فارسی
جمعه 28 ارديبهشت 1403 - الجمعة 8 ذي القعدة 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

آثار زيانبار ترك زيارت امام حسین(ع)  

آثار زيانبار ترك زيارت امام حسین(ع)  

ترك زيارت آن حضرت كه نوعى روى گردانى از ارزشهاى والاى اسلامى و انسانى است ، آثار زيانبار و عواقب ناگوارى در ابعاد گوناگون حيات به بار مى آورد كه برخى عبارتند از:


1)نافرمانى پيامبر 
ترك زيارت حسين عليه السلام همانند مخالفت پيامبر و نافرمانى اوست . امام صادق عليه السلام فرمود: (هر كس قادر بر زيارت حسين عليه السلام باشد و آن را ترك كند به پيامبر و خاندانش ، ستم روا داشته و آنان را نافرمانى كرده است .)

 

2)ترك اداى حقّ پيامبر 
و نيز در روايت ديگرى از آن حضرت آمده است كه : (اگر يكى از شما در همه عمر در مراسم حجّ شركت كند، امّا زيارت حسين عليه السلام را ترك نمايد، گويى حقى از حقوق پيامبر را ترك كرده است .) و در روايت ديگرى آمده است كه: (اگر يكى از شما هزار حجّ انجام دهد، آنگاه به كوى حسين عليه السلام نشتابد، حقّ خداوند را ادا نكرده است . )

 

3)نقصان در ايمان 
امام باقر عليه السلام به يكى از شيعيان فرمود: (هر كس از پيروان ما به زيارت حسين عليه السلام توانا باشد و آن را ترك كند از نظر دين و ايمان كامل نيست .)

 

روى بر تافتن از حسين عليه السلام  
در اين مورد روايات بسيار است از آن جمله : اميرمؤ منان عليه السلام ضمن نثار مهر به حسين عليه السلام و پيش بينى آينده ، فرمود: (پدرم فداى او باد كه در نزديكى كوفه به شهادت مى رسد گويى با چشمان خويش مى نگرم كه حيوانات بيابان خود را به خون او آغشته و بر او سوگوارى مى كنند.) آنگاه فرمود: (هنگامى كه همه موجودات حتّى حيوانات ، به اراده خدا، حقّ بزرگ او را مى شناسند شما از روى برتافتن از او بپرهيزيد.)

 

سه بدبختى بزرگ  
يكى از شيعيان از امام صادق عليه السلام آورده است كه فرمود: (به من گزارش شده است كه برخى از شيعيان ما، گاهى يك سال و گاهى دو سال يا بيشتر بر آنان مى گذرد و به كوى حسين عليه السلام نمى شتابند.) گفتم: (آرى ! برخى اينگونه اند.) فرمود: (آگاه باش ! بخداى سوگند كه آنان بهره پرشكوه خويش ‍ را از دست داده و از پاداش الهى محروم شده و از همسايگى پيامبر در بهشت برين دورى جسته اند.) پرسيدم: (اگر فردى ديگر را به جاى خويش به كوى آن حضرت به قصد زيارت روانه سازد، او را بسنده است ؟) فرمود: (آرى ! امّا پاداش پرشكوه تر در آن است كه اگر مى تواند خود به زيارت حسين عليه السلام بشتابد.) آنچه از آثار زيانبار ترك زيارت آن حضرت برشمرديم ، شامل همه ترك كنندگان مى شود، چه آنان كه نزديك شهادتگاه او هستند و چه آنان كه دورند؛ امّا توانايى رفتن به زيارت او را دارند و سه سال زيارت او را ترك مى كنند.

 

كاهش عمر 
در روايات بسيارى آمده است كه ترك زيارت آن حضرت باعث مى شود كه بركت از عمر انسان برداشته شود. و در برخى روايات كاهش يك سال از عمر قطعى شمرده شده است .

 

سه محروميّت  
بنا به روايتى ، ترك كننده زيارت او، اگر وارد بهشت گردد از نظر مقام ، از هر انسان باايمانى فروتر است و بنا به روايت ديگرى از ساكنان اصلى بهشت نخواهد بود، بلكه به منزله ميهمان و به طور موقّت در آنجا خواهد بود. و بنا به روايت ديگرى از همسايگى پيامبر محروم خواهد بود .

 

شيعه واقعى نيست  
در روايت ديگرى به صراحت آمده است كه : (هر كس زيارت حسين عليه السلام را با وجود امكانات ترك كند، شيعه واقعى خاندان رسالت نيست.)

 

از دوزخيان 
روايت ديگرى بيانگر آن است كه هر كس زيارت آن حضرت را به انگيزه تحقير و اهانت به مقام ولايت و امامت و عظمت كار بزرگ او ترك كند، از دوزخيان خواهدبود . به هر صورت روايات در مورد پاداش و فضايل و خواصّ زيارت آن گرامى و در مورد نكوهش و هشدار از ترك آن بسيار است ، به گونه اى است كه علاّمه مجلسى و پدر بزرگوارش ، بدين نظر تمايل نشان داده اند كه براى فردى كه توانايى و امكانات داشته باشد، زيارت آن حضرت بسان حجّ، يك بار در عمر واجب است .


منبع : ويژگيهاى امام حسين عليه السلام
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

پژوهش در اسناد و نسخه هاي زيارت عاشورا
گريه هاي رسول خدا (ص) در عزاي امام حسين (ع)
يادآوری ابوثمامه صائدی برای نماز و شهادت حبيب بن ...
آسیب شناسی اجتماعی جامعه اسلامی در عصر امام حسین ...
تربت برتر
الگوى اطمينان قلب
تبيين شناسي تحليل هاي عاشورا
هجوم اراذل كوفه به خيمه گاه ابى عبدالله(عليه ...
عزت‏خواهى حسينى
وسايل تقرّب به خدا

بیشترین بازدید این مجموعه

يادآوری ابوثمامه صائدی برای نماز و شهادت حبيب بن ...
اهمیت اربعین حسینی در بیانات مقام معظم رهبری
تربت برتر
گريه هاي رسول خدا (ص) در عزاي امام حسين (ع)
پژوهش در اسناد و نسخه هاي زيارت عاشورا
هجوم اراذل كوفه به خيمه گاه ابى عبدالله(عليه ...
خوش داشتند حرمت ميهمان كربلا
وسايل تقرّب به خدا
عزت‏خواهى حسينى
قیام امام حسین علیه السلام از دیدگاه طبری

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^