فارسی
چهارشنبه 03 مرداد 1403 - الاربعاء 16 محرم 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

0
نفر 0

مسلمانان امریكا خواستار تعطیلی اعیاد فطر و قربان در مدارس هستند

درحالی که ماه رمضان در روزهای پایانی خود قرار داشته و بسیاری ازمسلمانان جهان برای استقبال از عید فطر آماده می‌شوند، اقلیت مسلمان چون پیروان سایر ادیان خواستار برخورداری از یک روز تعطیل در این روزهای خاص هستند، اما درحالی که روزهای دینی مختلفی در تقویم بسیاری از کشورها تعطیل اعلام شده اغلب مسلمانان هرساله از تعطیلی عید فطر و قربان محروم می‌مانند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از منابع اینترنتی، نکهات چادهوری از مسلمانان نیویورک که عید فطر را به معنای اقامه نماز فطر، پوشیدن لباسهای تمیز و دیدار اقوام می‌داند درسالهای اخیر از خود می‌پرسد که آیا می‌تواند در خانه بماند و به مدرسه نرود و آیا می‌تواند آزمون مدرسه را در روز عید فطر از دست بدهد و به جای آن روز عید را کنار خانواده خود بگذراند.

مدارس نیویورک غیب دانش آموزان به دلایل دینی از مدرسه را موجه می‌داند اما زمانی که دانش آموزان به دبیرستان می‌رسند گاهی حجم درسها اجازه یک روز ماندن در خانه و عقب ماندن از دروس را برای آنها فراهم نمی‌کند.

امسال عید فطر به عنوان پایان ماه مبارک رمضان در امریکا روز دهم سپتامبر است و مدارس شهر نیویورک به مناسبت روش هشانا سال نوی یهودی تعطیل است.

مسلمانانی که در اقلیت زندگی می‌کنند به‌ویژه مسلمانان شهر نیویورک برای به دست آوردن حق تعطیلی در اعیاد و مناسبتهای اسلامی چون عید فطر و قربان تلاشهای بسیاری صورت دادند اما در نهایت این تلاشها به سرانجام نرسید و درحال حاضر مدارس نیویورک در مناسبتهای و اعیاد مختلف یهودی و مسیحی تعطیل هستند اما با تعطیل کردن مدارس در روز عید فطر و قربان مخالفت شده است.

امسال تقارن عید فطر و سال نوی یهودی موجب تعطیل شدن مدارس شده اما صدها هزار دانش آموز مسلمان در سراسر امریکا، به جز دانش آموزان مدارسی که اعیاد فطر و قربان را به‌رسمیت می شناسند، نگران این هستند که در روز عید قربان چه رویکردی را در پیش بگیرند.

در برخی شهرهای امریکا چون دیربورن میشیگان که نیم بیشتر دانش آموزان مسلمان هستند و در بورلینگتن ورمونت که تعداد درحال افزایشی از دانش آموزان را مسلمانان تشکیل داده‌اند  و چندین مدرسه در نیوجرسی یا یکی از اعیاد و یا هر دو عید را تعطیل کرده‌اند.

امسال پس از یک راهپیمایی مشتاقانه از سوی ائتلاف تعطیلات اسلامی در مدارس در مقابل شهرداری در ماه ژوئن، این ائتلاف به این نتیجه رسید که درخواست آنها تحت تأثیر مناقشه ساخت مرکز و مسجد 13 طبقه نیویورک قرارگرفته است.

فیضیه علی مدیر روابط اجتماعی دفتر شورای روابط اسلامی- امریکایی در نیویورک گفت: درحالی که سال تحصیلی 2011- 2010 به‌زودی آغاز می‌شود، این ستاد هنوز هم به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

وی افزود: مایکل بلومبرگ شهردار نیویورک تاکنون از حق مسلمانان برای ساخت مرکز اسلامی نیویورک حمایت کرده اما مسلمانان محلی نمی‌خواهند ماجرای ساخت این مسجد موجب شود که مسئله تعطیل شدن مدارس در اعیاد اسلامی از یاد برود و مورد غفلت قرار گیرد.

