فارسی
شنبه 30 تير 1403 - السبت 12 محرم 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

0
نفر 2
100% این مطلب را پسندیده اند

شناخت حضرت حق

شما به قرآن مجيد و آثار اسلامى مراجعه كنيد و از طريق آن آثار ، خدا را بيابيد كه آن وجود مقدّس منبع تمام صفات كمال است . صفاتى كمالى كه نامحدود است . و دريابيد كه همه چيزها به دست اوست و توجّه كنيد كه حضرتش مبدأ وجود است و به هر چيزى هرچه را كه لياقت داشت عنايت نمود و به انسان بيش از لياقت و استحقاقش توجّه فرمود . شما از راه قرآن و آثار اهل بيت  عليهم السلام عنايتش را به نيكوكاران ؛ كرم و لطف و محبّتش را به بدكارانِ توبه كار و رحمت و كرامتش را نسبت به دوستان در قيامت بنگريد . شما آياتى كه وضع نيكوكاران را در بهشت نشان مى دهد ملاحظه كنيد ؛ روايات باب توبه و عفو و شفاعت را بنگريد ؛ محبّت هاى بى دريغش را در همين دنيا به موجودات زنده و به خصوص انسان تماشا كنيد ؛ قوانين عالى اش را در قرآن مجيد ، براى تأمين سعادت انسان ببينيد ؛ به بخش رسالت رسولان و امامت امامان  عليهم السلام و حكمت حكيمان و عرفان عارفان انديشه كنيد ؛ ببينيد كه شخص پيامبر  صلى الله عليه و آله را رحمة للعالمين مى خواند و به نيكوكار وعده اجر غير ممنون مى دهد و مزد بى حساب و بهشت عالى در برابر اعمال محدود و كم عنايت مى كند . و به گنهكاران مى گويد : هرچه هستى و هركه هستى بازگرد و گذشته را جبران كن ، من از تمام گناهانت چشم مى پوشم تا بيش از پيش با او آشنا شده و قهراً پس از اين معرفت و آشنايى به دنياى عشق و محبّت ، به خداى خود راه پيدا كند و محبّتى برتر از محبّت ها و عشقى والاتر از همه عشق ها برايش حاصل شود . انسان با اين معرفت ، هر عشقى را دنباله عشق خود قرار مى دهد و خداى متعال به خاطر او از همه چيز گذشت مى كند و انسان به هنگام فرا رسيدن فرمان او ، با كمال محبّت از او فرمان مى برد و از آنچه نهى كرده ، با كمال علاقه پرهيز مى كند و با
زبان حال مى گويد :
 اى زدردت خستگان را بوى درمان آمده        
 ياد تو مر عاشقان را راحت جان آمده
 صد هزاران عاشق سرگشته بينم بر اميد
 در بيابان غمت اللّه گويان آمده
سينه ها بينم زسوز هجر تو بريان شده
 ديده ها بينم زدرد عشق گريان آمده
پير انصار از شراب شوق خورده جرعه اى
 همچو مجنون گرد عالم مست و حيران آمده

خواجه عبداللّه انصارى مى گويد :  اى عزيز ! هر كه عزيمت عاشقى دارد گو دل از جان بردارد . هر كه قصد حرم دارد گو باديه فرو گذارد . عاشق را دلى بايد بى غش و سينه از شور ، آتش . عشق آتشى سوزان و بحرى بيكران است . همه جان و قصّه بى پايان است . عقل و ادراك از فهم آن حيران است . دل در ، يافت وى ناتوان . نهان كننده آشكار است و آشكار كننده نهان . روح روح است و فتوح فتوح . اگر خاموش باشد دلش چاك كند و از غير خود پاك كند و اگر بخروشد وى را زير و بر كند . و شهر را خبر كند . هم آتش است هم آب . هم ظلمت است هم آفتاب . عشق درد است ليكن به درد آورد . چنان كه علّت حيات است ، سبب ممات است هرچند مايه راحت است پيرايه آفت است . دل عاشق خانه شير است ، كسى درآيد كه از جان سير است . از ماجراى درد عشق ، حكايت خطاست و از محنت محبّت اظهار شكايت نارواست . بر هركه
پرتوى از عشق تافت سعادت دنيا و آخرت يافت .
 
مقصود دل و مراد جانى عشق است
 سرمايه عمر جاودانى عشق است
آن عشق بود كزو بقا يافته خضر
 يعنى كه حيات جاودانى عشق است 
 
 بى ترديد عشق منهاى معرفت به معشوق ، معنى ندارد و اين عشق بدون آگاهى به معشوق حاصل نگردد . البتّه اين شناخت از راه دقّت در آيات و آثار اسلامى ميسّر است . اينك به قسمتى از آثار اسلامى در راه شناخت حضرت حق توجّه كنيد :

بر گرفته از کتاب عرفان اسلامی استاد حسین انصاریان

0
100% (نفر 2)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

احسان به یتیم
کتاب شناسی توصیفی آثار اندیشمند محقق استاد حسین ...
اظهار عجز هنگام ورود به مسجد
جايگاه عقل در وجود انسان
نمونه پاکى نفس
ترس از خدا ريشه حكمت
روايات و عزلت‏
نصايحى از تورات‏
ريشه‏هاى اصلى اسلام از ديدگاه قرآن
مناسبت وقف با غفلت

بیشترین بازدید این مجموعه

نمونه پاکى نفس
نفس سلیم و نفس پلید
نفس و هفت مرحله آن
ترس از خدا ريشه حكمت
روايات خوف
بهداشت مسكن
اظهار عجز هنگام ورود به مسجد
ادب قرائت قرآن‏
ريشه‏هاى اصلى اسلام از ديدگاه قرآن
قدردانی استاد انصاریان از خادمین سیدالشهدا علیه ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^