يـكى از علل قيام سيدالشهدا (ع ) فساد دودمان بنى اميه (شجره ملعونه ) بود كه حكومت اسـلامـى را در دسـت گـرفـتـه ، كـيـنـه هـاى ديـريـن خـود را بـر ضـد اسـلام و پـيـامـبـر، اعـمـال مـى كـردند. فساد گسترده امويان را كه از اسباب عمده نهضت حسينى و امتناع آن امام شهيد از بيعت با يزيد بود، مى توان چنين برشمرد:
1 ـ اسلام زدايى و تحريف معارف دين و بدعت گذارى .
2 ـ ترويج فرهنگ جبر و سكوت و تسليم .
3 ـ غـارت بـيـت المـال و صـرف آن در راه مـنـافـع و اميال شخصى .
4 ـ فساد اخلاق و ترويج شراب و شهوت و قمار.
5 ـ احياء تعصبهاى قومى و ارزشهاى دوران جاهلى .
6 ـ بـه كـار گـمـاردن عـنـاصـر نـالايـق و فـاسـد، تـنـهـا بـه دليل اموى بودن .
7 ـ حيله گرى و تزوير و تبليغات دروغين .
8 ـ كينه و عداوت آنان با آل على (ع ).
9 ـ محروم كردن شيعيان ائمه از مناصب سياسى و حقوق اجتماعى و اقتصادى .
10 ـ كشتارهاى دسته جمعى مسلمانان و سركوب آنان در شهرها.
11 ـ دسـتـگـيـرى ، حـبـس و كـشـتـن چـهـره هـاى درخـشـان و انقلابى و آگاه مسلمان كه هوادار اهل بيت بودند.
امام حسين (ع ) در سخنان متعددى فساد بنى اميه را مطرح فرموده است . از جمله در نطقى كه پس از فرود آمدن در (بيضه ) ايراد كرد و روى اطاعت از شيطان ، ترك اطاعت خدا، فساد آشـكـار، تـعـطـيـل حـدود الهـى ، حـلال كـردن حـرام هـاى خـدا و تـحـريـم حـلال الهـى و بـيت المال را ملك خود دانستن تاءكيد نمود: (... الا و اِنّ هؤ لاء قد لزِموا طاعة الشـيطان وَ تركوا طاعة الرّحمن وَالظهروا الفسادَ وَ عَطّلوا الحدود وَ استَاءثَرُوا بِالفيى ءِ وَ اَحـَلّوا حرام اللّه وَ حَرَمُوا حلاله ...). و در سخن معروف خويش پس از فرود آمـدن در سـرزمـيـن كـربـلا، روى دگـرگـونـى اواضـاع و عمل نشدن به حق و نكوهيده ندانستن باطل تاءكيد كرده فرمود:
(اَلا تَرَوْنَ اَنَّ الحقَّ لا يُعمَل به وَ اَنَّ الباطِلَ لا يُتناهى عَنه ...).
اكنون كه ديده هيچ نبيند به غير ظلم
بايد زجان گذشت كزين زندگى چه سود؟
منبع : تبیان زنجان