شورای شهر نیویورک سال گذشته 50 به یک با تعطیلی اعیاد اسلامی موافقت کرد. مدارس نیویورک باید دست کم 180 روز کلاس ارائه کنند و شهردار نیز اظهار داشته است که تعطیل کردن اعیاد اسلامی مستلزم برگزاری دو روز کلاس جبرانی در مدارس است. تعطیل کردن این روزها ممکن است زمینه ای را برای سایر گروههای دینی فراهم کند تا آنها نیز خواستار تعطیل شدن اعیاد و مناسبتهای مربوط به دین خود شوند.

جسیکا اسکاپروتی سخنگوی دفتر شهردار با اشاره به اینکه تعطیلات مدارس از سال 1978 با افزودن روز مارتین لوتر کینگ تغییر نکرده است گفت: ما می‌خواهیم کودکان روزهای بیشتری را در مدرسه سپری کنند و قرار نیست که تعداد روزهای تعطیل بیشتر شود.

این درحالی است که با توجه به قمری بودن تقویم اسلامی تنها پنج روز از 24 عید آینده در روزهایی قرار می‌گیرد که مدارس تعطیل نیستند. براساس استدلال مدیر روابط اجتماعی شورای روابط اسلامی امریکایی در نیویورک، وزارت آموزش نیز از این قابلیت برخوردار است که هر از چندگاهی یک یا دو روز تعطیلی را در تقویم تحصیلی قرار دهد.

مقامات آموزشی برخی از مناطق که اعیاد اسلامی را در تقویم تحصیلی خود تعطیل کرده اظهار داشتند که پس از این که بالا رفتن آمار غیبتها در این اعیاد دو یا سه برابر شد متقاعد شدند که این روزها را به طور رسمی در مدرسه تعطیل کنند.

دیوید ماستونن سخنگوی منطقه دیربورن که از هشت سال پیش روز عید فطر و قربان را به تقویم تحصیلی اضافه کرده گفت: وقتی تعداد غیبتها به حدی می رسد که ادامه برگزاری کلاس بی فایده است به نظر می رسد که تعطیل کردن بهترین راه باشد.

عید فطر گذشته از 1100 دانش آموز دبیرستان بورلینگتن 70 نفر غیبت داشتند که آمار قابل توجهی است.

این درحالی است که بیش از یک میلیون دانش آموز از صدها قوم و پیشینه حضوردارند با غیبت خود نمی‌توانند پیام واضحی در نظام آموزشی ایجاد کنند.

براساس تحقیقات دانشگاه کلمبیا در نیویورک حدود 100 هزار دانش آموزش در این شهر مسلمان هستند که این تعداد 12 درصد از کل تعداد را تشکیل می‌دهد، این درحالی است که وزرات آموزش تنها آمار نژادی این دانش آموزان را دنبال می‌کند.

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

نسخه جالینوس حکیم
حرص در روايات‏
سبب هلاكت خلق‏
كلام علامه مجلسى رحمه الله در انديشه‏ علامه ...
عمل صالح چیست
آثار معرفت نفس
مراحل مختلف شكل‏گيرى انسان در رحم مادر دوران ماه ...
روپوش قبر مطهر امام حسين(ع)، در اصفهان دوخته ...
اسرار طواف‏
دستور العملى از مرحوم بهارى رحمه الله‏

بیشترین بازدید این مجموعه

آثار معرفت نفس
عمل صالح چیست
محبت به شقى ترین مردم
شكر ، بالاترين عبادت
از راه نماز به بهترين حقيقت رسيد
راه اندازی بخش تخصصی عرفان اهل بیت(ع) در کتابخانه ...
قدردانی استاد انصاریان از خادمین سیدالشهدا علیه ...
سبب هلاكت خلق‏
حرص در روايات‏
زهد يا رهبانيت‏

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^