فارسی
پنجشنبه 04 مرداد 1403 - الخميس 17 محرم 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

0
نفر 0

بهداشت دهان و دندان

حضرت صادق عليه السلام در جمله اوّل روايت از فرموده نبىّ بزرگوار صلى الله عليه و آله اسلام نقل مى كند كه حضرت فرمود : مسواك كردن باعث پاك شدن آلودگى هاى دهان از غذاهاى مانده در لابه لاى دندان ها و در سطح و گوشه و كنار فضاى دهان است و سبب تحصيل رضاى پروردگار عالم است . آرى ، وقتى فضاى دهان از آلودگى پاك باشد و لا به لاى دندان ها تميز بماند ، لثه ها از دچار شدن به مرض خطرناك پيوره در امان خواهد بود ، در نتيجه بزاقى كه از دهان به معده و ساير دستگاه هاى گوارشى مى رود ، از ميكروب و اشياى خسارت بار پاك و در نتيجه سلامت انسان پابرجاست و هر مؤمنى اين گونه در حفظ سلامت بدن بكوشد ـ بدنى كه بايد در بسيارى از عبادات ، مانند نماز ، حج ، روزه ، جهاد ، امر به معروف ، نهى از منكر ، كمك به مستمندان و يتيمان و فقيران شركت داشته باشد ـ البته مورد رضا و عنايت و خشنودى و لطف حضرت دوست است . كسى كه به بهداشت و به خصوص ، بهداشت دهان و دندان اهميت ندهد و باعث هجوم امراض به بدن گردد و در نتيجه بدن او عليل و زار و ناتوان شود ، تا حدى كه از امور مهمه الهيّه باز بماند ، محبوب خدا نيست !!
گروهى تصور مى كنند كه جلب عنايت و خشنودى حق ، فقط در پرتو عبادات معنوى است ، در حالى كه تصور آنان صحيح نيست ؛ اسلام براى ظاهر و باطن ، ماديت و معنويت ، دنيا و آخرت ، احكام و قوانينى اصيل و ريشه دار دارد كه يك مسلمان و مؤمن بايد به تمام آن قوانين توجه كند و در همه شؤون حيات ، خود را با اسلام عزيز هماهنگ نمايد ؛ روگردانى از دستورهاى ظاهرى اسلام ، مخصوصا مسائل بهداشتى عمل بسيار بد و خطرناكى است و ضرر اين روگردانى ، هم دنيايى است و هم آخرتى !!
مؤمن در هر حال بايد پاك و نظيف و طيب و تميز باشد ؛ خانه مؤمن ، لباس مؤمن ، شهر مؤمن ، كوچه و خيابان و راه مؤمن و حتى گورستانى كه مربوط به مؤمنان است . بايد كاملاً تميز و بهداشتى باشد  . مسئله دهان و دندان در زندگى مسلمان و مؤمن فوق العاده مهم است ، بهداشت آن بايد مورد توجه باشد ؛ زيرا از بركت بهداشت دهان و دندان هر شؤون جسم و جان سالم و ديگران هم از دست انسان در اذيت نخواهند بود . اما اگر دهان و دندان پاكيزه نباشد ، اولاً : دندان ها زود از بين مى رود ، ثانيا : دهان انسان بدبو و متعفن شده باعث آزار همسر و فرزندان و ديگران خواهد بود و آزار به ديگران به هر شكل ممنوع و از مصاديق ظلم است ، ثالثا : پس از مدتى كوتاه انسان دچار امراض مختلف جسمى و گوارشى شده و عليل و ناتوان خواهد شد و اين كه انسان خود را در معرض رنج و ديگران را هم در معرض زحمت بيندازد ، از عدالت و حكمت به دور است !!


منبع : برگرفته از کتاب عرفان اسلامی استاد حسین انصاریان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

الگوگيرى از پويندگان پاك
چهره اى پیروز و جاویدان
توبه ى مردى از کارگزاران ستمکاران
حسابگرى دنيا
عبادت، علت رشد و كمال‏
ناله نفس
نسخه جالینوس حکیم
حرص در روايات‏
سبب هلاكت خلق‏
كلام علامه مجلسى رحمه الله در انديشه‏ علامه ...

بیشترین بازدید این مجموعه

نسخه جالینوس حکیم
توبه ى مردى از کارگزاران ستمکاران
چهره اى پیروز و جاویدان
مراحل مختلف شكل‏گيرى انسان در رحم مادر دوران ماه ...
الگوگيرى از پويندگان پاك
معناى «الرحمن»
قدردانی استاد انصاریان از خادمین سیدالشهدا علیه ...
محرم يا ربيع کدام اول سال است؟
حسابگرى دنيا
مقام وحدت در كلام طبسى‏

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^