فارسی
پنجشنبه 08 شهريور 1403 - الخميس 22 صفر 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

0
نفر 1
100% این مطلب را پسندیده اند

ماجرای حفر چاه زمزم

یکی از کارهای عبدالمطّلب این وبد که: چاه زمزم را حفّاری و نوسازی نمود که جریان آن از این قرار است :
[چاه زمزم که در کنار کعبه واقع شده از یادگارهای حضرت اسماعیل (ع) است ، که خداوند با آب آن ، اسماعیل را سیراب کرد ، و دودمان « جُرهُم » خود را سرپرست و صاحب آن چاه می دانستند ، جُرهمیان در زمان قُصَیِّ بن کلاب جد چهارم پیامبر (ص) بر اثر اختلاف با قریشیان ، از مکه کوچ کردند ، و اشیاء گرانبهائی را در میان چاه زمزم دفن کردند و آن چاه را با خاک پوشاندند].
قبیله « جُرهُم » هنگام کوچ از مکّه ، دو آهوی کعبه ( که از طلا بود ) و حجر الاسود را در آن چاه دفن نمودند .
عبدالطّلب در عالم خواب ( از طرف خدا ) مأمور شد که آن چاه را حفّاری و نوسازی کند ، و در همان حالم خواب ، مکان آن چاه را بین قرارگاه دو بت قریش به نام اَساف و نائِله در محلی بین سرگین و خون که در آنجا صدای کلاغی شنیده می شود ، به او نشان دادند  .
عبدالمطّلب با پسرش حارث که غیر از او پسر دیگری نداشت ، به همان محل که قربانگاه قریشیان بود و آنها شتر قربانی خود را کنار بتهایشان قربان می نمودند ، آمدند ، و دیدند که صدای کلاغ در آنجا بلند ، است ، همانجا را کندند ، وقتی که به دهانه چاه ، دست یافتند ، عبدالمطّلب تکبیر گفت ، قریشیان فهمیدند که عبد المطّلب به مقصود نائل شده است .
آنها نزد عبدالمطّلب آمده اعتراض کردند و گفتند : این چاه ، مال پدرمان اسماعیل (ع) است و ما در آن حق داریم ،  و ما در آن شریک گردان .
عبدالمطّلب جواب رد به آنها داد و گفت : این موضوع به من اختصاص دارد و شما حقی ندارید .
آنها گفتند : ما دست بردار نیستیم و در این مورد با تو ستیز می کنیم .
عبدالمطّلب گفت : بین من و خودتان ، داروی قرار دهید ، تا به قضاوت او تسلیم شویم .
قریشیان گفتند : ما زن کاهنه ای را که از بنی سعد است و در اطراف شام سکونت دارد ، داور قرار می دهیم .
عبدالمطّلب پیشنهادآنها پذیرفت .
دو کاروان تشکیل شد ، در یکی عبدالمطّلب همراه چند نفر ، و دیگری گروهی از طوائف قریش ، روانه شام شدند ، در مسیر راه بیابان بین حجاز و شام آب آشامیدنی عبدالمطّلب و همراهانش تمام شد ، آنچنان تشنه شدند که یقین کردند به هلاکت می رسند ، از کاروان قریش تقاضای آب کردند ، ولی آنها از دادن آب امتناع ورزیدند .
عبدالمطّلب با همراهان خود مشورت کرد و به آنها گفت : مظر شما چیست .
آنها گفتند : ما پیرو رأی شما هستیم ، آنچه دستور می دهی انجام می دهیم .
عبدالمطّلب گفت : نظر من این است که هر یک از شما برای خود قبری حفر کند تا هر کدام از ما مُردیم ، باقی ماندگان او ار دفن کند ، سرانجام باقی ماندن تباهی یک جنازه در زمین کمتر است از اینکه جنازه های همه این کاروان ف روی زمین بماند . همراهان ، پیشنهاد عبدالمط ّلب را پذیرفتند و هر کدام برای خود قبری را آماده ساختند و کنار آنها در انتظار مرگ نشستند . ولی طولی نکشید که عبدالمطّلب به همراهان گفت : چنین نشستن و واماندن و حرکت مکردن نشانه عجز و ناامیدی است ، برخیزید حرکت کنیم.
همراهان برخاستند و در برابر دید قریشیان عبور کردند ف همین که شتر عبدالمطّلب حرکت کرد ناگهان در زیر پای شتر آب خوشگواری جوشید ، عبدالمطّلب با دیدن آن ، تکبیر گفت : و همراهان همه تکبیر گفتند ، و از آب آشامیدند و مشکهای خود را از آن پر کردند .
کاروان قریش وقتی که چنین کرامت عجیب را از ناحیه عبدالمطلب دیدند ، به عبدالمطّلب گفتند : « سوگند به خدا ، خداوند ( با ایجاد این چشمه آب ) به نفع شما  بر زیانما قضاوت کرد ، و سوگند به خدا از این پس با شما در مورد چاه زمزم ، هرگز ستیز نمی کنیم ، آن خداوندی که در این بیابان سوزان به شما آب رسانید ، همان خدا سقایت آب زمزم را در اختیار شما گذاشت . به مکه برای سقایت آب زمزم باز گرد که حق با تو است » .
