وسائل هدايت - جلسه بیستم (2) - (متن کامل + عناوین)
نزول بركت با كمك به فقيران
قرآن اصطلاحا به اين افراد فقير مىگويد، يعنى كاسب و درآمد دارى كه خرجش با دخلش يكى نيست. به او اطمينان بدهند كه براى دخترت اگر كسى آمد و پسنديد، بگو: دخترم را مىدهم، به خاطر جهيزيهاش و مراسم عروسى گرفتنش وحشت نكن.
خداوند متعال لطف كرده است، افراد خيرخواه عالى به من مراجعه كردند و گفتند كه اسم ما را هم لازم نيست بگويى، ما حاضريم اگر كسى دخترش را بخواهد شوهر بدهد، جهيزيهاش را بدهيم، اگر بخواهد خانه بخرد، برايش خانه بخريم، يا پسرش را بخواهد زن بدهد، او را كمك كنيم.
اگر پولدارهاى اقوام هر گروهى در مملكت به اقوام ندار و فقيرشان برسند و صله رحم كنند، خداوند متعال تمام درهاى رحمتش را در زمستان و تابستان و بهار و پاييز به روى كل مملكت باز مىكند.(1)
1 ـ الكافى: 5/328، باب في الحض على النكاح، حديث 1؛ «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليهالسلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلىاللهعليهوآله تَزَوَّجُوا وَ زَوِّجُوا أَلاَ فَمِنْ حَظِّ امْرِئٍ مُسْلِمٍ إِنْفَاقُ قِيمَةِ أَيِّمَةٍ وَ مَا مِنْ شَيْءٍ أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ مِنْ بَيْتٍ يُعْمَرُ فِي الاْءِسْلاَمِ بِالنِّكَاحِ وَ مَا مِنْ شَيْءٍ أَبْغَضَ إِلَى اللَّهِ مِنْ بَيْتٍ يُخْرَبُ فِي الاْءِسْلاَمِ بِالْفُرْقَةِ يَعْنِي الطَّلاَقَ ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عليهالسلام إِنَّ اللَّهَ إِنَّمَا وَكَّدَ فِي الطَّلاَقِ وَ كَرَّرَ فِيهِ الْقَوْلَ مِنْ بُغْضِهِ الْفُرْقَةَ.»
پيامبر صلىاللهعليهوآله ـ به روايت امام صادق عليهالسلام : همسر اختيار كنيد، و وسايل همسرى ديگران را فراهم آوريد، و بدانيد كه از خوشبختى فرد مسلمان، پرداختن هزينه ازدواج زن بىشوهر است. و هيچ چيز را خداى بزرگ ـ در اسلام ـ بيش از خانهاى دوست ندارد كه با ازدواج آبادان شود. و هيچ خانهاى بيش از آن مورد بغض خداى بزرگ نيست در اسلام كه با جدايى زن و شوهر از يك ديگر ـ يعنى با طلاق ـ ويران شود.
تهذيب الأحكام: 7/404، باب 34، حديث 26؛ «الإمام الصّادق عليهالسلام : من زوّج عزبا كان ممّن ينظر اللَّه إليه يوم القيامة.امام صادق عليهالسلام : هر كس عزبى را به همسرى برساند، از جمله كسانى است كه خداى بزرگ در روز قيامت به او نظر خواهد كرد.»
حالا ببينيد قرآن كريم درباره صله رحم چه مىگويد: اى قوم موسى!
« وَ إِذْ أَخَذْنَا مِيثَـقَ بَنِىآ إِسْرَ ائِيلَ لاَ تَعْبُدُونَ إِلاَّ اللَّهَ وَ بِالْوَ لِدَيْنِ إِحْسَانًا وَ ذِى الْقُرْبَى وَ الْيَتَـمَى وَ الْمَسَـكِينِ »(1)
مطلب براى پنج شش هزار سال قبل است. زمان موسى كه خدا در قرآن آورده كه من چنين فريادى را چند هزار سال قبل از بعثت پيغمبر كشيدهام؛ غير از خدا را نپرستيد. و به پدر و مادر و قوم و خويش احسان كنيد. زن و بچه را سفارش نمىكند، به خاطر اين است كه همه زن و بچه خود را اداره مىكنند.
