ها تميز بماند ، لثه ها از دچار شدن به مرض خطرناك پيوره در امان خواهد بود ، در نتيجه بزاقى كه از دهان به معده و ساير دستگاه هاى گوارشى مى رود ، از ميكروب و اشياى خسارت بار پاك و در نتيجه سلامت انسان پابرجاست و هر مؤمنى اين گونه در حفظ سلامت بدن بكوشد ـ بدنى كه بايد در بسيارى از عبادات ، مانند نماز ، حج ، روزه ، جهاد ، امر به معروف ، نهى از منكر ، كمك به مستمندان و يتيمان و فقيران شركت داشته باشد ـ البته مورد رضا و عنايت و خشنودى و لطف حضرت دوست است . كسى كه به بهداشت و به خصوص ، بهداشت دهان و دندان اهميت ندهد و باعث هجوم امراض به بدن گردد و در نتيجه بدن او عليل و زار و ناتوان شود ، تا حدى كه از امور مهمه الهيّه باز بماند ، محبوب خدا نيست !!
گروهى تصور مى كنند كه جلب عنايت و خشنودى حق ، فقط در پرتو عبادات معنوى است ، در حالى كه تصور آنان صحيح نيست ؛ اسلام براى ظاهر و باطن ، ماديت و معنويت ، دنيا و آخرت ، احكام و قوانينى اصيل و ريشه دار دارد كه يك مسلمان و مؤمن بايد به تمام آن قوانين توجه كند و در همه شؤون حيات ، خود را با اسلام عزيز هماهنگ نمايد ؛ روگردانى از دستورهاى ظاهرى اسلام ، مخصوصا مسائل بهداشتى عمل بسيار بد و خطرناكى است و ضرر اين روگردانى ، هم دنيايى است و هم آخرتى !!
مؤمن در هر حال بايد پاك و نظيف و طيب و تميز باشد ؛ خانه مؤمن ، لباس مؤمن ، شهر مؤمن ، كوچه و خيابان و راه مؤمن و حتى گورستانى كه مربوط به مؤمنان است . بايد كاملاً تميز و بهداشتى باشد . مسئله دهان و دندان در زندگى مسلمان و مؤمن فوق العاده مهم است ، بهداشت آن بايد مورد توجه باشد ؛ زيرا از بركت بهداشت دهان و دندان هر شؤون جسم و جان سالم و ديگران هم از دست انسان در اذيت نخواهند بود . اما اگر دهان و دندان پاكيزه نباشد ، اولاً : دندان ها زود از بين مى رود ، ثانيا : دهان انسان بدبو و متعفن شده باعث آزار همسر و فرزندان و ديگران خواهد بود و آزار به ديگران به هر شكل ممنوع و از مصاديق ظلم است ، ثالثا : پس از مدتى كوتاه انسان دچار امراض مختلف جسمى و گوارشى شده و عليل و ناتوان خواهد شد و اين كه انسان خود را در معرض رنج و ديگران را هم در معرض زحمت بيندازد ، از عدالت و حكمت به دور است !!
منبع : برگرفته از کتاب عرفان اسلامی استاد حسین انصاریان