در دوره و شرایط سلطه امویان بر مقدّرات مسلمین، آنچه در آستانه نابودى قرار داشت، دین خدا بـود. خـانـدان پـیـامـبـر نـیـز مـدافـعـان و حـامـیـان راسـتـیـن دیـن خـدا بـودنـد.
حـمـایـت از اهـل بـیـت (علیهمالسلام)، حـمـایـت از دیـن بـود و حـمـایت از دین در آن مقطع زمانى، شرکت در جهاد ضد ستم و افشاگرى علیه کفر پنهان در نقاب اسلام بود.
حـسـین بن على(علیهماالسلام) در بحبوبه جنگ شدید، به نماز ایستاد، تا دین خدا را در صحنه جهاد، حیات بـخـشـد. ابـوثـمـامـه صـائدى یـادآور وقـت نـماز شد و امام دعایش کرد و به نماز پرداخت.
در آن شرایط، خطاب به اصحابش فرمود:
«اینک این درهاى گشوده بهشت و نهرهاى جارى و پیوسته آن و میوهها و قصرهاى بهشتى است و این هم پیامبر خدا و شهیدان که در رکاب او به خون غلتیدند. و اینک پدر و مادرم نیز چشم به راه شمایند و مـشـتـاق دیـدارتـان، پـس، از دیـن خـدا حـمـایـت کـنـیـد و از حـرم رسول خدا دفاع کنید.
”… فَحامُوا عَنْ دینِ اللّهِ وَ ذَبُّوا عَنْ حَرَمِ رَسُولِ اللّهِ.”» آنگاه خاندان خود را صدا زد. همه فریادزنان بیرون ریختند و فریاد برآوردند: اى مؤمنان، از دین خدا و حرم پیامبر و از امـام خـودتـان و از پـسـر دخـتـر پـیـامـبـرتـان حـمـایـت کـنـیـد، ایـن امتحان الهى براى شماست … .(۱)
حمایت از دین و فداکارى در راه آن، جلوه دیگرى از احیاگرى است و اگر آن جهاد و شهادتها نبود، اسـاس دیـن بـاقـى نـمـىمـانـد. اگـر صـداى اذان و آواى تـکـبـیـرى پـابـرجـاسـت، نـتـیـجـه آن فـداکـاریهـاست.(۲)
در شعرى که از زبان امام حسین (علیه السلام) مطرح مىشود نیز، بقا و قوام دین را در سایه شهادت و عاشوراى آن حضرت مىتوان دید:
«لَوْ کانَ دینُ مُحَمَّدٍ لَمْ یَسْتَقِمْ اِلاّ بِقَتْلى یا سُیوُفُ خُذینى» (۳)
حضرت اباالفضل (علیه السلام) نیز در رجزى که در روز عاشورا پس از قطع شدن دست راست خویش مىخواند و مىجنگید، بر مساله (حمایت از دین) تاکید داشت:
«وَاللّهِ اِنْ قَطَعْتُمُوا یَمینى اِنّى اُحامى اَبَداً عَنْ دینى» (۴)
شناخت این که در چه شرایطى دین در معرض زوال و نابودى یا آسیب دیدن است، و باید به دفاع از دین و نصرت حق پرداخت، اهمیت خاصّى دارد. امام حسین (علیه السلام) و شهداى عاشورا را از این رو (انصار دین الله) مىدانیم و در زیارتهایشان اینگونه از آنان یاد مىکنیم:
«اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ اَیَّهَا الذّابُّونَ عَنْ تَوْحیدِ اللهِ)(۵) ؛ سلام بر شما، اى مدافعان از توحید خدا .
در زیارت دیگرى مىخوانیم:
«اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَنْصارَاللّهِ وَ اَنْصارَ رَسُولِهِ … وَ اَنْصارَ الاسلام.» (۶)
و در جاى دیگر: «اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَنْصارَ دینِ اللهِ وَ اَنْصارَ نَبِیِّهِ…»(۷)
منبع : برگرفته از پیامهای عاشورا، جواد محدثی