محدوده اقوام و ذوى القربى در قرآن
به قوم و خويشهايتان احسان كنيد. به حضرت عرض كرد: قوم و خويش تا كجا است؟ فرمود: تا چهل پشت از پدر، قوم و خويشت هستند.(2)
1 ـ بقره (2) : 83؛ «و [ ياد كنيد ] زمانى كه از بنىاسرائيل پيمان گرفتيم كه جز خدا را نپرستيد ، و به پدر و مادر و خويشان ويتيمان ومستمندان نيكى كنيد.»
2 ـ الخصال: 2/540، الرحم تلتقي في أربعين أبا، حديث 13؛ «عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِيٍّ عليهالسلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلىاللهعليهوآله لَمَّا أُسْرِيَ بِي إِلَى السَّمَاءِ رَأَيْتُ رَحِماً مُتَعَلِّقَةً بِالْعَرْشِ تَشْكُو رَحِماً إِلَى رَبِّهَا فَقُلْتُ لَهَا كَمْ بَيْنَكِ وَ بَيْنَهَا مِنْ أَبٍ فَقَالَتْ نَلْتَقِي فِي أَرْبَعِينَ أَبا.»
حضرت رضا عليهالسلام از پدر بزرگوارش از پدران خود از على بن ابى طالب عليهالسلام روايت كرده است كه آن جناب فرمود رسول خدا صلىاللهعليهوآله فرمود وقتى كه مرا بآسمان بردند رحمى ديدم كه بعرش خدا آويخته است و از رحم ديگر بپروردگار شكوه ميكند بآن رحم گفتم كه ميان تو و رحمى كه از او شكايت ميكنى چه قدر فاصله است گفت چهل پشت فاصله است.
درباره همسايه پرسيد: چه كسى همسايه من است؟ فرمود: از هر طرفِ خانه تا چهل خانه همسايه تو حساب مىشوند. به همسايهها برسيد.(1)
انفاق مال از روى ميل
« وَ ءَاتَى الْمَالَ عَلَى حُبِّه ذَوِى الْقُرْبَى وَ الْيَتَـمَى وَ الْمَسَـكِينَ وَ ابْنَ السَّبِيلِ وَ السَّائِلِينَ وَ فِى الرِّقَابِ »(2)
در عين عشق به پول، ولى با اين پولتان به قوم و خويش خود برسيد، صله رحم كنيد.
آنهايى كه صله رحم دارند، خشيت از خدا دارند و از بدى حساب روز قيامت مىترسند، اينها بندگان اولى الالباب من هستند.
« الَّذِينَ يَنقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِيثَـقِه وَ يَقْطَعُونَ مَآ أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَن يُوصَلَ »(3)
1 ـ الكافى: 2/669، بَابُ حَدِّ الْجِوَارِ، حديث 1؛ «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليهالسلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلىاللهعليهوآله كُلُّ أَرْبَعِينَ دَاراً جِيرَانٌ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ وَ عَنْ يَمِينِهِ وَ عَنْ شِمَالِه.»
الكافى: 2/669، بَابُ حَدِّ الْجِوَارِ، حديث 2؛ «عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عليهالسلام قَالَ حَدُّ الْجِوَارِ أَرْبَعُونَ دَاراً مِنْ كُلِّ جَانِبٍ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ وَ عَنْ يَمِينِهِ وَ عَنْ شِمَالِ.»
2 ـ بقره (2) : 177؛ «و مال و ثروتشان را با آنكه دوست دارند به خويشان و يتيمان و درماندگان و در راه ماندگان و سائلان و [ در راه آزادى [بردگان مىدهند»
3 ـ بقره (2) : 27؛ «آنان كسانى هستند كه پيمان خدا را [ كه توحيد و وحى و نبوت است ] پس از استوارىاش [ با دلايل عقلى و علمى و براهين منطقى با عدم وفاى به آن [مىشكنند و آنچه را خدا پيوند خوردن به آن را فرمان داده است [ مانند پيوند با پيامبران و كتابهاى آسمانى و اهل بيت طاهرين و خويشان ] قطع مىنمايند.»
آنهايى كه قطع رحم مىكنند و يادى از اقوامشان نمىكنند، خدا لعنتشان مىكند و در قيامت جاى خيلى بدى خواهند داشت.
« إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الاْءِحْسَـنِ وَ إِيتَآءِ ذِى الْقُرْبَى »(1)
خدا شما را دعوت مىكند به اين كه به اقوامتان برسيد.
هدايت فاميل با محبت و انفاق
لازم هم نيست كه فاميل ما امام عادل يا معصوم باشند، اين قدر كه اهل اسلام هستند براى ما كافى است.
حالا اگر بد هم در بين آنها هست، شماى خوب بايد با آنها رفت و آمد كرده و با خوش اخلاقى و كمك، آنها را به سوى خوبى هدايت كنيد، چون اگر به دشمنت هم كمك كنى، او هم آدم خوبى مىشود.
سورهاى كه به نام خود رسول خدا است، چه آيه عجيبى دارد:
« فَهَلْ عَسَيْتُمْ إِن تَوَلَّيْتُمْ أَن تُفْسِدُواْ فِى الاْءَرْضِ وَتُقَطِّعُوآاْ أَرْحَامَكُمْ »(2)
انتظار داريد وقتى به جايى رسيديد و پولدار و صندلىدار شديد، قطع رحم كنيد، ديگر كسر شأنتان مىآيد كه به خانه اقوامتان برويد.
من الان وكيل، وزير، دانشمند، عالم محترم فلان محل هستم، با تمسك به اين
1 ـ نحل (16) : 90؛ «به راستى خدا به عدالت و احسان و بخشش به خويشاوندان فرمان مىدهد.»
2 ـ محمد (47) : 22؛ «پس اگر [ از خدا و پيامبر ] روى گردان شويد آيا از شما جز اين انتظار مىرود كه در زمين فساد كنيد و [ بر سر مال و منال دنيا [قطع رحم نماييد ؟»
عناوين تو خالى، حكم من را عمل نكنى و قطع رحم كنى.
تخفيف عذاب قارون با احوالپرسى از فاميل
اين روايت خيلى روايت عجيبى است. شيخ صدوق از امام صادق عليهالسلام نقل مىكند: ماهيى كه يونس عليهالسلام در شكمش بود، در تاريكى دريا داشت مىرفت، يونس داشت گريه مىكرد و مىگفت:
« لاَّآ إِلَـهَ إِلاَّآ أَنتَ سُبْحَـنَكَ إِنِّى كُنتُ مِنَ الظَّــلِمِينَ »(1)
قارون كه از بنى اسرائيل بود، يونس هم از همان طايفه بود.
خداوند صداى يونس را به گوش قارون رساند، به مَلكى كه روح قارون را عذاب مىكرد، گفت: صداى كيست؟ صداى چيست؟
گفت: يونس است و در شكم ماهى حبس است. ماهى هم در دريا دارد مىرود.
گفت: به من اجازه مىدهى من يك كلمه با اين يونس حرف بزنم؟ گفت: بيا.
روح معذب قارون به كنار ماهى آمد، ناله كرد كه يونس! از هارون چه خبر؟ گفت: هارون مرده است، من مال يك زمان ديگر هستم. گريه كرد، گفت: از موسى عليهالسلام چه خبر؟ گفت: مرده است، گريه كرد.
ماهى رفت، خدا به اين مَلك فرمود: در عذاب او تخفيف بده! به خاطر اين رقتى كه براى قوم و خويشهايش داشت، همين احوالپرسى كافى است، در عذاب او تخفيف بده.(2)
1 ـ انبياء (21) : 87؛ «معبودى جز تو نيست تو از هر عيب و نقصى منزّهى ، همانا من از ستمكارانم .»
