فارسی
شنبه 15 ارديبهشت 1403 - السبت 24 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

مسجد در روايات

روايات و احاديث اسلامى درباره مسجد ، مسائل بسيار مهمى را طرح كرده اند كه بر تمام مسلمانان لازم است آن ها را رعايت كرده و از اين راه خشنودى حضرت حق و پيامبر صلى الله عليه و آله و ائمه عليهم السلام را جلب كنند .  ... سَمِعْتُ أَباعَبْدِاللّهِ عليه السلام يَقُولُ : شَكَتِ الْمَساجِدُ إِلَى اللّهِ تَعالى الَّذينَ لا يَشْهَدُونَها مِنْ جيرانِها ، فَأَوْحَى اللّهُ عَزَّ وَجَلَّ إِلَيْها : وَعِزَّتي وَجَلالي لا قَبِلْتُ لَهُمْ صَلاةً واحِدَةً وَلا أَظْهَرْتُ لَهُمْ فِى النّاسِ عَدالَةً وَلا نالَتْهُمْ رَحْمَتي وَلا جاوَرُوني في جَنَّتي .
راوى مى گويد : از حضرت صادق عليه السلام شنيدم كه مساجد به پروردگار عالم از همسايگانى كه در آن شركت نمى كنند ، شكايت بردند . خطاب رسيد كه : به عزت و جلالم سوگند ، در صورت استخفاف به مساجد يك نماز از آنان قبول نمى كنم و آنان را به عدالت در بين مردم آشكار نمى نمايم و به رحمتم نمى رسند و در بهشت مجاور من نخواهد بود .  قالَ رَسُولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : كُونُوا فِى الدُّنْيا أَضْيافا ، وَاتَّخِذُوا الْمَساجِدَ بُيُوتا وَعُودُوا قُلُوبَكُمُ الرِّقَّةَ وَأَكْثِرُوا مِنَ التَّفَكُّرِ وَالْبُكاءِ مِنْ خَشْيَةِ اللّهِ ، وَاجْعَلُوا الْمَوْتَ نَصْبَ أَعْيُنِكُمْ وَما بَعْدَهُ مِنْ أَهْوالِ الْقِيامَةِ تَبْنُونَ ما لا تَسْكُنُونَ وَتَجْمَعُونَ ما لا تَأْكُلُونَ فَاتَّقُوا اللّهَ الَّذي إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود : در دنيا مهمان باشيد ، اين دلبستگى ها و آرزوها شايسته مهمان نيست ، مساجد را به عنوان خانه اصلى خود بگيريد ، دل ها را به رقّت عادت دهيد ، زياد انديشه كنيد و از خشيت حق گريه داشته باشيد ، موت و اهوال قيامت را نصب العين قرار دهيد ، اين چه زندگى غلطى است كه ساختمانى كرده ايد كه در آن سكنى نداريد و آن قدر جمع كرده ايد كه براى شما قدرت خوردن نيست ، از خدايى كه به سوى او باز مى گرديد ، پروا كنيد !
اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود : رفت و آمد به مسجد يكى از اين منافع را دارد : برادرى كه برادريش سود خدايى دارد . تحصيل علم جديد و تازه . دانستن آيه محكمه . برخورد به رحمت منتظره . ياد گرفتن كلمه هدايت كه انسان را از گمراهى برهاند . شنيدن كلامى كه راهبر به سوى راه خداست . ترك گناه از ترس حق يا حيا از حضرت بارى .  قالَ عَلِىٌّ عليه السلام : لَيْسَ لِجارِ الْمَسْجِدِ صَلاةٌ إِذا لَمْ يَشْهَدِ الْمَكْتُوبَةَ فِى الْمَسْجِدِ إِذا كانَ فارِغا صَحيحا . على عليه السلام فرمود : همسايه مسجد اگر از هر جهت فراغت و صحت داشته باشد ، بايد براى نماز واجب به مسجد بيايد كه با بودن فراغت و صحت ، حق نماز در جاى ديگر براى او نيست .
پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود : هركس به مسجدى از مساجد خدا براى نماز جماعت برود ، براى هر قدمى كه برمى دارد هفتاد هزار حسنه منظور شود و به همان اندازه درجاتش بالا رود .  عَنِ النَّبِيِّ صلى الله عليه و آله قالَ : يَجى ءُ يَوْمَ الْقِيامَةِ ثَلاثَةٌ يَشْكُونَ : الْمُصْحَفُ ، وَالْمَسْجِدُ ، وَالْعِتْرَةُ ، يَقُولُ الْمُصْحَفُ : يا رَبِّ حَرَّفُوني وَمَزَّقُوني وَيَقُولُ الْمَسْجِدُ : يا رَبِّ عَطَّلُوني وَضَيَّعُوني ، وَتَقُولُ الْعِتْرَةُ : يا رَبِّ قَتَلُونا وَطَرَدُونا وَشَرَّدُونا ، فَأَجْثُوا لِلرُّكْبَتَيْنِ فِى الْخُصُومَةِ فَيَقُولُ اللّهُ لي : أَنَا أَوْلى بِذلِكَ . رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود : در قيامت ، سه چيز به حضرت حق شكايت برند :قرآن ، مسجد ، عترت . قرآن مى گويد : پروردگارا ! مرا از نظر معنى تغيير داده و پاره كردند . مسجد مى گويد : پروردگارا ! مرا بيكار گذاردند و ضايع نمودند . عترت مى گويد :الهى ! ما را كشتند و راندند و آواره كردند . پيامبر صلى الله عليه و آله مى فرمايد : من براى احقاق حق اين ها در پيشگاه حضرت حق زانو مى زنم . خداوند مى فرمايد : من به محاكمه خائنان به اين سه برنامه سزاوارترم .
در شرح اين حديث آمده : مراد از مصداق كامل مسجد در اين روايت مسجد پيغمبر است كه در زمان آن حضرت مركز حكومت اسلامى بود و بايد از آنجا عدالت و احكام حقيقى قرآن به همه جاى جهان پراكنده شود . و مصداق كامل طرف خصومت اين سه چيز غاصبين خلافت اسلام اند كه قرآن مجيد را به رأى خود تفسير كردند و احكام آن را كه متضمن نظام عدالت عمومى بود پاره پاره كردند و استفاده از مزاياى آن را به عرب و اشراف قريش و بنى اميه اختصاص دادند و ديگران را محروم كردند . با اين كه قرآن ، برابرى و برادرى را براى همه بشر آورده و همه نژادها و تيره ها در پيشگاه او برابر و فضيلت وابسته به تقوا است .
پاره پاره شدن احكام الهى قرآن در حقيقت پس از مرگ پيامبر صلى الله عليه و آله به دست غاصبين شروع شد و خليفه دوّم در طول خلافت خود جامعه اسلامى را طبقه طبقه كرد : عرب ها را طبقه اشراف قرار داد و بر سر مردم مسلط ساخت ، قانون هايى وضع كرد كه مسلمانان غير عرب را از حقوق اجتماعى اسلامى محروم كرد و به هم دستى همكاران و احزاب هم فكر خود نظامات عمومى اسلامى را تكه تكه كرد و در دوران بنى اميه كه با حكومت عثمان آغاز شد ، نظريات خليفه دوّم به اوج ترقى رسيد و بنى اميه در دوران صد ساله حكومت خود آن نظريات را قانون اساسى خود قرار دادند !! بنى اميه در آن نظريات به اندازه اى پافشارى كردند كه قرآن و اسلام و مساجد و عترت به كلى تنهاى از جامعه ماندند و جز سلطنت غاصبانه و ديكتاتورى به وسيله نژاد بنى اميه و سپس بنى عباس براى مسلمانان چيزى نماند !! حتى ظاهر قرآن در زمان عثمان سوزانده شد و در زمان وليد ، قرآن مجيد تيرباران و تكه تكه گشت .
مسجد كه رمز حكومت اسلامى و اساس پخش تعليمات الهى بود ، در زمان بعد از پيامبر ، تعطيل و حكومت عادلانه تبديل به حكومت عربى ديكتاتورى گرديد و با تعطيلى مسجد پيامبر ، در حقيقت همه مساجد عالم از هويت اصلى و ذاتيش تعطيل شد و از مساجد جز يك سلسله برنامه هاى خشك و ظاهر چيزى نماند .
