فارسی
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 - الخميس 22 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

تغيير عنوان نه ماهيت‏

اگر بخواهيم از اصول اساسى اسلام كه امر به معروف و نهى از منكر در رأس آنهاست و از تقيه تعبير امروزى بنمائيم مى توانيم امر به معروف و نهى از منكر را اصول «استراتژى» اسلام و تقيه را «تاكتيك» بناميم و در تعريف اين دو لفظ اهل فن چنين گفته اند: استراتژى در امور نظامى و كارهاى جنگى عبارت است از يك خط مشى كلى و يك برنامه عمومى كه براى رسيدن به هدفى وضع مى شود، اما تاكتيك عبارت از استفاده از اين برنامه و از اداره ى نيروهاى جمع آورى شده در ميدان مبارزه و جنگ با دشمن است.

يا به تعبير ديگر روز و به معناى عصرى تقيه سومين مرحله از مراحل سه گانه جنگ است كه كارشناسان نظامى براى جنگ ها قائل اند و آن مراحل از اين قرارند:

 1- مرحله هجوم. 2- مرحله دفاع. 3- مرحله عقب نشينى تاكتيكى و اين همان مرحله اى است كه در قرآن كريم در سوره انفال از آن ياد شده است:

وَ مَنْ يُوَلِّهِمْ يَوْمَئِذٍ دُبُرَهُ إِلَّا مُتَحَرِّفاً لِقِتالٍ أَوْ مُتَحَيِّزاً إِلى فِئَةٍ فَقَدْ باءَ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ وَ مَأْواهُ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمَصِيرُ.

و هر كس در بحبوحه جنگ به آنان پشت كند و از دشمن بگريزد سزاوار خشمى از سوى خدا شود و جايگاهش دوزخ است و دوزخ بازگشت گاه بدى است مگر اين كه گريز و فرارش براى انتخاب محلى ديگر جهت ادامه نبرد با دشمن يا پيوستن به گروهى تازه نفس از مجاهدان براى حمله به دشمن باشد.

مُتَحَرِّفاً لِقِتالٍ: فوت و فن ديگر و بهترى براى پيدا كردن ادامه نبرد است، اين گونه فرار و عقب نشينى آن فرار مبغوض از جهاد كه به اتفاق آراء و به حكم اين آيه و نصوص ديگر از گناهان و معاصى كبيره است نيست، بلكه آن عبارت از فرار تاكتيكى براى غافل گير كردن دشمن است.

أَوْ مُتَحَيِّزاً إِلى فِئَةٍ: يعنى موضع گيرى بهتر و انتقال از سنگرى به سنگر محكم تر و ملحق شدن به واحدهاى جنگى تازه نفس تر و عجب اين كه در اين آيه نيز تقيه يا عقب نشينى تاكتيكى به عنوان يك جريان استثنائى و با حرف استثناء «الا» آمده است.

پس چنان كه ملاحظه مى كنيد تقيه اى كه اسلام گفته است همين عقب نشينى تاكتيكى براى تجديد قوا و تازه كردن نفس براى ادامه نبرد با دشمن است، و خلاصه عوض كردن روش هاى فعاليت هاى اسلامى و انعطاف پذيرى خلاق و مبّرى از انكار اصول و انتخاب روش هاى مناسب تر با اوضاع و احوال و مقتضيات و واقعيت هاى تلخ و حوادث غير مترقبه است و بس نه چيزى ديگر.


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

دشمنان بی رحم
شخصیت بی‌نظیر حضرت ابوالفضل (ع)
لقب امین
درخت بهشتى
غدیر، اکمال دین
سخاوتمندی و بزرگی روح
مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَانِ
مهرورزى به جانوران
نا امیدى کفر است
برگشت و اصلاح بعد از توبه

بیشترین بازدید این مجموعه

گنهکار و امید به توبه
نا امیدى کفر است
درخت بهشتى
برگشت و اصلاح بعد از توبه
عاقبت اندیشی
مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَانِ
سخاوتمندی و بزرگی روح
عظمت مقام حضرت سیدالشهدا(ع)
نجات کشور
اخلاق خدا را رعایت کنید

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^