فارسی
پنجشنبه 08 آذر 1403 - الخميس 25 جمادى الاول 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

عذاب الهى به خاطر غفلت

إِنَّ الَّذِينَ لاَ يَرْجُونَ لِقَاءَنَا وَرَضُوا بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَاطْمَأَنُّوا بِهَا وَالَّذِينَ هُمْ عَنْ آيَاتِنَا غَافِلُونَ * أُولئِكَ مَأْوَاهُمُ النَّارُ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ   .
مسلماً كسانى كه ديدارِ [ قيامتِ ] ما [ و محاسبه شدن اعمالشان ] را اميد ندارند و به زندگى دنيا خشنود شده اند و به آن آرام يافته اند و آنان كه از آيات ما بى خبرند . * آنانند كه به كيفر گناهانى كه همواره مرتكب مى شدند ، جايگاهشان آتش است . اميد به لقاى حق ـ با توجه به آيات قرآن ـ عبارت است از : ايمان و يقين نسبت به عالم آخرت . بدون شك كسى كه به انكار قيامت برخيزد ، به انكار حساب و جزا و بهشت و جهنم و امر و نهى حق و در نتيجه به انكار وحى و نبوّت و آنچه متفرّع بر رسالت انبيا است برخاسته است ! !
در انكار قيامت است كه تمام همّت انسان متوجّه حيات مادى محض گشته و جز به زندگى اين دنيا نمى انديشد .
ما مى دانيم كه هر موجودى فطرتاً بقا و سعادت خود را مى خواهد ، انسان كه امتيازات زيادى بر ساير موجودات دارد ، به طريق اولى خواهان سعادت و بقاء است . اگر دلش منوّر به نور ايمان و يقين باشد ، خواستار سعادت دنيا و آخرت است ، امّا اگر جز حيات دنيا ، قائل به زندگى ديگرى نباشد ، تمام همّت و اراده اش به اين حيات محدود تعلّق خواهد گرفت و از آخرت ، خود را بى نياز دانسته دل به دنيا خوش خواهد كرد . اين گونه برداشت از زندگى و تصور حيات انسانى ، معلول غفلت از آيات خداست .  انكار لقاى حق و فراموش كردن روز حساب موجب خشنودى و اطمينان به حيات دنيا و علت منحصر شدن علم انسان نسبت به حيات حيوانى است . و اعتقاد به معاد ، كه صد و چهارده كتاب آسمانى و صد و بيست و چهار هزار پيامبر و دوازده امام و تمام عاشقان جمال حق با استدلالات متين و براهين واضح حتمى بودن آن را ثابت كرده اند ، پايه دين و علّت باور داشتن امر و نهى و وعده و وعيد و وحى و نبوّت و حلال و حرام خدا و تربيت و تزكيه نفوس است . بدون ترديد منكران آن روز كه در اعمال و رفتار و اخلاق و روابط و معاملاتشان با مردم حسابى نيست و هرآنچه نفس آنان بخواهد عمل مى كنند ، مستحقّ عذاب ابد در آتش جهنّم اند !! در « تفسير برهان » از على بن ابراهيم نقل است كه معصوم عليه السلام فرمود :  مراد از آيات در اين آيه ، اميرالمؤمنين و ائمه عليهم السلام هستند و دليل بر اين مطلب ، قول اميرالمؤمنين عليه السلاماست كه فرمود : به خدا قسم خدا را آيه اى بزرگ تر از من نيست .

 


منبع : برگرفته از کتاب عرفان اسلامی استاد حسین انصاریان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

نعمت پوست بدن
سلامت دين اميرالمؤمنين عليه السلام‏
حسن اخلاق‏
حج امام مجتبى عليه السلام‏
زيارت بندگان شايسته‏
محتواى وحى
آيه دوم : تفرقه اندازان
دومین کنگره «حماسه حسینی» در تهران برگزار می‌شود
اسلام وكاروكوشش
انديشه، روشنى دل‏

بیشترین بازدید این مجموعه

حبیب ابن مظاهر و مسلم بن عوسجه
تحمّل شیخ جعفر کاشف الغطاء در برابر همسرش
مال حرام در قرآن و روايات
اسلام وكاروكوشش
نگاهی کوتاه به زندگی و شخصیت علمی استاد حسین ...
سخنراني مهم استاد انصاريان در روز شهادت حضرت ...
پیام تسلیت حضرت استاد حسین انصاریان به مدیر ...
حسن اخلاق‏
مقدمه دبير كنگره بر کتاب مجموعه آثار عاشورايى ...
تصاوير منتشر نشده از مراحل بازسازي حرمين ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^