و اما عترت پيامبر ، آن چنان دچار سختى و فشار زندگى شدند كه عترت و اهل بيت هيچ پيامبرى و هيچ مسلمانى به اندازه آنان رنج و زحمت نديد ؛ داستان كربلا و واقعه طف و حره و ... نشانگر سختى هاى طاقت فرسايى است كه عترت نبىّ اكرم صلى الله عليه و آلهاز دست مردم به ظاهر مسلمان كشيدند .
پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله فرمود : در تورات نوشته شده : خانه هاى من در زمين مساجد است ، خوشا به حال بنده اى كه در خانه اش تطهير كند و در مسجد به زيارت من آيد ، بر من است كه كرامت نصيب زائرم كنم ، آنان را كه در تاريكى شب به مساجد مى آيند ، بشارت به نور درخشان در قيامت بده .
پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود : براى مساجد مردمى است كه از شدت علاقه و توجه به مسجد ، گويى مانند ميخ هاى كوبنده به مسجدند ، ملائكه همنشين آنانند ، چون غايب شوند ، از آنان جستجو كنند و به هنگام بيمارى از آنان عيادت نمايند و به وقت حاجت به آنان كمك دهند . امام صادق عليه السلام از پدرانش از حضرت على عليه السلام نقل مى كند : همسايه مسجد را نماز نيست مگر در مسجد ، مگر اين كه براى او عذرى يا علتى باشد . عرض كردند : همسايه مسجد كيست يا اميرالمؤمنين ؟ فرمود : كسى كه اذان را مى شنود . پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود : نشستن در مسجد به انتظار نماز ، عبادت است .
پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود : هرگاه خداوند اهل قريه اى را ببيند كه در گناه اسراف مى كنند ، ولى سه نفر مؤمن در آن هاست ، خطاب مى كند : اى اهل گناه ! اگر در ميان شما مؤمنان متحابين به جلالم نبودند كه به خاطر نماز آنان زمين و مساجدم آباد است و از ترس من در سحر در حال استغفارند ، همانا آينه عذابم را بر شما نازل كرده و باكى نداشتم . پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود : نشستن در مسجد به انتظار نماز عبادت است ، اگر حدثى در آن نباشد . گفتند : حدث چيست ؟ فرمود : غيبت .


منبع : برگرفته از کتاب عرفان اسلامی استاد حسین انصاریان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

قرآن، سفره احسان خدا
عمل امیرالمومنین (علیه السلام)
ماتم و عزای حسینی در ایران اسلامی
بازدید رئیس مجمع جهانی شیعه شناسی از موسسه ...
دعاى پيامبران و ائمه معصومين عليهم السلام‏
کتابخانه موسسه دارالمعارف الشیعی تجهیزشد
سيره اولياى الهى عليهم‏السلام
تربيت و رياضت نفس‏
داستانى از توکل یک انسان باایمان
چشمه اى بر بلنداى کوه

بیشترین بازدید این مجموعه

چشمه اى بر بلنداى کوه
داستانى از توکل یک انسان باایمان
مراتب ذكر
بازدید رئیس مجمع جهانی شیعه شناسی از موسسه ...
کتابخانه موسسه دارالمعارف الشیعی تجهیزشد
قرآن، سفره احسان خدا
قدردانی استاد انصاریان از خادمین سیدالشهدا علیه ...
ماتم و عزای حسینی در ایران اسلامی
دعاى پيامبران و ائمه معصومين عليهم السلام‏
تربيت و رياضت نفس‏

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^