نمازهای مستحبی زیاد است كه آنها را «نافله» گویند و بین نمازهای مستحبی به خواندن نافله های شبانه بیشتر سفارش شده و آنها در غیر روز جمعه، سی و چهار ركعتند كه هشت ركعت آن نافله ظهر و هشت ركعت نافله عصر و چهار ركعت نافله مغرب و دو ركعت نافله عشا[1] و ...
رمز سیر و سلوک إلی الله، یاد خداست. هر کس به هر موقعیتی از مقامات و کمالات معنوی رسیده، از رمز «توجّه به خدا» استفاده کرده است. بنابر فرمایش حضرت آیتالله بهجت (ره) عاقبتِ ذکر عجیب است و کسی به این سادگی نمیتواند معنای این حرف ساده را بفهمد که ...
منابع مقاله:
کتاب : عرفان اسلامى جلد پنجم
نوشته: حضرت آیت الله حسین انصاریان
عارفان عاشق و سالكان صادق نماز را بر اساس وضع عقلى و روحى و قلبى اهل نماز به سه مرحله تقسيم كردهاند:
1- نماز اهل شريعت.
2- نماز اهل طريقت.
3- نماز اهل حقيقت.
و هر ...
منابع مقاله : کتاب عرفان اسلامى جلد پنجم نوشته : حضرت آیت اللہ حسین انصاریان
عارفان عاشق و سالكان صادق نماز را بر اساس وضع عقلى و روحى و قلبى اهل نماز به سه مرحله تقسيم كردهاند:
1- نماز اهل شريعت.
2- نماز اهل طريقت.
3- نماز اهل ...
از نظر تعلیمات اسلامی ، هر گناه اثری تاریک کننده و کدورت آور بر دل آدمی باقی می گذارد و در نتیجه میل و رغبت به کارهای نیک و خدائی کاهش می گیرد و رغبت به گناهان دیگر افزایش می یابد . متقابلا عبادت و بندگی و در یاد خدا بودن وجدان مذهبی انسان را پرورش می ...
از اضافه شدن كلمهى مساجد به الله استفاده مىشود كه مساجد از حرمت و قداست ويژهاى برخوردار است، كه ديگر اماكن در همه روى زمين از چنين قداست و حرمتى برخوردار نيست.
مساجد در طول تاريخ به اين خاطر بنا شده كه توده مردم در آن به فراگيرى حقايق و ...
منابع مقالہ : کتاب عرفان اسلامى ج5 نوشتہ : حضرت آیت اللہ حسین انصاریان
مشهور در ميان اهل دل اين است كه از شروع مقدمات نماز تا پايان آن حاوى چهار هزار مسئله است، كثرت مسائل در حول و حوش يك حكم نمايانگر ارزش و اهميت و منفعت مادى و معنوى آن ...
ظـاهـرا نـمـاز جـمـعـه اولیـن کـارى اسـت کـه حـضـرت انـجـام داد و حـتـى قبل از ورود به مدینه ، روز جمعه در مسجد بنى سالم چنان که گذشت آن را اقامه فرمود و بـا عـمـل آن حـضـرت رسـمـیـت پـیـدا کـرد(9) ، نـمـاز جـمـعـه نماز سیاسى و عبادى و یک عـمـل مفید و ...
لقمان سومين نصيحت خود به پسرش را اين گونه بيان مىكند: «يا بنى اقم الصلاة؛ اى پسر جان! نماز را برپا دار». 1 دو نصيحت قبل پيرامون خداشناسى و مبدء و معاد و حساب رسى بود، لقمان پس از بيان پايههاى دين، يعنى مساله خداشناسى و معاد و توجه به حساب و كتاب ...
از آنجائی كه خداوند سرشت انسان را خداپرست آفریده و خداشناسی و خداگرایی فطری است، لذا بشر در طول تاریخ همواره به دنبال پرستش و عبادت معبودی بوده است كه مظهر و نمود عینی آن عبادت در ادیان الهی در نماز تجلّی یافته است. امّا اگر بیشتر درباره این موضوع ...
