فارسی
يكشنبه 02 دى 1403 - الاحد 19 جمادى الثاني 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 1
100% این مطلب را پسندیده اند

رزق هم مانند عزت و ملك، مخصوص خداست

رزق هم مانند عزت و ملك، مخصوص خداست


آنچه مخلوقات به آن منتفع شده و از خیر آن بهره ‌مند مى ‌شوند، رزق آنان بوده و خداوند هم رازق آن است. این مطلب گذشته از آیاتى كه درباره رزق وارد شده، از آیات دیگرى هم كه خلق و امر و حكم و ملك و مشیت و تدبیر و خیر را مخصوص خداوند دانسته، فهمیده مى‌ شود.
«و ترزق من تشاء بغیر حساب» (آل عمران،27)
رزق معناى معروفى دارد و آنچه از موارد استعمال آن به دست مى‌ آید، معناى عطا و بخشش در آن موجود است. رزق در نظر ابتدایى به خوردنى‌ ها اطلاق شده و غیر آن از پوشیدنى‌ ها و امثال آن را شامل نبوده است. سپس در معناى آن توسعه داده شده و شامل تمام چیزهایى گشته كه به آدمى مى‌ رسد و انسان از آن بهره ‌مند مى ‌گردد چون مال جاه، مقام، فامیل، علم و امثال آن.
آنچه از آیه شریفه‌ «إنّ اللّه هو الرّزّاق ذو القوّة المتین» (ذاریات،58) كه در مقام حصر وارد شده استفاده مى‌ شود، چند چیز است:
آنچه آدمى مورد استفاده قرار مى ‌دهد، ولى از نوع حرام است، از نظر معصیت منسوب به خداوند نیست. زیرا خداوند نسبت معصیت را از نظر تشریع از خود نفى كرده است، چنان كه آیه شریفه «قل إنّ اللّه لا یأمر بالفحشاء» بدان دلالت دارد. (المیزان، ج3، ص137)
اگر چه رزق در ظاهر ممكن است به غیر خداوند نسبتى پیدا كند، چنان كه از امثال «و اللّه خیر الرّازقین» (جمعه،11) كه وجود رازق‌هاى دیگر را تصدیق كرده، خداوند را بهترین آن‌ها معرفى كرده است و همچنین از آیه‌ى «وارزقوهم فیها واكسوهم» (نساء،5) استفاده مى‌ شود، لیكن در حقیقت جز به خداوند متعال منسوب نیست، رزق هم مانند عزت و ملك است كه در حقیقت مخصوص خداست و دیگران به واسطه اعطا و بخشش خداوند از آن نصیبى گرفته ‌اند.
آنچه مخلوقات به آن منتفع شده و از خیر آن بهره ‌مند مى ‌شوند، رزق آنان بوده و خداوند هم رازق آن است. این مطلب گذشته از آیاتى كه درباره رزق وارد شده، از آیات دیگرى هم كه خلق و امر و حكم و ملك و مشیت و تدبیر و خیر را مخصوص خداوند دانسته، فهمیده مى‌ شود.
آنچه آدمى مورد استفاده قرار مى ‌دهد، ولى از نوع حرام است، از نظر معصیت منسوب به خداوند نیست. زیرا خداوند نسبت معصیت را از نظر تشریع از خود نفى كرده است، چنان كه آیه شریفه «قل إنّ اللّه لا یأمر بالفحشاء» بدان دلالت دارد. (المیزان، ج3، ص137)


منبع : کانال تلگرام حجت الاسلام قرائتی
  • رزق
  • رزق و روزی
  • رزق مادى
  • رزق معنوی
  • رزق هم مانند عزت و ملك، مخصوص خداست
  • رزقچ
  • عزت و ملك
  • مخصوص خدا
  • 0
    100% (نفر 1)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    نگاه قرآن به شخصيت پيامبر اکرم (ص)
    روایت هرثمه بن ابی مسلم و حضور در کربلا
    دشمن امام حسین (ع) کیست ؟
    سر مطهر شهيدان در دمشق
    عاشورا در آينه آراء و انديشه هاي اهل سنّت
    اشک امان نمی‌دهد گریه بغض سنگ را از کاظم رستمی
    زن ، رشک حور بود و تمنای خود نداشت از افشین علا
    فرزند برادر حذيفة بن اسيد غفارى
    زندگی نامه عباس بن علی (ع)
    عاشورا و سقیفه

    بیشترین بازدید این مجموعه

    توحید نظری و توحید عملی
    هفت نمونه‌ از احیای مردگان در کلام قرآن
    حدیث عبادت زهرا(س)
    قابل توجه زنان آزاردهنده به همسر
    روز زن و مادر
    مراحل قيامت‏
    آثار ایمان به خدا در زندگی
    گذری بر فضایل حضرت زهرا سلام الله علیها
    کرامات و معجزات حضرت فاطمه زهرا (س) (2)
    متن دعای معراج + ترجمه

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^