حقيقت سجده
- تاریخ انتشار: 23 مهر 1390
- تعداد بازدید: 672
منابع مقاله: کتاب : عرفان اسلامی جلد ششم نوشته : حضرت آیت الله حسین انصاریان
امام صادق عليه السلام مىفرمايد:
واللّه قسم كسى كه حق سجود را به جاى آورد و سجده حقيقى كند، به هيچ عنوان زيان متوجه او نشده، گرچه در تمام مدت عمر چنين سجودى را يكبار به جاى آورد!!
داستان سجده در معارف پرقيمت الهى داستان شگفتانگيز و عظيمى است.
در ميان تمام عبادات، چيزى همانند سجده مورد توجه حضرت حق قرار نگرفته و هيچ برنامهاى در پيشگاه الهى به اندازه سجده واقعى كه با حضور قلب انجام شود، ثواب و اجر و مزد و منفعت ندارد.
سجده با شرايط، سجده با خضوع و خشوع، سجده با حال، سجده با حقيقت، سجدهاى كه همه هستى انسان آن را همراهى كند، نشانگر كمال تواضع و بندگى عبد نسبت به حضرت دوست و علامت فناى ذات و صفات و افعال عبد، در نور خداوند متعال مىباشد.
سجده، اظهار عبوديت و بندگى و عشق و محبت و تذلل و ذلت به پيشگاه مقدس حضرت اوست.
عبد به هنگامى كه سر به سجده مىگذارد، مىخواهد بگويد: نه براى جهان و نه براى خود، هيچگونه استقلالى قائل نيستم و جز تو را نمىبينم و جز تو را نمىخواهم و جز تو را نمىگويم.
در اين ره گر به ترك خود بگويى |
يقين گردد تو را كو تو، تو اويى |
|
سر مويى زتو تا با تو باقيست |
درين ره در نگنجى گرچه مويى |
|
كم خود گير تا جمله تو باشى |
روان شو سوى دريا زانكه جويى |
|
چو با دريا گرفتى آشنايى |
مجرد شو زسر بر كش دو تويى |
|
درين دريا گليمت شسته گردد |
اگر يكبار دست از خود بشويى |
|
زبهر آبرو يك رويه كن كار |
كه آنجا آبرو ريزد دو رويى «1» |
|
در مسئله سجود، لازم است جوانب مسئله را در درجه اول از قرآن مجيد، سپس از ديدگاه روايات مورد بررسى قرار داد، تا در خور فهم و ظرفيت ما ضعيفان، ارزش و منفعت مسئله روشن گردد، قبل از بررسى برنامه از طريق معارف الهى لازم است به معناى معنوى و جامع سجود كه شكل بدنى آن جزئى از معارف است اشاره رود.
معناى معنوى سجود
اهل لغت و به خصوص مفسران بزرگ قرآن مجيد و حديثشناسان معروفى مانند علامه مجلسى رحمه الله براى لغت سجده و سجود معناى جامعى بيان فرمودهاند و آن عبارت است از:
نهايت خضوع و تذلل و انقياد، در پيشگاه مقدس حضرت رب الارباب، چه اين كه با اراده و اختيار صورت گيرد، يا با قهر و جبر و اضطرار.
اما جمادات عالم در هر كجاى خلقت و آفرينش كه وجود دارند، از آنجا كه بىاراده محضند در انقياد و خضوع كامل نسبت به مولاى خود و مقررات عالى او قرار دارند.
آنان بنابر اراده حضرت حق تا هستند در سجود و انقياد و تسبيح نسبت به معبودند و با زبان حال و كيفيت زيست و شكل حيات و موضع و موقف و منافع وجودى خويش در خانه خلقت، اظهار ذلت و افتقار دارند و اما حيوانات كه به خاطر حيات حسى به درجهاى يا درجاتى از جمادات برتر و بالاترند، همانند جمادات، ولى با معنا و مفهوم وسيعترى در برابر حضرت حق، با تمام وجود خود در حال سجود يعنى ذلت و افتقار و عجز و پيروى از دستورهاى حضرت او هستند.
اما صاحبان عقل و اراده، چون انسان از جهت مبانى آفرينش خويش و اصول خلقت و امورى كه در حيات از كف اراده آنان بيرون است، يعنى امور تكوينيه مثل ولادت، مرگ، ضربان قلب، گردش خون و ساير واقعيتهاى وجودى در سجده محضند.
و اما از جهت ارادى و جنبه تكليفى بر دو دستهاند:
دستهاى از آنان ملائكه هستند كه تمام آنان معصوم از خطا و با سراپاى وجود خود و همه شؤون و جوانب حياتشان در سجده محضند، يعنى در برابر مولاى خود، در كمال خضوع و تذلل و ذلت و افتقارند و هرگز از فرمانهاى حضرت او سرپيچى و عصيان ندارند.
و اما دسته ديگر مردمند كه آنان نيز بر دو طايفه هستند، گروهى از آنان مطيع حضرت حق و پيرو فرامين و دستورهاى حلال و حرام آن جناباند، اينان را بندگان مؤمن و صادق، محسن، مطيع و به فرموده قرآن ساجدان مىگويند.
و گروه ديگر مردمى هستند كه از خضوع و تذلل و انقياد نسبت به حضرت حق در سرپيچى هستند و با كمال بدبختى پيرو هواى نفس و شهوات حيوانىاند كه در مسائل آينده به طور مشروح از ديدگاه قرآن نسبت به هر دو طايفه مباحثى خواهد آمد.
بنابراين سجود يعنى نهايت خضوع و تواضع و فروتنى و فرمانبردارى از تمام دستورهاى حق كه به وسيله كتب آسمانى و انبياى الهى و امامان معصوم عليهم السلام و فقهاى بزرگ اعلام شده و سجده در نماز جزئى كوچك از اين معنا و مفهوم وسيع است.
در مباحث آينده، سجده به همين معنا و مفهوم گسترده مورد توجه است، اميد است خداوند مهربان، با لطف و عنايت و رأفت و محبتش به همه ما توفيق رسيدن به چنين سجودى را عنايت فرمايد، تا ما هماهنگ با تمام اجزاى آفرينش به سوى او حركت خويش را ادامه دهيم.
پی نوشت:
______________________________
(1)- عشاقنامه، فخرالدين عراقى.