فارسی
پنجشنبه 06 دى 1403 - الخميس 23 جمادى الثاني 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
1
نفر 0

امام حسین علیه السلام و عاشورا در کلام مقام معظم رهبری

امام حسین علیه السلام و عاشورا در کلام مقام معظم رهبری

عاشورا، حرکتی در دو جبهه
 
... ماجرای عاشورا عبارت از یک حرکت عظیم مجاهدت آمیزی در دو جبهه است. هم در جبهه مبارزه با دشمن خارجی و بیرونی ـ که همان دستگاه خلافت فاسد و آن دنیاطلبانی بود که به این دستگاه قدرت چسبیده بودند و قدرتی را که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم برای نجات انسان ها آورده بود استخدام و استثمار کرده بودند و عکس مسیری که اسلام و نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله وسلم خواسته بودند و اراده کرده بودند حرکت می کردند ـ و هم در جبهه درونی که آن روز که جامعه به طور عموم به سمت همان فساد درونی حرکت کرده بود...
 
اثر محبّت به امام حسین علیه السلام
 
... اگر محبّت در تشیع نبود این دشمنی های عجیبی که با شیعه شده باید او را از بین می برد. همین محبّت شما مردم به حسین بن علی علیه السلام ضامن حیات و بقای اسلام است این که امام [خمینی رحمه الله ] می فرمود: «عاشورا اسلام را نگه داشت» معنایش همین است...
 
عاشورا، محرک مسلمانان
 
ماجرای حسین بن علی علیه السلام حقیقتا موتور حرکت قرون اسلامی در جهت تفکرات صحیح اسلامی بوده است. هر آزادی خواه و هر مجاهدِ فی سبیل اللّه و هرکس که می خواسته است در میدان خطر وارد شود از آن ماجرا مایه گرفته و آن را پشتوانه روحی و معنوی خود قرار داده است. در انقلاب ما این معنی به صورت بینّی واضح بود...
 
بی نظیر بودن واقعه عاشور
  
از اوّل تا آخر حادثه عاشورا به یک معنی نصف روز بوده، به یک معنی دو شبانه روز بوده [است]... شما ببینید این نصف روز حادثه چه قدر در تاریخ ما برکت کرده و تا امروز هم زنده و الهام بخش است... در تاریخ تشیع، بلکه در تاریخ انقلاب های ضدظلم در اسلام ـ ولو از طرف غیر شیعیان ـ حادثه کربلا به صورت درخشان و نمایان اثربخش بوده... من هیچ حادثه ای را در تاریخ نمی شناسم که با فداکاری آن نصف روز قابل مقایسه باشد.
 
فلسفه قیام امام حسین علیه السلام
 
در زیارتی از زیارت های امام حسین علیه السلام که در روز اربعین خوانده می شود جمله ای بسیار پر معنی وجود دارد و آن این است: «و بَذَلَ مُهجَتَهُ فیک لِیَسْتَفیدَ عِبادَکَ مِنْ الجَهالَة». فلسفه فداکاری حسین بن علی علیه السلام در این جمله گنجانده شده است. زائر [امام حسین علیه السلام ] به خدای متعال عرض می کند که این بنده تو، این حسین تو، خون خود را نثار کرد تا مردم را از جهالت نجات بدهد و [از] «حیْرةُ الضَّلالَةِ»؛ [هم چنین تلاش کرد] مردم را از سرگردانی و حیرتی که در گم راهی است نجات بدهد...

نتیجه تفکر در مسئله عاشور
 
هرچه درباره مسئله عاشورا و قیام حسینی بیشتر فکر کنیم باز هم این قضیه در ابعاد مختلف دارای کشش و گنجایش اندیشیدن و بیان کردن است. هرچه بیشتر درباره این قیام عظیم فکر کنیم، ممکن است حقایق تازه ای بیابیم...
 
اثر عزاداری های سنتی
 
این عزاداری های سنتی مردم را به دین نزدیک می کند.

 

 


منبع : منبع: Hawzah.net
1
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

اشک بر کشته اشک
چرا برای امام حسين (عليه السلام) گريه می کنیم ؟
هيبت امام حسين علیه السلام
عاشورا از نگاه قرآن، سوره ی مبارکه التوبه: آيه 36
سيري در کتاب إكسيرالسعادة في أسرار الشهادة تالیف ...
اولین مجلس عزای حسین(ع)
تاملی در وجوه دراماتیک واقعه عاشورا و بازنمایی ...
فرهنگ عاشورا(9)
مقتل جمعی دیگر از یاران امام حسین (ع)
ورود آن حضرت به مكه و آمدن نامه‌های اهل كوفه

بیشترین بازدید این مجموعه

ورود آن حضرت به مكه و آمدن نامه‌های اهل كوفه
مقتل جمعی دیگر از یاران امام حسین (ع)
گریستن و گریاندن‏
اشك و عزاداري موجودات براي عزيز زهرا ...
زیارت ناحیه مقدسه
خبر شهادت امام حسين عليه السلام و ياران آن حضرت ...
هيبت امام حسين علیه السلام
چرا برای امام حسين (عليه السلام) گريه می کنیم ؟
اين همه عزاداري براي چيست؟!
اشک بر کشته اشک

 
نظرات کاربر

محمد شمس
جانم فداي رهبر
پاسخ
0     0
26 آبان 1390 ساعت 5:27 بعد از ظهر
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^