اكنون كه عظمت نماز در پرتو امر حضرت ذوالجلال روشن شد و موقف و موضع اين برنامه حياتى در ميان احكام و اوامر خداوند معلوم گرديد، جاى اين سؤال است كه در ميان اجراكنندگان اين امر و عمل كنندگان به اين مسئله، عمل كدام طايفه از ميان همه عمل كنندگان مورد پذيرش خداست و نماز كدام دسته از نمازگزاران به مرحله قبولى حضرت حق مى رسد؟
در اين زمينه بايد گفت:
بر اساس آيات كتاب خدا و روايات و اخبار، نمازى كه مقرون به سه شرط است بدون شك مورد قبول خداست:
1- ايمان.
2- تقوا.
3- جمع بودن شرايط ظاهرى و باطنى نماز در حد وسع مكلف، از قبيل طهارت صحيح، نيت خالص، وقت، مكان مباح، صحت قرائت، ترتيب، موالات، طمأنينه، قبله و ساير شرايط.
نماز كسى كه اعتقاد صحيحى به حق و قيامت و نبوت و كتاب و ملائكه ندارد قابل قبول نيست.
نماز كسى كه از گناه و پليدى و ظلم و ستم و پايمال كردن حقوق ابا ندارد قبول نيست:
[إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ ].
خدا فقط از پرهيزكاران مى پذيرد.
عزيزان! توجه داشته باشيد كه به هنگام نماز، به پيشگاه چه آقايى قرار مى گيريد و در برابر كدام مولا مى ايستيد و آقا و مولاى شما چه مى خواهد! آيا نمازى كه شما مى خواهيد، يا دلخواه شماست بايد تقديم محضر او كنيد، يا نمازى كه او مى خواهد و به آن امر كرده بايد بجا آوريد؟!
آن نمازى كه او به آن امر فرموده، به جا آوردنش بايد انسان را از همه فحشا و منكرات باز دارد و آدمى را تا پيشگاه قرب حضرتش رهنمون گردد و براى دين و ايمان انسان به منزله عمود خيمه باشد و باطن آدمى را به معراج برده و به نقطه وصل برساند.
در روايتى از رسول اسلام آمده:
خداوند به نمازى كه قلب نمازگزار با بدنش هماهنگ نباشد، نمى نگرد «1».
و در جاى ديگر فرموده:
خشوع زينت نماز است .
منبع : پایگاه عرفان