فارسی
سه شنبه 02 مرداد 1403 - الثلاثاء 15 محرم 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

0
نفر 0

انصاف

انصاف دادن به مردم که از زیباترین خصلت هاى اخلاقى است از نظر لغت به معناى عدالت ورزى و اجراى قسط و اقرار به حقوق مردم و اداى آنهاست و این که هر خیرى را که براى خود مى خواهم براى دیگران هم بخواهم و هر زیان و ضررى که براى خود نمى پسندم براى دیگران هم نپسندم .رسول خدا (صلى الله علیه وآله وسلم) مى فرماید :اعدَلُ النّاسِ مَن رَضِىَ لِلنّاسِ مَا یَرْضَى لِنَفْسِهِ وَکَرِهَ لَهُم مَا یَکْرَهُ لِنَفْسِهِ(3) . با انصاف ترین مردم کسى است که آنچه را براى خود مى پسندد براى همه ى مردم هم بپسندد و هرچه را براى خود نمى پسندد براى مردم هم نپسندد .و نیز آن حضرت فرمود :مَن وَاسَى الفَقِیرَ وَانصَفَ النَّاسَ مِن نَفْسِهِ فَذَلِکَ المُومِنُ حَقّاً(4) .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ غرر الحکم : 434 ، البشر و فوائده ، حدیث 9933 ; هدایه العلم : 78 .
2 ـ غرر الحکم : 434 ، البشر و فوائده ، حدیث 9938 .
3 ـ من لا یحضره الفقیه : 4 / 394 ، من الفاظ رسول الله ( ص ) ، حدیث 5840 ; بحار الانوار : 72 / 25 ، باب 35 ، حدیث اول .
4 ـ کافى : 2 / 147 ، باب الانصاف و العدل ، حدیث 17 ; خصال : 1 / 47 ، حدیث 48 .
کسى که با مال خود به تهیدست کمک کند و از سوى خود به همه ى مردم انصاف دهد مومن حقیقى است .حضرت على (علیه السلام) به محمد بن ابوبکر که از طرف آن حضرت استاندار مصر بود نوشت :احِبّ لعامّه رَعِیّتک مَا تُحِبُّ لِنَفسِک وَاهل بَیتِک ، وَاکرِه لَهُم مَا تَکرَهُ لِنَفسِک وَاهلِ بَیتِک(1) . آنچه را براى خود و خانواده ات دوست دارى براى همه ى افراد تحت حکومتت دوست بدار و آنچه را براى خود و خانواده ات دوست ندارى براى آنان هم دوست نداشته باش .امام صادق (علیه السلام) به حذّاء که از اصحابشان بود فرمود :الا اخبِرُکَ بِاشَدِّ مَا افْتَرَضَ اللهُ عَلَى خَلقِهِ ؟ انصافُ النّاسِ مِن انفُسِهِم ، مُوَاسَاهُ الاخوَانِ فِى اللهِ عَزَّ وجَلَّ وَذِکرُ اللهِ عَلى کُلِّ حَال ، فَانْ عَرَضْتَ لَهُ طَاعهُ اللهِ عَمِلَ بِها وَان عَرَضْتَ لَهُ مَعصِیَهٌ تَرَکَها(2) . آیا تو را به قوى ترین امورى که خدا بر مردم واجب نموده خبر دهم ؟ انصاف دهى به همه ى مردم از سوى خودشان ، و کمک دادن به برادران دینى با مالشان و یاد خدا در همه حال ، پس اگر طاعتى به آنان روى آورد به آن عمل کنند و اگر گناهى به آنان عرضه شد آن را ترک کنند .رسول خدا (صلى الله علیه وآله وسلم) فرمود :السَّابِقونَ الَى ظِلِّ العَرشِ طُوبَى لَهُم . قِیلَ : یَا رَسولَ اللهِ ! وَمَن هُم ؟ فَقَالَ : الَّذِین یَقبَلُونَ الحَقَّ اذا سَمِعُوهُ ، وَیَبْذُلونَه اذا سُئِلُوهُ ، وَیَحکُمُونَ لِلنَّاسِ کَحُکمِهِم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ امالى طوسى : 29 ، المجلس الاول ; بحار الانوار : 101 / 276 ، باب 4 ، حدیث 3 .
2 ـ امالى طوسى : 88 ، المجلس الثالث ، حدیث 135 ; بحار الانوار : 90 / 152 ، باب 1 ، حدیث 9 .
لاِنفُسِهِم ، هُمُ السَّابِقون الَى ظِلِّ العَرْشِ(1) . خوشا به حال پیشى گیرندگان به سوى سایه ى عرش . گفتند : اى پیامبر خدا آنان کیانند ؟ فرمود : کسانى که وقتى حق را مى شنوند مى پذیرند و زمانى که حق را از آنان مى طلبند عاشقانه در اختیار خواهندگان مى گذارند و همانند داورىِ نسبت به خود در حق همه ى مردم داورى مى کنند ، اینان پیشى گیرندگان به سوى سایه ى عرشند .

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

شش خصلت ماندگار
از راه نماز به بهترين حقيقت رسيد
پرهاى پرندگان و حیات انسان
زهد يا رهبانيت‏
راه اندازی بخش تخصصی عرفان اهل بیت(ع) در کتابخانه ...
اخلاق چراغ راه زندگى
چهار عنصر وجود انسان
گلزار محبت
زهد در كلام مجلسى رحمه الله‏
پاسخ‌های تلخ و تاریخی به دعوت سیدالشهدا(ع)

بیشترین بازدید این مجموعه

آداب معاشرت
تفسیر سوره واقعه (2) تهران (مسجد حضرت امیر (ع)) ...
گلزار محبت
محبت به شقى ترین مردم
عارف كيست ؟
تلویزیون ا ینترنتی روی سایت عرقان افتتاح شد.
از راه نماز به بهترين حقيقت رسيد
راه اندازی بخش تخصصی عرفان اهل بیت(ع) در کتابخانه ...
مفهوم شكر، مدح، حمد
قدردانی استاد انصاریان از خادمین سیدالشهدا علیه ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^