فارسی
چهارشنبه 03 مرداد 1403 - الاربعاء 16 محرم 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

0
نفر 0

وَاللّهِ اِنْ قَطَعْتُمُوا یَمینى ...

وَاللّهِ اِنْ قَطَعْتُمُوا یَمینى ...

در دوره و شرایط سلطه امویان بر مقدّرات مسلمین، آنچه در آستانه نابودى قرار داشت، دین خدا بـود. خـانـدان پـیـامـبـر نـیـز مـدافـعـان و حـامـیـان راسـتـیـن دیـن خـدا بـودنـد.

 حـمـایـت از اهـل بـیـت (علیهم‌السلام)، حـمـایـت از دیـن بـود و حـمـایت از دین در آن مقطع زمانى، شرکت در جهاد ضد ستم و افشاگرى علیه کفر پنهان در نقاب اسلام بود.

حـسـین بن على(علیهماالسلام) در بحبوبه جنگ شدید، به نماز ایستاد، تا دین خدا را در صحنه جهاد، حیات بـخـشـد. ابـوثـمـامـه صـائدى یـادآور وقـت نـماز شد و امام دعایش کرد و به نماز پرداخت.

در آن شرایط، خطاب به اصحابش فرمود:

«اینک این درهاى گشوده بهشت و نهرهاى جارى و پیوسته آن و میوه‌ها و قصرهاى بهشتى است و این هم پیامبر خدا و شهیدان که در رکاب او به خون غلتیدند. و اینک پدر و مادرم نیز چشم به راه شمایند و مـشـتـاق دیـدارتـان، پـس، از دیـن خـدا حـمـایـت کـنـیـد و از حـرم رسول خدا دفاع کنید.

”… فَحامُوا عَنْ دینِ اللّهِ وَ ذَبُّوا عَنْ حَرَمِ رَسُولِ اللّهِ.”» آنگاه خاندان خود را صدا زد. همه فریادزنان بیرون ریختند و فریاد برآوردند: اى مؤمنان، از دین خدا و حرم پیامبر و از امـام خـودتـان و از پـسـر دخـتـر پـیـامـبـرتـان حـمـایـت کـنـیـد، ایـن امتحان الهى براى شماست … .(۱)

حمایت از دین و فداکارى در راه آن، جلوه دیگرى از احیاگرى است و اگر آن جهاد و شهادت‌ها نبود، اسـاس دیـن بـاقـى نـمـى‌مـانـد. اگـر صـداى اذان و آواى تـکـبـیـرى پـابـرجـاسـت، نـتـیـجـه آن فـداکـاری‌هـاست.(۲)

 در شعرى که از زبان امام حسین (علیه السلام) مطرح مى‌شود نیز، بقا و قوام دین را در سایه شهادت و عاشوراى آن حضرت مى‌توان دید:

«لَوْ کانَ دینُ مُحَمَّدٍ لَمْ یَسْتَقِمْ                         اِلاّ بِقَتْلى یا سُیوُفُ خُذینى» (۳)

حضرت اباالفضل (علیه السلام) نیز در رجزى که در روز عاشورا پس از قطع شدن دست راست خویش مى‌خواند و مى‌جنگید، بر مساله (حمایت از دین) تاکید داشت:

«وَاللّهِ اِنْ قَطَعْتُمُوا یَمینى                         اِنّى اُحامى اَبَداً عَنْ دینى» (۴)

شناخت این که در چه شرایطى دین در معرض زوال و نابودى یا آسیب دیدن است، و باید به دفاع از دین و نصرت حق پرداخت، اهمیت خاصّى دارد. امام حسین (علیه السلام) و شهداى عاشورا را از این رو (انصار دین الله) مى‌دانیم و در زیارت‌هایشان اینگونه از آنان یاد مى‌کنیم:

«اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ اَیَّهَا الذّابُّونَ عَنْ تَوْحیدِ اللهِ)(۵) ؛ سلام بر شما، اى مدافعان از توحید خدا .

در زیارت دیگرى مى‌خوانیم:

«اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَنْصارَاللّهِ وَ اَنْصارَ رَسُولِهِ … وَ اَنْصارَ الاسلام.» (۶)

و در جاى دیگر: «اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَنْصارَ دینِ اللهِ وَ اَنْصارَ نَبِیِّهِ…»(۷)


منبع : برگرفته از پیام‌های عاشورا، جواد محدثی
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

نمودار حكام مسلمين تا زمان امام حسين عليه ...
بررسی فضیلت زیارت امام حسین علیه السلام در روز ...
آرا و اندیشهِ ی اهل سنت درباره حرکت و قیام امام ...
حرم را از حرم کردند بیرون...
تحليل واقعه عاشورا-قسمت اول
قيام امام حسين، تقدم مصالح عاليه
سنت ابتلا در فرهنگ اسلامی و مکتب حسینی
آزادى حسینى
پيام اتمام حجت
پیدایش روحیه ظلم ستیزى در زائر

بیشترین بازدید این مجموعه

عاشورا در كانادا
حرم را از حرم کردند بیرون...
دعوت به سوى امام حسین (عليه‌السلام)
پیدایش روحیه ظلم ستیزى در زائر
آرا و اندیشهِ ی اهل سنت درباره حرکت و قیام امام ...
نمودار حكام مسلمين تا زمان امام حسين عليه ...
آغاز نهضت عاشورا ـ مرگ معاویه
سنت ابتلا در فرهنگ اسلامی و مکتب حسینی
اصول و مباني قرآني نهضت عاشورا (1)
قیام امام حسین علیه السلام از دیدگاه طبری

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^