فارسی
يكشنبه 02 دى 1403 - الاحد 19 جمادى الثاني 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

حقيقت امامت در دیدگاه تشیع

حقيقت امامت در دیدگاه تشیع

 

ما معتقديم:امامت تنها يك مقام حكومت ظاهرى نيست،بلكه يك مقام بسيار والاى معنوى و روحانى است،و امام علاوه بر رهبرى حكومت اسلامى،هدايت همه جانبه را در امر دين و دنيا بر عهده دارد.فكر و روح مردم را هدايت كرده و شريعت پيامبر اسلام (ص) را از هر گونه تحريف و تغيير پاسدارى مى‌كند و به اهدافى كه پيامبر (ص) براى آن مبعوث شد تحقق مى‌بخشد.

حقيقت امامت

اين همان مقام والايى است كه خداوند به ابراهيم خليل،پس از پيمودن راه نبوت و رسالت و پيروزى در امتحانات متعدد بخشيد،او نيز براى بعضى از فرزندان و دودمانش اين مقام والا را از خداوند تقاضا نمود و به او جواب داده شد كه هرگز ظالمان و گنهكاران به اين مقام نمى‌رسند.«و اذ ابتلى ابراهيم ربه بكلمات فاتمهن قال انى جاعلك للناس اماما قال و من ذريتى قال لا ينال عهدى الظالمين،به ياد آور هنگامى را كه پروردگار ابراهيم (ع) او را با امور گوناگون آزمود،و او از عهده آزمايشهاى الهى بطور كامل بر آمد،خدا فرمود من تو را امام مردم قرار دادم،ابراهيم عرض كرد:از دودمان من نيز امامانى قرار ده،خداوند فرمود:پيمان من (امامت) هرگز به ستمكاران نمى‌رسد (و تنها نصيب معصومان از ذريه تو مى‌شود) !»

بديهى است‌يك چنين مقامى در مساله حكومت ظاهرى خلاصه نمى‌شود،و اگر امامت‌به صورتى كه گفته شد تفسير نشود آيه فوق مفهوم روشنى نخواهد داشت.

حقیقت امامت

ما معتقديم:تمام پيامبران اولوا العزم داراى مقام امامت‌بودند،آنچه را با رسالت‌خود عرضه كردند،در عمل تحقق مى‌بخشيدند،و رهبر معنوى و مادى و ظاهرى و باطنى مردم بودند، مخصوصا پيامبر اكرم (ص) از آغاز نبوتش مقام والاى امامت و رهبرى الهى را نيز داشت،و كار او در ابلاغ فرمانهاى الهى خلاصه نمى‌شد.

ما معتقديم:خط امامت‌بعد از پيامبر (ص) نيز در معصومان از ذريه او ادامه يافت.

با توجه به تعريفى كه براى مساله امامت در بالا آمد به خوبى معلوم مى‌شود كه رسيدن به اين مقام،شرايط سنگينى دارد،هم از نظر تقوا (تقوايى در حد معصوم بودن از هر گونه گناه) و هم از نظر علم و دانش و احاطه به تمام معارف و دستورات دين و شناختن انسانها و نيازهاى آنها در هر عصر و زمان و مكان-دقت كنيد.

منبع: کتاب اعتقاد ما، آیت الله مکارم شیرازی

 


منبع : دلگرم
  • امامت
  • امام معصوم
  • امامت درقرآن
  • امامت ولایت
  • حقيقت امامت در دیدگاه تشیع
  • حقيقت امامت
  • دیدگاه تشیع
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    نگاه قرآن به شخصيت پيامبر اکرم (ص)
    روایت هرثمه بن ابی مسلم و حضور در کربلا
    دشمن امام حسین (ع) کیست ؟
    سر مطهر شهيدان در دمشق
    عاشورا در آينه آراء و انديشه هاي اهل سنّت
    اشک امان نمی‌دهد گریه بغض سنگ را از کاظم رستمی
    زن ، رشک حور بود و تمنای خود نداشت از افشین علا
    فرزند برادر حذيفة بن اسيد غفارى
    زندگی نامه عباس بن علی (ع)
    عاشورا و سقیفه

    بیشترین بازدید این مجموعه

    توحید نظری و توحید عملی
    هفت نمونه‌ از احیای مردگان در کلام قرآن
    حدیث عبادت زهرا(س)
    قابل توجه زنان آزاردهنده به همسر
    روز زن و مادر
    مراحل قيامت‏
    آثار ایمان به خدا در زندگی
    گذری بر فضایل حضرت زهرا سلام الله علیها
    کرامات و معجزات حضرت فاطمه زهرا (س) (2)
    متن دعای معراج + ترجمه

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^