حسين انصاريان، قم، انتشارات دارالعرفان، چاپ اول، 1386، 403 صفحه، وزيري. مجموعه آثار؛ 34
شرحي است بر كتاب «مصباح الشريعه» كه منسوب به امام جعفرصادق(ع) بوده و مشتمل بر مسائل اساسي عرفان اسلامي مي باشد. نويسنده سعي دارد ابعاد و جوانب موضوعات عرفاني را از ديدگاه آيات و رويات بررسي كند. در پنجمين جلد از اين مجموعه پانزده جلدي ابواب سيزدهم و چهاردهم از كتاب مذكور مورد شرح و بررسي قرار گرفته است. در هر باب از كتاب فرازهايي از متن كتاب مورد شرح و بررسي قرار گرفته است. در هر باب از كتاب فرازهايي از متن كتاب «مصباح الشريعه» نقل و سپس ترجمه و شرح مفاد آن و نيز تحليل مباحث با استناد به آيات و روايات و آراي عرفا و حكاياتي پندآموز در رابطه با موضوع مورد بحث در كتاب ارائه مي گردد. در ابتداي اين مجلد و در باب سيزدهم آداب و اسرار ظاهري و باطني نماز بيان شده و سيره انبياء و اولياي الهي در باره نماز و كيفيت اجراي آن و اهميت دادن به نماز منعكس گرديده و با استفاده از آيات و روايات به تبييين ابعاد عرفاني و عبادي نماز پرداخته و آثار سبك شمردن نماز و ضايع كردن اين عبادت مهم را بررسي نموده است. ارزش نمازگزاران واقعي، توجه به حقيقت نماز، شرايط پذيرفته شدن نماز، لزوم خشوع در نماز و مراتب آن، موانع اقامه نماز، آداب ظاهري و باطني نماز، مراحل نماز باطني، نماز از ديدگاه عارفان و سالكان، حالات قلب در نماز، تفسير تكبيرة الاحرام و قبله و بيان حكاياتي پندآموز در مورد نماز از برجسته ترين نكات مورد بحث در باب سيزدهم كتاب مي باشد. در باب چهاردهم كتاب تحت عنوان «آداب قرائت قرآن» ادب قرائت قرآن و وظايف ما در برابر فراگيري، فهم و عمل به قرآن و آداب ظاهري و باطني قرائت قرآن از ديدگاه آيات و روايات بررسي شده و عظمت قرآن از ديدگاه ائمه(ع) و عارفان به تصوير كشيده شده است. در همين راستا نگارنده، به حقيقت حروف قرآن و ويژگي هاي اين كتاب آسماني از نگاه عرفا پرداخته و شرايط قاري قرآن اعم از حضور قلب هنگام قرائت، فراغت در قرائت، محل قرائت، تصفيه دل، استعاذه و اندیشه كردن در هنگام قرائت را بيان مي كند. وي هم چنين به تفسير سوره حمد، مفهوم بسم الله و معناي رحمن و رحيم پرداخته و مالك بودن خداوند در قيامت، معناي هدايت به صراط مستقيم الهي در سوره حمد را شرح مي نمايد. در پايان كتاب تفسيري از سوره اخلاص و وحدانيت و صمديت الهي ارائه مي شود.
منبع : روابط عمومی و امور بین الملل مرکز علمی تحقیقاتی دارالعرفان الشیعی