با توضيحاتى كه قرآن و روايات و به خصوص اين روايت «مصباح الشريعة» درباره زكات داده اند، معلوم مى شود، زكات از مسائل بسيار مهم الهى است.
از آنجايى كه وجود مقدس حق نسبت به نياز و احتياج تمام مخلوقات غيب و شهود عطا و سخاى محض است و در عطاى هيچ كدام از مراحل معنوى و مادى بخلى و امساكى در حضرت او نيست، خواسته است بندگانش در اين زمينه همرنگ و همراه و هماهنگ با او باشند و اين خواسته نيز ريشه در سخا و كرم وجود و عطاى او دارد، به همين خاطر حكم زكات را براى بندگانش وضع كرد و مفهوم آن را آن چنان وسيع قرار داد كه شامل تمام نعمت هاى ظاهرى و باطنى كه در اختيار بندگان است شود.
در قرآن و روايات وقتى به مفهوم و مورد زكات برمى خوريم، مى بينيم، زكات حكم لازمى است كه شامل تمام نعمت هاى الهى كه در دسترس انسان است مى باشد، به فرموده حضرت صادق عليه السلام زكات حقيقتى است كه حتى شامل هر مويت و هر لحظه اى از لحظات عمرت مى شود.
و شما به حقيقت ملاحظه كنيد، زكات با اين معنا و مفهوم وسيعش اگر به دست هر متدينى به دين اسلام عمل شود، چه منافعى در دنيا و آخرت عايد انسان و جامعه اسلامى مى شود!!
خوشبختى دنيا و آخرت انسان در اين است كه همرنگ حق باشد، اين همرنگى در سايه اطاعت از دستورهاى حضرت رب العزه به دست مى آيد.
زكات براى قلب و روح ثمر بخش و براى دنيا و آخرت انسان چراغى روشن و براى جامعه پركننده خلأهاست.
زكات شامل تمام نعمت هاى مادى و معنوى است و بخل ورزى نسبت به آن عامل عذاب انسان در قيامت است.
منبع : پایگاه عرفان