امين الاسلام طبرسى در مجمع البيان از براء بن عازب نقل مى كند كه معاذ بن جبل در خانه ابو ايوب انصارى نزديك پيامبر اسلام نشسته بود، ناگهان معاذ گفت: يا رسول الله از قول حق تعالى كه در قرآن فرمود:
يَوْمَ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ فَتَأْتُونَ أَفْواجاً
روزى كه در صور دميده شود، پس شما گروه گروه به قيامت در آئيد.
مرا خبر ده، حضرت فرمود: اى معاذ از مسئله ى عظيمى پرسيدى، پس پيامبر گريست و فرمود: ده صنف از امت به طور گروه گروه محشور مى شوند كه خدا آنان را از مسلمانان امت جدا كرده و صورت هايشان را به اين صورت ها تغيير داده است:
1- گروهى به صورت بوزينه باشند
2- جمعى به صورت خوك
3- بعضى نگونسار باشند، به اين طريق كه پاهايشان از بالا و صورت هايشان از زير و آنان را به صورتشان به محشر بكشند.
4- بعضى كور باشند و با همان كورى رفت و آمد كنند.
5- عده اى كر و لال باشند كه چيزى را فهم ننمايند.
6- بعضى زبان خود را بمكند و عوض آب از زبانشان چرك روان باشد به نحوى كه اهل قيامت آنان را پليد شمرند.
7- گروهى بى دست و پا باشند.
8- عده اى به تنه هاى درخت آتشين آويخته اند.
9- جمعى از مردار گنديده تر باشند.
10- بعضى لباس از سرب گداخته بر تن دارند كه همه اندامشان در آن پوشيده باشد و به پوستشان چسبيده است.
1- اما آنان كه به صورت بوزينه اند، كسانى هستند كه در ميان مردم سخن چينى نمامى مى كردند.
2- آنان كه به صورت خوك باشند آنانى هستند كه دچار كسب حرام بودند.
3- نگونساران ربا خوارانند.
4- كوران حاكمان جائر و ستم كارند.
5- كوران و لالان آنانند كه نسبت به اعمال خود دچار عُجب بودند.
6- كسانى كه زبان خود را مى مكند عالمان و قاضيانى هستند كه اعمالشان مخالف اقوالشان مى باشد.
7- دست و پا بريده ها آزار دهندگان همسايگانند.
8- آويختگان به درخت آتشين جاسوسان بر ضد مردم نزد سلطان اند.
9- گنديده تر از مردارها اشخاصى هستند كه غرق در شهوات و امتناع كنندگان از پرداخت حقوق مالى مانند خمس و زكات اند.
10- پوشيده هاى به لباس سرب گداخته فخر فروشان به مردم و متكبران اند. «1» اين ده طايفه بر اساس آيات قرآن و روايات پس از محاكمه، محكوم به عذاب اليم مى شوند، عذابى كه محصول نيات پليد و اعمال زشت خود آنان است.
منبع : پایگاه عرفان