بر تمام عبّاد حق، واجب عينى است كه در شبانهروز، ده مرتبه حمد و يكى ديگر از سورههاى قرآن را قرائت كنند.
و اين قرائت در ارتباط با نماز است و قارى اگر بخواهد بر اساس خواسته حق، به قرائت قرآن اقدام كند، به فرموده حضرت صادق عليه السلام بايد سه واقعيت ...
قرائت، كار ساده و آسانى نيست، منظور از قرائت خواندن الفاظ و گذشتن نيست، بلكه منظور از قرائت هماهنگ شدن با قرآن در مدار عمل و حركت است.
محدث خبير، فيض كاشانى از غزالى نقل مىكند كه قارى قرآن در قرائت كتاب خدا ده حقيقت را بايد منظور داشته باشد:
1- فهم ...
نسبت به اين منبع با عظمت الهى، تاجر بيدارى باشيد؛ نگذاريد سرمايهاى عظيم و ابدى از دست شما، بدون اينكه نفعى از آن ببريد برود، روز برزخ و ساعت قيامت دچار حسرت سنگينى خواهيد شد كه راه خلاصى از آن براى شما نخواهد بود.
امام صادق عليه السلام در منفعت ...
از دامن رحمت الهى كه قرآن مجيد است، دست برمداريد، از اين جام پر از مىعشق دوست غافل مشويد، مملكت وجود خويش را با نور قرآن بياراييد، با داروى شفابخش اين داروخانه تمام امراض روحى، عقلى، اخلاقى، خانوادگى و اجتماعى و مادى و معنوى خود را علاج كنيد.
آنچه ...
دريغا در هر عالم از عالمهاى خدا قرآن را به نامى خوانند كه در آن عالم ديگر نخوانند.
در پردهاى قرآن را «مجيد» خوانند كه:
[بَلْ هُوَ قُرْآنٌ مَجِيدٌ] .
[چنين نيست كه درباره قرآن مىپندارند] بلكه آن، قرآنى باعظمت و بلند مرتبه است.
در پرده ديگر ...
دريغا ما از قرآن جز حروف سياه و سپيدى كاغذ نمىبينيم، چون در وجود باشى جز سواد و بياض نتوانى ديدن، چون از وجود به در آمدى، كلام اللّه تو را در وجود خود محو كند، آن گاه تو را از محو به اثبات رساند، چون به اثبات رسى ديگر سواد نبينى همه بياض بينى ...
عين القضات در «تمهيدات» مىگويد:
اى عزيز! از اين آيت چه فهم كردهاى كه حقتعالى مىگويد:
[لَوْ أَنْزَلْنا هذَا الْقُرْآنَ عَلى جَبَلٍ لَرَأَيْتَهُ خاشِعاً مُتَصَدِّعاً مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ] اگر اين قرآن را بر كوهى نازل مىكرديم، قطعاً آن ...
امام على عليه السلام در «نهج البلاغة» درباره كتاب الهى نظريات بسيار عميق و جالبى دارد كه لازم است به قسمتى از آنها اشاره شود:
وَكِتابُ اللّهِ بَيْنَ أظْهُرِكُمْ ناطِقٌ لايَعْيى لِسانُهُ وَبَيْتٌ لاتُهْدَمُ أرْكانُهُ وَعِزٌّ لاتُهْزَمُ ...
خلاصه اينكه ريشههاى اصلى اسلام از ديدگاه قرآن مجيد عبارتاند از:
1- اصول عقايد اسلامى، كه نوعى از اصول سه گانه دين است: توحيد، نبوت، معاد و نوعى عقايد متفرع بر آنها مانند لوح و قلم و قضا و قدر و ملائكه و عرش و كرسى و خلقت آسمان و زمين و نظائر ...
پس از روشن شدن اين مقدمات بايد دانست كه قرآن مجيد با رعايت اين مقدمات سهگانه، يعنى با قطع نظر به اينكه انسان در زندگى خود هدفى دارد كه بايد در راه به دست آوردن آن در طول زندگى تلاش و كوشش نمايد و اين فعاليت بدون برنامه نتيجهبخش نخواهد بود، ولى ...
