فارسی
سه شنبه 02 مرداد 1403 - الثلاثاء 15 محرم 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

0
نفر 0

ميل غريزى انسان به دين

انسان براساس غريزه درونى ميل دارد كه از موجد و محرّك و تنظيم كننده دستگاه آفرينش و از ماوراى عالم مادّه و پديدآورنده اين آفريده و از قوانين و نظامات خلقت اطّلاعى به دست آورد . مى خواهد با او ارتباط پيدا كند ، مى كوشد كه بفهمد پس پرده ماديّات چه خبر است و راز هستى چيست ؟ فكر مى كند ولى نمى داند حقيقت فكر چه مى باشد . راه مى رود ، ولى نمى فهمد حقيقت اين عمل و انقباض و انبساط عضلات و استخوان ها چه برنامه اى است ، به خوبى مى يابد اراده وى غير مادّى و رنگى جز تجربه و غير از مادّه دارد ، ولى از درك ماهيّت اين رنگ درمانده شده است ، خود را من مى خواند ، ولى از من خبر ندارد و به قول جامى :

حيران شده ام كه ميل با من چيست ؟                                   اندر گل تيره اين دل روشن چيست ؟

مشاهده مى كند كه در اقيانوس هستى ، امواج خروشان حيرت ، سر و صورت او را نوازش مى دهند و هر قدر بيش تر فكر مى كند ، زنجير تحيّر زيادتر به دست و پا و به فكر او پيچيده مى گردد و با خود مى گويد :

نمى يابم ره ساحل به فكرت                                                در اين وادىّ بى پايان حيرت
 
فقط مى فهمد كه نمى فهمد ، مى داند كه نمى داند ، مى بيند كه راه درك حقايق بسته است و در اين طريق كميّت علوم مادّى و تجربى لنگ است . اين جا قدرت و حكومت ماديّات پايان مى يابد و در اين صحنه دانا و نادان ، بينا ونابينا ، انيشتن و بوعلى سينا با دهقان اعمى برابرند .جملگى به اين ترانه نغمه سرايى دارند كه ما از پى بردن به كنه ذات آفريدگار و پديدآورنده آفرينش و ره يافتن به نشئه ماوراء عالم مادّى و از چگونگى غوغاى پس پرده عاجزيم و خواه و ناخواه و بالاخره و به طور حتم ، برابر اين حقيقت سر تسليم فرود مى آورند كه حسّ كنجكاوى آنان در اين وادى فقط به ادراك روحانى و به خوشه چينى از خرمن پرفيض انبيا تسكين داده مى شود و شور ميل ، آن ها را به خبر يافتن از حقيقت موضوع ، فقط به آب رحمت معارف انبيا ارضا مى توان نمود . سخنان برگزيدگان آفريدگار و شبنم هدايت آنان است كه قدرت دارد آن شراره جانسوز را تخفيف دهد و غنچه هاى روحانى را در دل سرگشتگان وادى حيرت شكفته نموده و آن ها را به سر منزل رستگارى و سعادت برساند و براى آدمى قناعت وجدانى حاصل نمايد . آرى ، اين گم گشته انسانى و اين چيزى كه وى به دنبال آن مى دود و به جستجوى آن است جلوه اى از معانى دين است . دين است كه قدرت دارد نگين آرامش فكرى و اطمينان خاطر را از قعر درياى متلاطم روحى بيرون كشيده وآن را زينت بخش حيات آدمى سازد. آرى ، براى ديدن حقيقت ، ديده اى غير از چشم لازم است و اين ديده را تنها از راه پيوند با انبيا مى توان يافت ، چون اين ديده به دست آمد ، درِ تمام كمالات و ابواب رحمت حق به سوى انسان باز خواهد شد .


منبع : برگرفته از کتاب عرفان اسلامی استاد حسین انصاریان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

شكر ، بالاترين عبادت
خوف از كوچكى خود ، در برابر عظمت حضرت حق
هفهاف بن مهند راسبى
مفهوم شكر، مدح، حمد
عارف كيست ؟
محبت به شقى ترین مردم
شش خصلت ماندگار
از راه نماز به بهترين حقيقت رسيد
پرهاى پرندگان و حیات انسان
زهد يا رهبانيت‏

بیشترین بازدید این مجموعه

آداب معاشرت
گلزار محبت
شرائط منزل تجلیه
پرهاى پرندگان و حیات انسان
محبت به شقى ترین مردم
اقسام غسل از ديدگاه عارفان
تلویزیون ا ینترنتی روی سایت عرقان افتتاح شد.
از راه نماز به بهترين حقيقت رسيد
راه اندازی بخش تخصصی عرفان اهل بیت(ع) در کتابخانه ...
قدردانی استاد انصاریان از خادمین سیدالشهدا علیه ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^