ذكر بدون ترديد عبارت از خالى بودن باطن از غفلت و نسيان است و مراد از ذكر حقيقى يافتن حضرت محبوب در درون و در بيرون و حاضر بودن در محضر او به قلب است، به صورتى كه جائى را در درون و در بيرون از نور او و جلوه او خالى نديد، و آنچنان اين وجود خاكى در حرارت ...
منابع:
کتاب : تفسير حكيم ج3
نوشتہ : استاد حسین انصاریان
البته اين پنهان و غيب و راز و سرى كه در معارف و در گفتهها و در كتابها مطرح است نسبت به ما كه داراى دانشى بسيار محدود و منظرگاهى معلوم و مرزبندى شده ...
مجله: دیدار آشنا -شماره 20
توحید
واژه ای عربی، از ریشه (و . ح . د) مصدر باب تفعیل است . و در لغت به معنای یکی کردن و هم یکی دانستن (1) آمده است . ولی هر گاه برای خداوند متعال استعمال شود، به معنای یکی دانستن است . (2)
این واژه، در عرف و اصطلاح ...
نویسنده: دکتر حسن یوسفیان
این نوشته به برخی از برهانهای کمتر معروف اثبات خدا به صورتی گذرا اشاره میکنیم(1) و از نقد آنها نیز در میگذریم.
برهان اجماع عام
اندیشمندان غربی یکی از براهین اثبات وجود خدا را « برهان اجماع عام » (2) ...
هر کس در هر زمان و هر مکان می تواند با یگانه معبود خود ارتباط برقرار نماید. ارتباط قلبی، صمیمی و عاشقانه. آری آنگاه که قلبی می شکند، اشکی می ریزد و دل به شوق وصال معشوق ره می پوید، می توان اذعان نمود که این لحظه، شیرین ترین لحظه ی عبادت است و دل شکسته ...
باید تفاوتی میان داشتن و نداشتن نعمت وجود داشته باشد؛ وگرنه به معنای کفران نعمت خواهد بود. اثر نعمت هم علاوه بر ایجاد و تقویت محبت قلبی نسبت به مُنعم، شکر زبانی و استفاده عملی از عطایای الهی است. تذکر دو مطلب ضروری است؛ یکی آنکه اظهار نعمت به ...
از حضرت صادق (ع) پرسيدند بر وجود خدا و هستى حضرت او چه برهان و دليلى دارى؟
حضرت فرمود: دليل هستى او هستى من است، زيرا اگر هستى من از خود من است از دو صورت بيرون نيست، يا من خود را زمانى كه بودهام هست نمودهام كه اين تحصيل حاصل است و معقول نيست، ...