منابع مقالہ : کتاب عرفان اسلامى ج5 نوشتہ : حضرت آیت اللہ حسین انصاریان
اكنون كه عظمت نماز در پرتو امر حضرت ذوالجلال روشن شد و موقف و موضع اين برنامه حياتى در ميان احكام و اوامر خداوند معلوم گرديد، جاى اين سؤال است كه در ميان اجراكنندگان ...
«و أقم الصلوه طرفي النهار و زلفا من الليل ان الحسنات يذهبن السيئات ذلک ذکري للذاکرين »؛ (1) و در دو طرف روز ( اول و آخر آن ) و نخستين ساعت هاي شب ، نماز برپادار ، زيرا خوبي ها ، بدي ها را از ميان مي برد ، اين پندي براي پند گيرندگان است .پيامبر اکرم صلي الله ...
نماز در تمام ادیان الهی به عنوان برترین آیین عبادی و رکن معنویت و ارتباط با خداوند مطرح بوده است . درخواست حضرت ابراهیم (ع) چنین بوده است که: «رب اجعلنی مقیم الصلوة و من ذریتی . . . ; (1) پروردگارا، من و ذریه ام را برپا دارنده نماز قرار ده » . به حضرت موسی (ع) ...
نماز در حقیقت فرصتی است تا انسان با خدای خویش صحبت کند، و این توفیقی است که از جانب حضرت دوست، نصیب بندگانش می شود تا بتوانند در طول شبانه روز دقایقی را با معبود خویش به مناجات بپردازند؛ (طه، 14) لذا درخواست پیامبران و اولیای الهی همواره از خداوند ...
منابع:
کتاب : تفسير حكيم ج2
نوشتہ : استاد حسین انصاریان
از زيبائىهاى اسلام اين است كه داراى دو نوع عبادت است، عبادت در خلوت و عبادت در ميان مردم و با مردم.
عبادت در خلوت كه از بهترين عبادات، و داراى پاداشى ...
بدون شک تمام آثار مثبتي که نمازگزاران در پرتو نماز از آن برخوردار مي شوند، افراد غير نمازگزار از آن بي بهره اند و اين بديهي ترين اثر ترک نماز است.برخي از آثاري که در قرآن و احاديث براي روگرداني از ذکر حق و نماز به آن اشاره شده است، عبارت است از:1- زندگي ...
نماز، جامع بسيارى از عبادات و حقايق است و نمازگزار، در حقيقت، در اتصال با عنايات و الطاف حضرت حق است.
در كلمات ارباب معرفت و صاحبان دل و سالكان راه و عارفان عاشق و بيداران وارسته آمده:
نماز، پوششى براى انسان است كه تمام زيورها و زينتهاى معنوى و ...
بدان که نماز شب، چون در وقتی میشود که خلایق به خواب رفتهاند و آنها که در حرکت میباشند به جهت تحصیل قوت، همگی ساکن میشوند و از حرکت و طلب در جهات عالم، باز میمانند و هوا تاریک میشود، حواس فرو مینشینند، تفرّق دل و خیالات نفس، ...
منشأ حضور قلب در هر عمل آن است که قلب، آن عمل را با عظمت تلقی کند و مهم بشمارد، اگر ما مناجات حق تعالی را حتّی به اندازه مکالمه با یک مخلوق اهمیت دهیم هرگز این قدر غفلت و سهو و نسیان نمی کنیم.در نماز حقیقی قلب حاضر است!نماز حقیقی دو بعد دارد: بعد ظاهری ...
توحید در استعانت
انسان موحد همواره بر آن است که جلوههای توحید را در لفظ و مفهوم محدود ننماید بلکه همهی شئون اعتقادی، اخلاقی و عملی خود را رنگ توحیدی ببخشد اگر انسان امروز به بن بست رسیده است دلیلش همان استعانت از قدرتهای خیالی است که مانند ...