کاروان عبدالمطّلب و کاروان قریش از رسیدن به نزد زن کاهنه ، به مکه بازگشتند .
عبدالمطّلب به حفر و نوسازی چاه زمزم ادامه داد و در این حفر ، دو آهوی طلایی را که طایفه جُرهُم هنگام کوچ از مکه ، در آن چاه دفن کرده بودند ، یافت ، و چند شمشیر و زره را نیز پیدا کرد و بیرون آورد .
این بار قریشیان به عبدالمطّلب گفتند : ما در این اشیاء با تو شریک هستیم . عبدالمطّلب به آنها پیشنهاد کرد که از طریق قرعه ، مسأله را حل کنند ، آنها از چگونگی قرعه پرسیدند 
عبدالمطّلب گفت : در قرعه ، سه بخش را در نظر می گیریم : 1- نام کعبه 2- نام شما 3- نام من ، قرعه به نام هرکس اصابت کرد ، اشیاء مورد اصابت از آن او خواهد بود .
قریشیان گفتند : با ما به انصاف رفتار کردی و این پیشنهاد خوبی است ، آنگاه قرعه کشی کردند ، دو آهوی طلایی به نام کعبه اصابت کرد ، و شمشیرها و زره ها به نام عبدالمطّلب اصابت کرد ، ولی برای قریشیان چیزی اصابت نکرد .
عبدالمطّلب شمشیرها را فروخت و برای کعبه دری ساخت و آن دو آهوی طلائی را در درون کعبه گذاشت و این نخستین طائی بود که کعبه با آن زینت داده شد ، از آن پس مردم و زائِران کعبه متوجه زمزم شدند و از آن تبک می جستند و به آن علاقه خاصّی پیدا کردند ، و از سایر چاههای آب روی گرداندند.
از ویژگیهای عبدالمطّلب اینکه : نخستین کسی بود که موی خود را رنگ کرد ، زیرا نشانه های پیری زود رس به او رو اورده بود ، و هر گاه ماه رمضان فرا می رسید بر فراز کوه حِراء ، میرفت و در تمام ماه رمضان به مستمندان طعام می داد.
عبدالمطّلب در سن 120 سالگی از دنیا رفت .
او در زمان جاهلیت ، پنج موضوع را بین مردم سنت کرد و بعد خداوند همان پنج سنت را در قانون اسلام جاری ساخت :
1- زن پدر را بر پسرهای آن حرام کرد .
2- گنجی را بدست آورد ، یک پنجم آن را به عنوان خُمس خارج کرده و در راه خدا به مصرف رسانید .
3- وقتی که چاه زمزم را حفر و نوسازی کرد ، آن را مرکز سقایت و آبرسانی حاجیان قرار داد .
4- ودیه قتل را صد شتر قرار داد.
5- و طواف کعبه به عدد خاصّی ، تعیین نشده بود ، او هفت شَوط طواف را برای حاجیان سنَت قرار داد.
خداوند همه این پنج سنت را در اسلام امضاء کرد .
عبدالمطّلب بوسیله « اَزلام » ( که یکنوع قمار بازی رائج بود ) قماربازی نکرد ، و هرگز بتها را نپرستید ، و از گوشت حیواناتی که در برابر بتها قربان می شد نخورد و می گفت : اَنَا عَلی دینِ اِبراهیم: « من پیرو دین ابراهیم هستم » و بخواست خدا قسمتی دیگر از زندگی عبدالمطّلب و فرزندانش ، بعداً در ذکر سال وفات او خاطر نشان خواهد شد .


منبع : بر گرفته از کتاب سیرت پیامبر اعظم و مهربان
0
100% (نفر 1)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

اشک تمام موجودات در عزای سیّدالشهدا علیه السلام
نقش اهل بیت پیامبر در تبیین و پاسداری از حریم ...
آغاز امامت امام مهدی(عج)
عید فطر و اهمیت دعا برای امام عصر(عج)
متن نامه‌های پیامبر اسلام به سه پادشاه بزرگ
نخستین کسی که وارد جهنم می شود!
استاد مصطفی اسماعيل
و مناره ها سی ذرع طول دارد
درس صبر و استقامت در مکتب زینب (علیها السلام)
استاد محمود صديق منشاوي

بیشترین بازدید این مجموعه

فرهنگ القاب حضرت فاطمه(سلام الله علیها)
ریشه های درونی غیبت
اسرار حج در روايات
قلب و ايمان
عناصر تأثيرگذار در شخصيت حضرت زينب (ع)
هفت راهکار معصومین(علیهم السلام) برای برخورد با ...
رازهایی سر به مهر برای سالکان طریق
عظمت آية الكرسی (1)  
حضرت عيسى (ع) مصداق انسان مبارك‏
متن دعای معراج + ترجمه

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^