فارسی
شنبه 18 آذر 1402 - السبت 26 جمادى الاول 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
1
نفر 0

امام حسین علیه السلام و عاشورا در کلام مقام معظم رهبری

امام حسین علیه السلام و عاشورا در کلام مقام معظم رهبری

عاشورا، حرکتی در دو جبهه
 
... ماجرای عاشورا عبارت از یک حرکت عظیم مجاهدت آمیزی در دو جبهه است. هم در جبهه مبارزه با دشمن خارجی و بیرونی ـ که همان دستگاه خلافت فاسد و آن دنیاطلبانی بود که به این دستگاه قدرت چسبیده بودند و قدرتی را که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم برای نجات انسان ها آورده بود استخدام و استثمار کرده بودند و عکس مسیری که اسلام و نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله وسلم خواسته بودند و اراده کرده بودند حرکت می کردند ـ و هم در جبهه درونی که آن روز که جامعه به طور عموم به سمت همان فساد درونی حرکت کرده بود...
 
اثر محبّت به امام حسین علیه السلام
 
... اگر محبّت در تشیع نبود این دشمنی های عجیبی که با شیعه شده باید او را از بین می برد. همین محبّت شما مردم به حسین بن علی علیه السلام ضامن حیات و بقای اسلام است این که امام [خمینی رحمه الله ] می فرمود: «عاشورا اسلام را نگه داشت» معنایش همین است...
 
عاشورا، محرک مسلمانان
 
ماجرای حسین بن علی علیه السلام حقیقتا موتور حرکت قرون اسلامی در جهت تفکرات صحیح اسلامی بوده است. هر آزادی خواه و هر مجاهدِ فی سبیل اللّه و هرکس که می خواسته است در میدان خطر وارد شود از آن ماجرا مایه گرفته و آن را پشتوانه روحی و معنوی خود قرار داده است. در انقلاب ما این معنی به صورت بینّی واضح بود...
 
بی نظیر بودن واقعه عاشور
  
از اوّل تا آخر حادثه عاشورا به یک معنی نصف روز بوده، به یک معنی دو شبانه روز بوده [است]... شما ببینید این نصف روز حادثه چه قدر در تاریخ ما برکت کرده و تا امروز هم زنده و الهام بخش است... در تاریخ تشیع، بلکه در تاریخ انقلاب های ضدظلم در اسلام ـ ولو از طرف غیر شیعیان ـ حادثه کربلا به صورت درخشان و نمایان اثربخش بوده... من هیچ حادثه ای را در تاریخ نمی شناسم که با فداکاری آن نصف روز قابل مقایسه باشد.
 
فلسفه قیام امام حسین علیه السلام
 
در زیارتی از زیارت های امام حسین علیه السلام که در روز اربعین خوانده می شود جمله ای بسیار پر معنی وجود دارد و آن این است: «و بَذَلَ مُهجَتَهُ فیک لِیَسْتَفیدَ عِبادَکَ مِنْ الجَهالَة». فلسفه فداکاری حسین بن علی علیه السلام در این جمله گنجانده شده است. زائر [امام حسین علیه السلام ] به خدای متعال عرض می کند که این بنده تو، این حسین تو، خون خود را نثار کرد تا مردم را از جهالت نجات بدهد و [از] «حیْرةُ الضَّلالَةِ»؛ [هم چنین تلاش کرد] مردم را از سرگردانی و حیرتی که در گم راهی است نجات بدهد...

نتیجه تفکر در مسئله عاشور
 
هرچه درباره مسئله عاشورا و قیام حسینی بیشتر فکر کنیم باز هم این قضیه در ابعاد مختلف دارای کشش و گنجایش اندیشیدن و بیان کردن است. هرچه بیشتر درباره این قیام عظیم فکر کنیم، ممکن است حقایق تازه ای بیابیم...
 
اثر عزاداری های سنتی
 
این عزاداری های سنتی مردم را به دین نزدیک می کند.

 

 


منبع : منبع: Hawzah.net
1
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

بزرگداشت اربعين و پرسش ‌هایی درباره این روز
پيغمبر اكرم (ص) براي امام حسين(ع) مجلس عزا برپا ...
منطق حسينى رويارو با خشونت و خودكامگى اموى
شهید علامه مطهری، پیامهای عاشورا و خطر تحریف، ...
دستور ترور امام حسين عليه السلام از طرف يزيد
بررسي تحليلي انگيزه هاي قيام امام حسين (ع) از بُعد ...
جابر نخستین زائر امام حسین (ع)
سوگواري ائمه معصومين (عليهم السلام) بر امام حسين ...
نيايش هاي عاشورايي
عاشورا در كارائيب

بیشترین بازدید این مجموعه

شهید علامه مطهری، پیامهای عاشورا و خطر تحریف، ...
بازخوانيِ چند حديث مشهور درباره عاشورا
جابر نخستین زائر امام حسین (ع)
بزرگداشت اربعين و پرسش ‌هایی درباره این روز
السلام علیک یا سید الشهدا
دستور ترور امام حسين عليه السلام از طرف يزيد
سخنى چند با عزاداران امام مظلوم عليه السلام و ...
برگزاري مجلس روضه در زمان تقيّه
پيغمبر اكرم (ص) براي امام حسين(ع) مجلس عزا برپا ...
نقش اهل کوفه در شهادت امام حسین علیه السلام

 
نظرات کاربر

محمد شمس
جانم فداي رهبر
پاسخ
0     0
26 آبان 1390 ساعت 5:27 بعد از ظهر
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^