2 ـ البرهان في تفسير القرآن: 3/58، حديث 4979؛ «عن جميل، قال: قال لي أبو عبد الله عليهالسلام : . . . و قد سأل بعض اليهود أمير الموءمنين عليهالسلام عن سجن طاف أقطار الأرض بصاحبه. قال: يا يهودي، أما السجن الذي طاف أقطار الأرض بصاحبه، فإنه الحوت الذي حبس يونس في بطنه، فدخل في بحر القلزم، ثم خرج إلى بحر مصر، ثم دخل في بحر طبرستان، ثم خرج في دجلة الغور، ثم مرت به تحت الأرض حتى لحقت بقارون، و كان قارون هلك في أيام موسى عليهالسلام ، و وكل ]الله [به ملكا يدخله في الأرض كل يوم قامة رجل، و كان يونس في بطن الحوت يسبح الله و يستغفره، فسمع قارون صوته، فقال للملك الموكل به: أنظرني فإني أسمع كلام آدمي. فأوحى الله إلى الملك الموكل به: أنظره. فأنظره، ثم قال قارون: من أنت؟ قال يونس، أنا المذنب الخاطئ يونس بن متى.
قال: فما فعل الشديد الغضب لله موسى بن عمران؟ قال: هيهات! هلك.
قال: فما فعل الرءوف الرحيم على قومه هارون بن عمران؟ قال: هلك.
قال: فما فعلت كلثم بنت عمران التي كانت سميت لي؟ قال: هيهات! ما بقي من آل عمران أحد.
فقال قارون: وا أسفا على آل عمران. فشكر الله له ذلك، فأمر الله الملك الموكل به أن يرفع عنه العذاب أيام الدنيا، فرفع عنه.»
صله با قاطع رحم
احوال قوم و خويشهايش را پرسيد، خدا در عذاب او تخفيف داد. بعضىها سال مىگذرد، ديدن پدر و مادرشان نمىروند، برادر، خواهر، عمهها، خالهها، دخترشان، دامادشان، نمىروند.
تازه به ما دستور دادند آنها اگر عمدا ديدن شما نيامدند، شما عمدا بلند شويد و به ديدن آنها برويد. شما تواضع كنيد.
امام رضا عليهالسلام مىفرمايد: جدم امام صادق عليهالسلام فرمود:
« صِل رحِمك ولو بشربةٍ من ماء »
صله رحم كن! گر چه يك ليوان آب پر كنى و به در خانهاش ببرى و در بزنى و به او بدهى.
« و أفضلُ ما توصلُ بهِ الرحم كفُّ الأذى عنها »(1)
بالاترين مرحله صله رحم اين است كه فاميل را اذيت و ناراحت نكنى. بالاترين مرحله صله رحم به اين است كه قوم و خويشهايت از دست تو رنجيده نشوند. به آنها تكبر نكنى، پشت سرشان حرف نزنى، به آنها بىتوجه نباشى.
منافع صله رحم
امام صادق عليهالسلام مىفرمايد: پدرانم تا اميرالمؤمنين عليهالسلام و اميرالمؤمنين عليهالسلام از رسول خدا صلىاللهعليهوآله نقل كردهاند كه پيغمبر بزرگ اسلام مىفرمودند:
صله رحم دو منفعت دارد و ما اين دو منفعت را ديدهايم.
اول: « تزيدُ فى العمر »(2) عمر را زياد مىكند. ما در قوم و خويشهاى خود كسى را داشتيم كه خيلى صله رحم مىكرد، تا آخر عمرش اين كار را كرد. فكر كنم اگر خدا او را از پا نيانداخته بود، مىخواست هر سال با اين طرف و آن طرف رفتن، به اندازه نوح عمر كند.
دوم: صله رحم فقر را از ميان برمىدارد.
صله رحم با اهلبيت عليهمالسلام و خويشان
موسى بن جعفر عليهالسلام مىفرمايد: رحم دو تا است؛ يكى اهلبيت عليهمالسلام هستند،
1 ـ الكافى: 2/151، باب صلة الرحم، حديث 9؛ «أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا عليهالسلام قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عليهالسلام صِلْ رَحِمَكَ وَ لَوْ بِشَرْبَةٍ مِنْ مَاءٍ وَ أَفْضَلُ مَا تُوصَلُ بِهِ الرَّحِمُ كَفُّ الاْءَذَى عَنْهَا وَ صِلَةُ الرَّحِمِ مَنْسَأَةٌ فِي الاْءَجَلِ مَحْبَبَةٌ فِي الاْءَهْلِ.»
2 ـ مستدرك الوسائل: 7/194، باب 18، حديث 8009؛ «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلىاللهعليهوآله صِلَةُ الرَّحِمِ تَزِيدُ فِي الْعُمُرِ وَ تَنْفِي الْفَقْر.»
