فارسی
چهارشنبه 23 آبان 1403 - الاربعاء 10 جمادى الاول 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

بندگان برگزيده‏

قرآن مجيد عده اى از برگزيدگان الهى را نام برده و آنان را به عنوان معيار و ميزان و تابلوى حيات الهى معرفى مى نمايد.

[وَ اذْكُرْ عِبادَنا إِبْراهِيمَ وَ إِسْحاقَ وَ يَعْقُوبَ أُولِي الْأَيْدِي وَ الْأَبْصارِ* إِنَّا أَخْلَصْناهُمْ بِخالِصَةٍ ذِكْرَى الدَّارِ* وَ إِنَّهُمْ عِنْدَنا لَمِنَ الْمُصْطَفَيْنَ الْأَخْيارِ] .

و بندگان ما ابراهيم و اسحاق و يعقوب را ياد كن كه داراى قدرت و بصيرت بودند.* ما آنان را با [صفت بسيار پرارزش ] ياد كردن سراى آخرت با اخلاصى ويژه خالص ساختيم.* به يقين آنان در پيشگاه ما از برگزيدگان و نيكان اند.

[وَ مَنْ يَرْغَبُ عَنْ مِلَّةِ إِبْراهِيمَ إِلَّا مَنْ سَفِهَ نَفْسَهُ وَ لَقَدِ اصْطَفَيْناهُ فِي الدُّنْيا وَ إِنَّهُ فِي الْآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحِينَ ] .

وكيست كه از آيين ابراهيم روى گردان شود، جز كسى كه [خود را خوار و بى ارزش كند و] خويش را به نادانى و سبك مغزى زند؟ يقيناً ما ابراهيم را در دنيا [به امامت و رسالت ] برگزيديم و قطعاً در آخرت از شايستگان است.

[قالَ يا مُوسى إِنِّي اصْطَفَيْتُكَ عَلَى النَّاسِ بِرِسالاتِي وَ بِكَلامِي فَخُذْ ما آتَيْتُكَ وَ كُنْ مِنَ الشَّاكِرِينَ ] .

[خدا] فرمود: اى موسى! من تو را به [ابلاغ ] پيام هايم و به سخن گفتنم با تو بر همه مردم برگزيدم؛ پس آنچه را [از پيام هايم ] به تو دادم، دريافت كن، [وبه كار بند] و از سپاس گزاران باش.

[قالَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاهُ عَلَيْكُمْ وَ زادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ وَ اللَّهُ يُؤْتِي مُلْكَهُ مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِيمٌ ] .

[پيامبرشان ] گفت: خدا او را بر شما برگزيده و وى را در دانش و نيروى جسمى فزونى داده و خدا زمامداريش را به هر كس كه بخواهد عطا مى كند و خدا بسيار عطا كننده و داناست.

[إِذْ قالَتِ الْمَلائِكَةُ يا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاكِ وَ طَهَّرَكِ وَ اصْطَفاكِ عَلى نِساءِ الْعالَمِينَ ] .

و [ياد كنيد] هنگامى كه فرشتگان گفتند: اى مريم! قطعاً خدا تو را برگزيده و [از همه آلودگى هاى ظاهرى و باطنى ] پاك ساخته و بر زنان جهانيان برترى داده است.

آرى، به فرموده حضرت صادق عليه السلام هر كس ركوع به حقيقت كند، يعنى تمام هستى و وجودش، جسم و جان و عقل و نفس و همه قوايش در ركوع و اطاعت و تسليم نسبت به حضرت حق قرار بگيرد منور بنور بهاى حق و پوشيده به كسوت برگزيدگان شود. يعنى به مزد ركوع و اطاعت و تسليمش از آثار الهيه كه عبارت از ايمان و عمل صالح و اخلاق حسنه و ساير حقايق دينيه و كماليه باشد بهره مند خواهد شد و به دريايى از معارف و واقعيت ها خواهد رسيد و دل و جان و قلب و عقلش مركز تجلى انوار جانان خواهد گرديد.

به قول الهى آن عاشق وارسته:

عاشقيم و رنديم و مى پرستيم

 

سر خوشيم و مست از مى الستيم

غير عشق يارى به كعبه دل

 

هر چه بود بت بود و بت شكستيم

جز كمند گيسوى آن پرى رخ

 

شكر ايزد از هر كمند جستيم

دل زهر چه جز عشق حق بريديم

 

ديده از رخ غير يار بستيم

غير عشق بازى زهر گناهى

 

توبه كرده وز هر جريمه رستيم

در رخ نكويان وفا نديديم

 

وز همه بجز يار خود گسستيم

سالكان راه حجاز وصليم

 

سوى كعبه احرام عشق بستيم

كس چه داند از نيك و بد الهى

 

چيستيم ازوييم هر چه هستيم

     

 

 

 


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

دنباله موضوع ابن خضیب و نماز نیکو
انتشار4 جلد جدید از مجموعه سخنرانی های حضرت استاد ...
عارفانه: مجموعه داستانهاي عرفان اسلامي اثراستاد ...
نیازمندى هاى انسان در مساله ى حسنات اخلاقى
ثواب اذان و مقام مؤذّن
اعراض نفس از حق
اربعین خونین در عراق/ بیست شهید و ده ها زخمی
نفس
حکایت طلبه شاهرودى
ملامح من الصفات الفنیة للصحیفة السجادیة

بیشترین بازدید این مجموعه

در قلّه عشق به فضایل
عابس بن شبیب شاکرى
نیازمندى هاى انسان در مساله ى حسنات اخلاقى
بیانیه حضرت استاد حسین انصاریان به مناسبت شهادت ...
منازل و درجات نيت
نفس
ثواب اذان و مقام مؤذّن
سخنراني مهم استاد انصاريان در روز شهادت حضرت ...
ثنا و ستايش الهى قبل از دعا
شروع دعا با صلوات‏

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^