بصیرت در ضمن آيات قرآن کریم در سه معنى بكار برده شده است .
1ـ بمعنى بينائى دل چنانكه در آيه 19سوره مبارکه فاطر مىفرمايد:«هرگز كوردل و روشن ضمير يكسان نيستند.» وَ مََا يَسْتَوِي الْأَعْمىََ وَ الْبَصِيرُ
نیستند یکسان بدان اهل هنر
کور دل با صاحبی اهل ...
توصیفی از یک جامعه ی منتظر/ وقتی صفین و عاشورای دیگری رقم خواهد خوردجامعه ی منتظر، جامعه ای آگاه، شجاع و مقاوم است که با ترسیم و شناخت خود از هر چه تباهی و انحراف و فتنه دوری جسته و از تضعیف جبهه منتظران دوری می کند! یکی از شرایط مهم برای پیروزی و به ...
تقوا و زهد از یک ریشه اند و انسان در اوج تقوا به زهد می رسد. تقوا موجب روشنایی چراغ بصیرت و در نتیجه شناخت حقایق عقلی، و زهد موجب تقویت و تداوم روشنایی این چراغ است. هر قدمی که انسان در راه تکامل برمی دارد، شناخت بیشتری از این راه و حقایق هستی پیدا می ...
مطالعه انتقادی پیرامون مکاتب عرفانی طبیعت گرا / عرفان سرخ پوستی
مقدمه
مکاتب عرفانی براساس نقش کانونی و غایی که به بعدی از واقعیت می دهند و نهایت سیروسلوک معنوی خود را معطوف به آن می دانند، قابل توصیف و دسته بندی هستند. نگارنده پیش از این در دو شماره ...
نقطه اوج آمال جوانهاى مذهبى ما مىتواند دستيابى به مقام علامه بحر العلوم باشد. ايشان در ميان عالمان شيعه بىهمتا قلمداد مىشوند و توانستهاند آغوش امام عصر را لمس كنند. بايد پذيرفت كه با چند عبادت ناقص و يك دعاى ندبه نمىتوان آن آغوش ...
عناصر مذهبی که بویی از سعادت نبرده اند!در تصور و باور ساده اندیشان همین که انسان بتواند به وظایف عادی و شرعی خود همچون نماز، روزه و تهجد جامه عمل بپوشاند در زمره ی سعادتمندان و رستگاران عالم به شمار می آید؛ این در حالی است که تاریخ شاهد و گواه بر ...
از نظر قرآن مجيد و روايات، فرد بصير به همه حريمهاى حق راه پيدا كرده است. ازاينرو، آنچه با چشم سر و چشم دل مىبيند حقيقت محض است؛ اگر حلال و حرام خدا را مىبيند، همه آثار حلال و حرامچه آثار دنيوى و چه آثار اخروىرا مشاهده يا لمس ...
دارالعرفان/ به همت امور فرهنگی مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، مراسم عزاداری ایام رحلت حضرت رسول اکرم(ص) و شهادت سبط اکبرش حضرت امام حسن مجتبی(ع) با حضور پرسنل این مؤسسه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، ...
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین الصلاة و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین حبیب الهنا و طبیب نفوسنا ابی القاسم محمد صلی الله علیه و علی اهلبیته الطیبین الطاهرین و المعصومین المکرمین.
اقیانوسی به نام علی(ع)
برای نشان دادن ارزش ...
روایتی تنها در یکی از منابع از امام حسن(ع) نقل شده که در بخشی از آن آمده است: «وَ اللهِ یَا حُجْرُ لَوْ أَنِّی فِی أَلْفِ رَجُلٍ لَا وَ اللهِ إِلَّا مِائَتَیْ رَجُلٍ لَا وَ اللهِ إِلَّا فِی سَبْعِ نَفَرٍ لَمَا وَسِعَنِی تَرْکُه»؛ ای ...
استاد انصاریان با بیان اینکه انسان بصیر آبادکننده دنیا، برزخ و آخرت خویش است، گفت: امروز دشمنان به سبب کوردل بودنشان اشک بر امام حسین(ع) را به سخره گرفته و با آنان دشمنی میورزند.به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، استاد حسین انصاریان، مفسر قرآن کریم ...
اميرالمؤمنين، در يكى از خطبههاى خود، به موضوع تفاوتهاى أعمى و بصير اشاره كردهاند. ابن أبى الحديد و ابن ميثم در شروح نهج البلاغه خود به اين موضوع پرداخته و مرحوم خويى و شارحان ديگر با دانش خود آن را تجزيه و تحليل كردهاند. اين بخش از خطبه ...
پيامبر اسلام، صلىاللهعليهوآله، مىفرمايد: همان طوركه در سر دو چشم قراردادهاند، در قلب هم دو چشم براى يافتن حقايق گذاشتهاند. ما چشم قلب خويش را با نيتها و كارها و كسب مالهاى نامشروع و حرام كور مىكنيم و اگر با اين كورى ...
نقل است فرد نابينايى در حرم پيامبر، صلىاللهعليهوآله، ايستاده بود كه امام باقر، عليهالسلام، همراه يكى از ياران بسيار نزديك خود وارد حرم شدند و به آن مرد فرمودند: با اين كه اكنون در حرم پيامبر هستيم، جز يك نفر، بقيه مردم ما را ...