اينها رحم هستند، به چه دليل؟ به دليل اين كه پيغمبر صلىاللهعليهوآله فرمودند:
« أنا و على أبوا هذه الأمة »(1)
پس امام حسين و امام حسن و حضرت زهرا و فرزندان اينها عليهمالسلام رحم ما هستند.
يك رحم هم قوم و خويشهاى شما هستند. موسى بن جعفر عليهالسلام مىفرمايد: اين رحم دامن عرش خدا را در روز قيامت مىگيرد، فرياد مىزند:
« اللهم صل من وصلنى »
خدايا! هر كس در دنيا با من صله رحم كرد، امروز تو پاسخش را بده.
« واقطع من قطعنى »(2)
هر كس از قوم و خويشهايم در دنيا سراغ من نيامد، امروز رحمتت را سراغش نفرست.
اميرالمؤمنين عليهالسلام به نوف بكالى فرمود:
1 ـ بحار الأنوار: 36/255، باب 41؛ «أَنَا وَ عَلِيٌّ أَبَوَا هَذِهِ الاْءُمَّة.»
بحار الأنوار: 65/76، باب 15 فضائل الشيعة، حديث 135؛ «وَ مِنْهُ، قَالَ الْعِلَّةُ فِي أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ وَ أَمِيرَ الْمُوءْمِنِينَ صلىاللهعليهوآله هُمَا الْوَالِدَانِ قَوْلُ اللَّهِ «وَ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ لا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئاً وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً» قَالَ الصَّادِقُ عليهالسلام هُمَا رَسُولُ اللَّهِ وَ أَمِيرُ الْمُوءْمِنِينَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمَا وَ الْعِلَّةُ فِي أَنَّ الشِّيعَةَ كُلَّهُمْ أَيْتَامٌ أَنَّ هَذَيْنِ الْوَالِدَيْنِ قَدْ قُبِضَا عَنْهُمْ وَ الْعِلَّةُ فِي اسْمِ فَاطِمَةَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهَا أَنَّ اللَّهَ فَطَمَ بِهَا شِيعَتَهَا مِنَ النَّار.»
2 ـ الكافى: 2/156، باب صلة الرحم، حديث 26؛ «عَنِ الرِّضَا عليهالسلام قَالَ إِنَّ رَحِمَ آلِ مُحَمَّدٍ الاْءَئِمَّةِ عليهالسلام لَمُعَلَّقَةٌ بِالْعَرْشِ تَقُولُ اللَّهُمَّ صِلْ مَنْ وَصَلَنِي وَ اقْطَعْ مَنْ قَطَعَنِي ثُمَّ هِيَ جَارِيَةٌ بَعْدَهَا فِي أَرْحَامِ الْمُوءْمِنِينَ ثُمَّ تَلاَ هَذِهِ الآْيَةَ وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسائَلُونَ بِهِ وَ الاْءَرْحامَ.»
« صل رحِمَك يزيدُ الله فى عمرِك »(1)
صله رحم كن، خدا عمرت را طولانى مىكند.
وسعت در روزى با صله رحم
پيغمبر اكرم صلىاللهعليهوآله فرمودند: هر كس خوشش مىآيد كه خدا سفرهاش را وسيع و روزىاش را زياد و مرگش را تأخير بياندازد، مرگى كه مىخواهد امسال بيايد، خدا به مرگ بگويد: سى سال ديگر به سراغ بندهام برو « فليصل رحِمَه »(2) صله رحم كند.
ارزش صله رحم از ديدگاه پيامبر صلىاللهعليهوآله
رسول خدا صلىاللهعليهوآله مىفرمايد:
« من مشى الى ذى قرابةٍ بنفسِه و ماله »(3)
هر كس خودش بلند شود و به ديدن قوم و خويشهايش برود ـ تلفنى نه،
1 ـ الأمالي للصدوق: 209، المجلس السابع و الثلاثون؛ «قَالَ أَمِيرُ الْمُوءْمِنِينَ عليهالسلام لِنَوْفٍ الْبِكَالِيِّ يَا نَوْفُ صِلْ رَحِمَكَ يَزِيدُ اللَّهُ فِي عُمُرِكَ.»
