فارسی
سه شنبه 11 ارديبهشت 1403 - الثلاثاء 20 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 6
97% این مطلب را پسندیده اند

فرق بين «لعن» و «نفرين» چيست؟ و از كداميك نهي شده است؟

فرق بين «لعن» و «نفرين» چيست؟ و از كداميك نهي شده است؟

 آنچه در قرآن و روايات و زبان عرب استعمال مى شود واژه ى لعن است كه به معناى دورى از رحمت خدا است و اين درست نقطه مقابل رحمت و صلوات است. و نفرين در واقع معناى فارسى لعنت است يعنى وقتى كسى را در زبان فارسى نفرين مى كنند گاه مى گويند «نفرين بر او «از رحمت خدا دور باد» و گاه مى گويند مُرده باد ـ مرگ بر او ـ خدا او را ذليل كند يا فقير كند و امثال آن... البته در زبان عرب هم همين طور است مثل «تبّت يدا ابى لهب و تب؛ بريده باد دو دست ابو لهب».
پس لعن و نفرين با يكديگر فرقى ندارند و از نظر حكم گاهى لعن و نفرين حرام و گاهى جائز و گاهى حتى مستحب مى باشد و موارد آن نيز در روايات و آيات مشخص گرديده است.

 

پس مسأله نفرين علاوه بر روايات در آيات قرآنى نيز مطرح شده است:
«الا لعنة اللّه على الظالمين؛ همانا لعنت خدا بر ستمگران باد»، (هود، آيه 18).
«فبما نقضهم ميثاقهم لعنّاهم وجعلنا قلوبهم قاسية؛ پس به [سزاى] پيمان شكستنشان لعنتشان كرديم و دلهايشان را سخت گردانيديم»، (مائده، آيه 13).
«ان اللّه لعن الكافرين و اعدلهم سعيرا؛ خدا كافران را لعنت كرده و براى آنهاآتش فروزانى آماده كرده است»، (احزاب، آيه 64).


«ان الذين يؤذون الله و رسوله لعنهم الله فى الدنيا والاخره؛ بى گمان، كسانى كه خدا و پيامبر او را آزار مى رسانند خدا آنان را در دنيا و آخرت لعنت كرده و برايشان عذابى خفت آور آماده ساخته است»، (احزاب، آيه 57).
هم چنين در آيات ديگر قرآن خداوند كسانى را كه تهمت ناروا به زنان پاكدامن مى زنند [نور، آيه 23]، قوم عاد را كه حتى خداوند مرگ براى آنان خواسته است[هود، آيه 60]، فرعونيان را [هود، آيه 99 - قصص، آيه 42 ] برخى از قوم يهود را [نساء، آيه 46]، منافقان را [توبه، آيه 68] و مشركان را [فتح، آيه 6] و... لعن كرده و آنها را نفرين نموده است.


      روايات گوناگونى نيز از حضرت رسول(ص) وارد شده است كه با لحن هاى گوناگون، افرادى را لعن فرموده و آنها را با اين واژه نفرين كرده است. از جمله خورنده ربا، موكل و شاهدين و كاتبين ربا [ميزان الحكمه، مركز النشر مكتب الاعلام الاسلامى، قم، چاپ اول، 1363 ش، ج 8، ص 508، ح 17962]، كسى كه ميان مادر و فرزندش جدايى بيندازد [همان، ح 17963 ]مردى را كه لباس زن بپوشد [همان، ص 509، ح 17965] و... اتفاقا اين سه روايت كه در اينجا مطرح شد از طريق اهل سنت نقل شده و در كتب روايى اهل سنت آمده است. بنابراين ما مسلمانان اعم از شيعه و سنى معتقديم كه بر طبق آيات قرآن و سيره رسول خدا(ص)، نفرين در فرهنگ اسلامى وجود دارد. اما آنچه كه مهم است اين نكته مى باشد كه ملاحظه كنيم مدار و محك اين نفرين كجاست؟


      با توجه به آيات قرآن و روايت نقل شده از رسول خدا(ص) برخى از افراد كه مرتكب گناه بسيار بزرگ شده و با كردار ناپسند خود جامعه و نظام و كيان اسلامى را چه از لحاظ اخلاقى چه از حيث اجتماعى، سياسى و اقتصادى به خطر انداخته و نسبت به پيامبر خدا(ص) و رسالت او بى ادبى و دشمنى مى كنند، مستحق نفرين مى باشند. بنابراين در امور مهم و خطير و كلان هيچ ايرادى ندارد كه مرتكب آن نفرين و لعن شود.


      اما در امور غير مهم و جزئى كه لطمه اى به مسائل اخلاقى، اجتماعى و سياسى جامعه اسلامى نمى زند و هم چنين نسبت به برخى افراد همچون مؤمنان و دوستان، نفرين نهى و منع شده است، از اين رو در برخى روايات كه نفرين مذمت شده است با توجه به سياق آنها و روايات ديگرى كه نفرين را امرى حسن و جايز تلقى كرده است، مقصود نفرين به افراد خاص و مرتكبان خطاهاى بزرگ و اجتماعى مى باشد.

0
97% (نفر 6)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

اصول و فروع دین را نام برده و مختصراً توضیح دهید؟
پس از شناخت و معرفت خدا کدام عمل برتر است؟
داستان سد الابواب را بیان کنید؟ 
وجدان چيست؟ آيا می توان وجدان را صدای خداوند ...
نماز نمي خونم حجاب ندارم اما نه از روى دشمنى و دهن ...
1-حجاب و وضعیت زنان قبل از اسلام 2 – علت وجوب حجاب 3 ...
چگونه مي شود عارف و عاشق خدا شد؟
در سلام آخر زیارت عاشورا منظور از علی الارواح ...
لطفا راه حلی بیان کنید که در نماز حواسمان پرت نشود
چگونه عاقبت به خير شويم و اصولاً عاقبت به خير شدن ...

بیشترین بازدید این مجموعه

اساسی ترين ویژگی پرستش حقيقي چيست؟
وجدان چيست؟ آيا می توان وجدان را صدای خداوند ...
چگونه بفهميم كه خداوند ما را دوست دارد و از ...
چگونه همیشه یاد خدا باشیم؟
در جامعه کنونی چگونه می توانیم آزاده باشیم؟
داستان سد الابواب را بیان کنید؟ 
لقب حیدر کرار به چه معنا است؟
راه ترک خودارضایی ( استمنا ) چیست؟
چرا مثل گذشته نمی توانم برای امام حسین گریه کنم؟
برای در امان ماندن از جن زدگی چه باید کرد؟

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^