فارسی
دوشنبه 05 آذر 1403 - الاثنين 22 جمادى الاول 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

كعبه در آيينه قرآن‏

در كتاب باعظمت الهى مى خوانيم:

إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبارَكاً وَ هُدىً لِلْعالَمِينَ ] .

يقيناً نخستين خانه اى كه براى [نيايش و عبادت ] مردم نهاده شد، همان است كه در مكه است كه پر بركت و وسيله هدايت براى جهانيان است.

در توضيح اين آيه بايد گفت:

ارزيابى عظمت، واهميت برنامه هاى اسلامى و نقشى كه براى به پا داشتن يك نظام عادلانه در مجتمع انسانى قواعد و مقررات الهى دارند، تنها از طريق دقت در آيات قرآن مجيد و رواياتى كه در معتبرترين مدارك دينى تدوين شده ميسر است.

مى توان از نتايجى كه از عمل به اصول الهى عايد جامعه بشرى مى گردد به اصالت و حقيقت حقوق اسلامى در تمام جوانب حيات پى برد.

قرآن مجيد حاوى كليات مسائل اسلامى و روايات و اخبار شرح و توضيح آن كليات است.

حفظ حقوق انسان در تمام زمينه هاى زندگى و تأمين سعادت دنيا و آخرت بشر از عمل به برنامه هاى الهى به دست مى آيد.

مسئله حج و روى آوردن به كعبه به شرط خلوص و معرفت، از مسائلى است كه درد دنيا و آخرت مسلمانان را دوا مى كند.

در آيه اى كه ذكر شد مى خوانيم:

همانا اول خانه اى كه براى مردم به جهت عبادت و بندگى قرار داده شد خانه ايست كه در مكه برپاست، آنجا مركز خير و بركت و منبع نفع و سود و محور هدايت و راهنمايى است.

آرى، هدف حق از قراردادن آن خانه در شهر مكه و در وسط مسجد الحرام براى اجراى مراسم بندگى و عبوديت از طرف مردم است و براى اين كه مردم در اتصال به آن جايگاه عظيم خود را به مقام قرب برسانند و از تمام علايق و وابستگى هاى غلط برهانند و حاكميت معبودهاى باطل را از زندگى خود ريشه كن كرده، تمام توجه خود را متوجه حضرت حق نمايند.

اى خوشا دل كاندر او از عشق تو جانى بود

 

شادمان جانى كه او را چون تو جانانى بود

خُرّم آن خانه كه باشد چون تو مهمانى در او

 

مقبل آن كشور كه او را چون تو سلطانى بود

زنده چون باشد دلى كز عشقِ تو بويى نيافت

 

كى بميرد عاشقى كو را چو تو جانى بود

     

هر كه رويت ديد و دل را در سر زلفت نبست

 

در حقيقت آدمى نبود كه حيوانى بود

در همه عمر ار بر آرم بى غم تو يك نفس

 

زان نفس بر جان من هر لحظه تاوانى بود

آفتاب روىِ تو گر بر جهان تابد دمى

 

در جهان هر ذره اى خورشيد تابانى بود

آتش رخسار خوبت گر بسوزاند مرا

 

اندر آن آتش مرا هر سو گلستانى بود

روزى آخر از وصالِ تو به كام دل رسم

 

اين شبِ هجرِ تو را گر هيچ پايانى بود 


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

جلوه‏اى از بندگى ابراهيم و اسماعيل عليهما ...
عبادت برتر
مجالس علم‏
ملائكه و هدايت
تفسیر حکیم (جلد4)
انتشارجدید متن سخنرانی استاد انصاریان در 26 جلد
جدائى سبب قبولى توبه
تسلیم بودن شرط بنده‏گیست
پاسخ‌های تلخ و تاریخی به دعوت سیدالشهدا(ع)
لوح فشرده «مجموعه آثار مکتوب استاد انصاریان» در ...

بیشترین بازدید این مجموعه

ارتباط با سیدالشهداء(ع) تهران (مسجد سیدعزیزا...) ...
لذت‏بخش شدن عبادات و دورى از ظواهر مادى
نعمت‏هاى خدا از زبان سید الشهدا علیه السلام
اخلاق امیرالمومنین (علیه السلام)
براى هر گناهى توبه اى مخصوص است
نفس و هفت مرحله آن
مراسم هفتمین روز درگذشت برادر حضرت استاد حسین ...
چهار عنصر وجود انسان
سخنراني مهم استاد انصاريان در روز شهادت حضرت ...
قدردانی استاد انصاریان از خادمین سیدالشهدا علیه ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^