فارسی
جمعه 28 ارديبهشت 1403 - الجمعة 8 ذي القعدة 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

فرهنگ امروز، سازنده يا مخرّب‏

 

فرهنگى كه امروز بر جهان حاكم است و مورد ستايش تمام جهانيان است، با اين همه غرور و تكبر و با اين همه ادعاهاى عجيب و غريب، حتى قدرتى به اندازه يك فرد دلسوز به حال جامعه را ندارد.

شما مى‌توانيد در اوضاع روحى و عاطفى سران ملت‌ها و پايه‌گذاران دولت‌ها، در قرون اخير به ويژه پس از جنگ جهانى اول و آنچه از آنان به عنوان راه كارهاى علاج مشكلات و معضلات بشرى صادر شده و مى‌شود، مطالعه دقيق كنيد تا به بى‌پايه بودن فرهنگ حاكم بر جهان، اقرار و تصديق نماييد «1».

بدون ترديد بايد اقرار كرد كه دنيا با همه پيشرفت‌هايى كه در امور مادى نصيبش شده است، حقيقت تعليم و تربيت واقعى را درك نكرده و توجهى به اصول معنوى و روحى ندارد.

آنچه مايه تأسف است اين است كه بشريت با اين همه به اصطلاح پيشرفت‌ و ترقى در امور صنعتى و علمى، پس از اين همه شكست و اشتباه، به معنويت نگراييده است.

بنيانگذاران مكاتب گوناگون حاكم بر دنيا، خود مى‌دانند آن اصولى را كه فرهنگ امروز عالم، در تربيت و تعليم پيش گرفته، فقط با همان ترقيات مادى سازش دارد، و آن اصول هم بدون شك در پيشبرد هدف‌هاى عالى انسانى هيچ گونه تأثيرى ندارد؛ امّا اينان هرگز به مبانى اسلامى برگشت نمى‌كنند و به منطق دين رجوع نمى‌نمايند.

امروز قسمت بزرگى از تربيت شدگان فرهنگ جديد در غرب و شرق، چنان به خود گرفتارند و به خورد و خوراك و خواب و شهوت مشغول، كه وقتى براى فكر كردن در مسائل عالى انسانى را براى خود باقى نگذاشته‌اند، و اگر كسى از حظوظ و فوايد روحى صبحت كند، و يا از فيض روحانىِ تفكر در مناظر طبيعت در تنهايى دم بزند، او را گرفتار دام خيال، و گم گشته راه خرافات و اوهام مى‌شمارند و به حال او دلسوزى مى‌كنند!!

اين همه فرياد و غوغاى زندگى؛ يعنى خورد، خواب، شهوت، به گونه‌اى مردم عالم بويژه غربى‌ها و غرب‌زده‌گان را اسير چنگال خود ساخته، كه شب و روز مانند مورچه‌ها قرار و آرام ندارند و تنها مى‌كوشند تا شكم خود را پر سازند و غريزه جنسى خود را از هر راهى كه ممكن است ارضا نمايند؛ تو گويى مانند حيوانات غير از اين رفتار وظيفه و تكليفى نداشته و ندارند.

نه وقت آن را دارند كه نگاهى به سوى آسمان كبود و چرخ نيلگون انداخته و دقيقه‌اى روح خود را با تماشاى اين عوالم بى‌كران درخشان، كه در فضاى پهناور مكان در جولانند صفا دهند، و از زنجير حس‌ها و هوس‌هاى جسمى آزاد سازند، و نه حال و ذوقى دارند كه ساعتى چند، خود را در آغوش مادر طبيعت انداخته، نقش زندگى بخش او را در درون دل و جان خود نقاشى كنند و شير حيرت و استغراق و اشتياق از پستان فيض ريزان اين مادر مهربان را با لب‌هاى تشنه روح خود بمكند و خود را حيات تازه‌اى بخشيده و زنده دل و توانا سازند.

آرى! افراط و تفريط، يگانه سبب خرابى و فساد تمدن شرق و غرب و مايه بدبختى، بيچارگى، اسيرى و بندگى پيروان اين دو تمدن گرديده است‌ .

نتيجه اين همه پيشرفت در سايه فرهنگ نوين در جهان، جز ايجاد فساد و بدبختى، بروز جنگ‌هاى خانمان سوز و پايمال كردن حقوق ناتوانان، چيز ديگرى نيست.

هر روز مى‌بينيم و مى‌شنويم و مى‌خوانيم كه هرج و مرج روحى و اخلاقى، در سراسر گيتى شيوع پيدا كرده و بشر به تجاوز خود، در همه زمينه‌ها افزوده است.

 

 


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

زیارت اربعین یعنی رفتن به کربلا
شادى و غم‏
جهل دلیل دوزخی شدن انسان
قلب پیامبر(ص)
نماز امام علی(ع)
نصیحت ابلیس
از رگ گردن نزدیگتر
دعا به رزمندگان و مجاهدان اسلام‏
اتمام نعمت
دشمن امام زمان (عج)

بیشترین بازدید این مجموعه

اتمام نعمت
برزخ
دعا به رزمندگان و مجاهدان اسلام‏
گريز از دوستى با نادان‏
نصیحت ابلیس
نماز امام علی(ع)
قلب پیامبر(ص)
شناخت از خود
مبارزه سیدالشهدا(ع)
جهل دلیل دوزخی شدن انسان

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^