فارسی
سه شنبه 02 مرداد 1403 - الثلاثاء 15 محرم 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

0
نفر 0

پنج نكته درباره قلب

اصل پنجم : چون تأمّل حال او كرديم ، پنج چيز يافتيم كه ديگر اعضا را نيست .
اوّل : آن كه دشمن قصد او دارد و روى به او كرده است و ملازم اوست و اوست كه منزل الهام و وسوسه است ، پيوسته فرشته و ديو دعوت او مى كنند .
دوّم : شغل دل را بيش تر است كه هوا و عقل هر دو در اويند و هر دو لشكر را ، يعنى لشكر هوا و لشكر عقل را معترك و جنگاه اوست ، پس حق باشد ثغر را نگاه داشتن و از او غافل نابودن .
سوّم : عوارض او را بيش تر است و خواطر كه پيوسته هم چون تير و باران در او مى بارد و تو را قدرت آن نه كه دفع آن كنى و هم چون چشم نيست كه پلك چشم برهم نهى و از آفت چشم برهى و هم چون زبان نيست كه در كام كشى و فارغ شوى ؛ بلكه دل در معرض خاطرهاست كه تو بر منع كردن از آن خاطرها قادر نيستى و دل را از آن نگه نتوانى داشت و نفس زود در پى آن خاطرها افتد و منع كردن او از اين ، كارى سخت است و محنتى عظيم .
چهارم : علاج او دشوار است ، چه او بر تو پوشيده است ، آنگه بدانى كه آفت بدو رسيده باشد، ومحتاج شوى كه بحث بسيار كنى به نظر دقيق وجهدى دور و دراز .
و پنجم : آن كه آفت بدو زود زود رسد كه او به انقلاب نزديك تر است . چنانچه گفته اند :دل هم چو ديگ جوشان است و زودتر از آن در جوش آيد . پس اگر دل بلغزيد و العياذ باللّه خلل و لغزيدن و افتادن او سخت باشد ، كم تر آن باشد كه ميل كند به غير خداى تعالى و منت هاى آن ختم و فكرت به خداى تعالى .
نمى شنوى كه خداى تعالى مى فرمايد :أَبَى وَاسْتَكْبَرَ !! .آن كبر از دل خاست و به دل بود و او را بر كفر ظاهر داشت .و جاى ديگر مى فرمايد :أَخْلَدَ إِلَى الأَرْضِ وَاتَّبَعَ هَوَاهُ .آن ميل و اتباع هوا به دل بود كه به آن گناه شوم داشت و هم چنين مى فرمايد : وَنُقَلِّبُ أَفْئِدَتَهُمْ وَأَبْصَارَهُمْ كَمَا لَمْ يُؤْمِنُوا بِهِ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَنَذَرُهُمْ فِى طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ  .
و دل ها و ديدگانشان را [ كه وسيله فهم و بصيرت است ، به سزاى لجاجت و عنادشان ] وارونه و دگرگون كرديم ، [ به اين سبب با آمدن معجزه دلخواهشان هم ايمان نمى آورند ] همان گونه كه نخستين بار به آيات قرآن ايمان نياوردند ، آنان را در طغيانشان رها مى كنيم تا پيوسته سرگردان باشند . و از اين سبب ، خواص بندگان خداى تعالى ، بر دل خود ترسيده اند و بر وى بگريسته و همه عنايت با آن آورده . خداوند سبحانه و تعالى صفت ايشان مى كند : يَخَافُونَ يَوْماً تَتَقَلَّبُ فِيهِ الْقُلُوبُ وَالأَبْصَارُ  .[ و ] پيوسته از روزى كه دل ها و ديده ها در آن زير و رو مى شود ، مى ترسند .خداى تعالى ما را و شما را توفيق دهد كه اعتبار گيريم و از مواضع خطر پرهيز كنيم و توفيق اصلاح دل يابيم ، إنّه أرحم الراحمين .اگر گويند : اين كار دل عظيم مهم است ، خبر ده ما را از آنچه او را به صلاح آورد و آفت و فساد از او بازدارد . گوييم : تفصيل اين معانى درازنايى دارد در اين كتاب آوردن ؛ اما علماى آخر در آن تصنيف كرده اند و محتاج اليه با هفتاد خصلت محموده آورده اند و ضد آن مذموم بنموده و آن كس كه او را غم دين بگرفته و از خواب غفلت بيدار شده و نظر با كار خود اندازد ، تفصيل اين معانى بر او دشوار نباشد ، چون خداى تعالى توفيق دهد .و در كتاب « عجائب القلب » از كتب « احياء العلوم » آورده ايم و در كتاب « اسرار معاملات دين » كه آن كتابى پُرفايده است و الاّ فحول علما از آن منتفع نباشند ، آورده ايم و اين كتاب چنان است كه مبتدى و قوى و ضعيف بدان منتفع باشند .پس ما نظر كرديم در اصولى كه ذكر آن لابد است در علاج دل و از آن گريز نيست .

 


منبع : برگرفته از کتاب عرفان اسلامی استاد حسین انصاریان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

شكر ، بالاترين عبادت
خوف از كوچكى خود ، در برابر عظمت حضرت حق
هفهاف بن مهند راسبى
مفهوم شكر، مدح، حمد
عارف كيست ؟
محبت به شقى ترین مردم
شش خصلت ماندگار
از راه نماز به بهترين حقيقت رسيد
پرهاى پرندگان و حیات انسان
زهد يا رهبانيت‏

بیشترین بازدید این مجموعه

مقام طمس
شرائط منزل تجلیه
پرهاى پرندگان و حیات انسان
محبت به شقى ترین مردم
شكر ، بالاترين عبادت
اقسام غسل از ديدگاه عارفان
تلویزیون ا ینترنتی روی سایت عرقان افتتاح شد.
پاسخ‌های تلخ و تاریخی به دعوت سیدالشهدا(ع)
قدردانی استاد انصاریان از خادمین سیدالشهدا علیه ...
جریان غدیر

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^