همه انواع آفريدهها كه جهان مشهود را تشكيل مىدهند، محكوم همين قاعده كليه مىباشند و هيچ دليلى نيست كه نوع انسان از اين قاعده «هر نوعى هدفى دارد كه سعادتش در رسيدن به آن است و راهى مناسب تجهيزات وجودى خود به هدف خود دارد» مستثنى باشد بلكه تجهيزات ...
بهترين و پابرجاترين راه و رسم زندگى آن است كه آفرينش انسان به سوى آن هدايت كند، نه آنچه از عواطف و احساسات فرد يا جامعه سرچشمه گيرد.
هر يك از اجزاى آفرينش را مورد دقت و كنجكاوى قرار دهيم خواهيم ديد كه در هستى خود هدف و غايتى دارد كه از نخستين روز ...
فعاليت زندگى انسان هرگز بدون برنامه صورت نمىگيرد و اين مسئلهاى است بديهى و اگر احياناً خفا پيدا مىكند از كثرت وضوح است؛ زيرا در يك طرف انسان با خواست و اراده خود كار مىكند و در نتيجه تا كارى را به سبب شرايط موجود «كردنى» تشخيص ندهد به انجام ...
اگر كسى بخواهد به نحوى حقيقت اسلام و انسان و جهان را بشناسد، چارهاى جز مراجعه به كتاب الهى ندارد.
در اين كتاب جاويد، آنچه آمده هماهنگ با تمام شؤون انسان و منطبق بر نظام احسن خلقت است.
مرا ياراى آن نيست كه اين حقيقت را توضيح دهم؛ بياييد اين مسئله را ...
تمام افراد مسلمان از مرد و زن در برابر كتاب با عظمت الهى داراى سه مسؤوليت بسيار مهم هستند:
1- فراگيرى قرآن. 2- فهم معانى و مفاهيم قرآن. 3- عمل به قرآن.
1- فراگيرى قرآن
از ابتداى بعثت رسول گرامى اسلام صلى الله عليه و آله تا شروع غيبت كه همزمان با ولادت ...
بر ما لازم است كه به طور مستمر در ضمن قرائت قرآن با توجه به مفاهيم عالى آيات، خود را بر كتاب الهى عرضه كرده و در مقام تطبيق خود با آيات الهيه برآييم، تا اگر آنچه قرآن مىخواهد در ما باشد، به حفظ آن بكوشيم و آنچه نمىخواهد اگر در ما هست به علاج آن ...
قرآن را براى رشد و تكامل و رسيدن به عالىترين مقام الهى نفس و هستى خود بخواهيد، آن را فرا گرفته و براى رفع عيوب درون و برون خود عمل كرده و از خويشتن به وسيله قرآن مجيد انسان نمونهاى بسازيد.
قرآن را براى تخدير خود از ملامتها و خستگىها و شفيعى جهت ...
قرآن مجيد از موجوديت و حقيقت خود تعبير به ريسمان مىكند؛ ريسمانى كه از مبدأ عالى عالم تا كناره اين چاه طبيعت كشيده شده تا انسان، اين موجودى كه آراسته به هر نوع استعداد و قوه است، با دست زدن به آن قوا و استعدادهاى ذاتى و حقيقىاش رشد كرده و همراه اين ...
مسئله نزول قرآن، امين وحى، روز بعثت، اعجاز قرآن، شماره حروف، شماره كلمات، شماره جملات، تعداد آيات، حزب و جزء، شماره سور، زبر و بينات، مطلق و مقيد، خاص و عام، ناسخ و منسوخ، محكم و متشابه و... از مسائل بسيار مهمى است كه جا دارد نسبت به هر يك بحث مفصل و ...
اين انسان سوار بر يك قاطر است، از يك محلى در مدينه رد مىشود، چهار پنج كارگر، نماز ظهر خود را خوانده و روى خاكهاى كوچه نشسته و يك پارچه پهن كرده بودند و يك مقدار نان خشك ريخته بودند و مىخواهند غذا بخورند. چشم يكى از آنها به أبى عبدالله عليه ...