2 ـ الكافى: 2/156، باب صلة الرحم، حديث 29؛ «عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ عليهالسلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلىاللهعليهوآله مَنْ سَرَّهُ أَنْ يَمُدَّ اللَّهُ فِي عُمُرِهِ وَ أَنْ يَبْسُطَ لَهُ فِي رِزْقِهِ فَلْيَصِلْ رَحِمَهُ فَإِنَّ الرَّحِمَ لَهَا لِسَانٌ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ذَلْقٌ تَقُولُ يَا رَبِّ صِلْ مَنْ وَصَلَنِي وَ اقْطَعْ مَنْ قَطَعَنِي فَالرَّجُلُ لَيُرَى بِسَبِيلِ خَيْرٍ إِذَا أَتَتْهُ الرَّحِمُ الَّتِي قَطَعَهَا فَتَهْوِي بِهِ إِلَى أَسْفَلِ قَعْرٍ فِي النَّارِ.»
3 ـ وسائل الشيعة: 9/412، باب 20، حديث 12358؛ «عَنِ الصَّادِقِ عَنْ آبَائِهِ عليهالسلام عَنِ النَّبِيِّ صلىاللهعليهوآله فِي حَدِيثِ الْمَنَاهِي قَالَ وَ مَنْ مَشَى إِلَى ذِي قَرَابَةٍ بِنَفْسِهِ وَ مَالِهِ لِيَصِلَ رَحِمَهُ أَعْطَاهُ اللَّهُ أَجْرَ مِائَةِ شَهِيدٍ وَ لَهُ بِكُلِّ خُطْوَةٍ أَرْبَعُونَ أَلْفَ حَسَنَةٍ وَ مُحِيَ عَنْهُ أَرْبَعُونَ أَلْفَ سَيِّئَةٍ وَ رُفِعَ لَهُ مِنَ الدَّرَجَاتِ مِثْلُ ذَلِكَ وَ كَانَ كَأَنَّمَا عَبَدَ اللَّهَ مِائَةَ سَنَةٍ صَابِراً مُحْتَسِبا.»
خودش.
اگر مىخواستند كه همان وقت مىگفتند كه در آخر الزمان آنهايى كه در خانه خود نشستهاند و با آن طرف دنيا صحبت مىكنند، با قوم و خويشهاى خود هم تلفنى صحبت كنند، صله رحم محسوب مىشود يا نه.
پيغمبر صلىاللهعليهوآله مىفرمايد:
« بنفسه وَ مالِهِ لِيَصِلَ رحمَه »
« بنفسه » يعنى خودش بلند شود برود، كه اين عمه پير وقتى تو را مىبيند، خوشحال شود. اين مادرت وقتى تو را ببيند، لذت ببرد، خودت برو، جيبت را هم پر پول كن و ببر.
« بنفسِهِ و ماله ليصل رحمه »
براى اين كه صله رحم كند:
« أعطاهُ الله أجر مأة شهيد »
ثوابش مساوى با صد شهيد خدا است، خدا از او پذيرايى مىكند:
« و له بكل خطوةٍ أربعون الف حسنة »
هر قدمى كه به طرف خانه اقوامش برمىدارد، خدا چهل هزار حسنه در نامه عملش مىنويسد، چهل هزار گناهش را هم پاك مىكند، چهل هزار درجه هم به او مىدهد، ثواب صد سال عبادت با صبر و حوصله را هم در نامه او مىنويسد.
امام سجاد عليهالسلام مىفرمايد: دو قدم پيش خدا خيلى قيمت دارد؛ يكى قدم جبهه رفتن است كه در آن قدم بايست براى اين كه دشمن جلو نيايد. و يكى هم قدم براى صله رحم است.(1)
پيغمبر صلىاللهعليهوآله مىفرمايد:
« إن فى الجنةِ درجةً لا يبلُغُها »(2)
بهشت جايى را دارد كه سه نفر را فقط آنجا راه مىدهند؛ يكى رهبر عادل است، يكى كسى كه خيلى صله رحم مىكند « ذو رحمٍ وصول »، يكى هم مردى كه زن و بچه دار است و برنامه زن و بچهاش هم سنگين است، ولى اين آدم صبر كنندهاى است.
ادامه دارد . . .
English