فارسی
يكشنبه 23 دى 1403 - الاحد 11 رجب 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

محبت ساير موجودات به حضرت حق

دليل نقلى دارد، و گروهى از فلاسفه اسلامى آن را با براهين و دلايل استوار ثابت كرده اند و من در اين زمينه نياز به بحث علمى نمى بينم.

صدرالمتألهين در كتاب با ارزش اسفار اربعه مى گويد: همه موجودات بدون استثنا عاشق جمال حضرت اويند، و در اثبات عشقشان به حق همين بس كه همه به سوى كمال مطلق روانند، و اگر عشق به او نبود، حركت به سوى كمال مطلق معنا نداشت عشق به حضرت حق پس از معرفت به او و شناخت صفات حضرتش با تخليه باطن از رذائل و تطهير قلب از آنچه كه او را از خدا منصرف مى كند، و آراسته شدن به ارزش ها به دست مى آيد.

از رسول حق روايت شده است:

«ليس الايمان الا الحب فى الله و البغض فى الله:»

ايمان جز عشق نسبت به خدا، و كينه ورزى به خاطر خدا نيست.

به عبارت ديگر ايمان حبّ به خدا و احكام و قوانين او محبت نسبت به محبان اوست، و نيز ايمان عبارت از كينه و بغض نسبت به دشمنان حق و محرمات الهيه است و اينگونه محبت برترين نوع محبت و سبب سعادت انسان در دنيا و آخرت است. «1» اهل تحقيق و سالكان مسلك محبت، و علمداران كشور عشق، و مستغرقان جمال محبوب، «عشق را يكى از كيفيات نفسانى دانسته، و در تعريف آن گفته اند:

عشق استعداد و قابليت حبّ و محبت كامل به محبوب است.

ميان لغت حب و عشق تفاوت و فرقى نيست

«عباراتنا شتى و حسنك واحد»

چون حب در اثر شدت تسلط فكر در حسن و زيبائى هاى معشوق و تكرار مشاهده جهات زيبائى به حدى رسد كه عاشق چيزى جز محبوب نداند و نخواهد و نبيند، آن حالت محبت شديد را عشق گويند.

وَ الَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ.

زنان مصر درباره همسر عزيز در شهر شايع كردند:

قَدْ شَغَفَهَا حُبّاً:

عشق نوجوان كنعانى در درون قلبش نفوذ كرده و وى را به شدت شيفته و فريفته خود ساخته است.

قرآن درباره زنان مصرى كه از جانب بانوى كاخ براى تماشاى يوسف به ميهمانى دعوت شده بودند مى فرمايد:

فَلَمَّا رَأَيْنَهُ أَكْبَرْنَهُ وَ قَطَّعْنَ أَيْدِيَهُنَّ وَ قُلْنَ حاشَ لِلَّهِ ما هذا بَشَراً إِنْ هذا إِلَّا مَلَكٌ كَرِيمٌ:

هنگامى كه يوسف را ديدند او را از نظر حسن و زيبائى بزرگ و بى نظير يافتند، و چنان شيفته جمالش شدند كه به جاى ميوه دستان خود را بريدند و گفتند: تبارك الله كه اين نوجوان بشر نيست، بلكه فرشته بزرگ حسن و زيبائى است.

در اين آيات به مفهوم و معناى علاقه و محبت اشاره شده و به بخشى از آثار آن توجه داده شده است، البته لفظ عشق در آيات قرآن مجيد ذكر نشده ولى نيست فرقى در ميان حب و عشق شام در معنى نباشد جز دمشق ولى در روايات و احاديث لفظ عشق كم و بيش وارد شده است.

كتاب شريف اصول كافى در باب عبادت از حضرت صادق (ع) از رسول خدا نقل مى كند:

«افضل الناس من عشق العبادة فعانقها و احبها بقلبه و باشرها بجسده و تفرغ لها فهو لا يبالى على ما اصبح من الدنيا على عسر ام على يسر:»

برترين مردم كسى است كه به عبادت و بندگى حق عشق ورزد، و آن را در آغوش جان گيرد، و با قلبش دوست بدارد، و با جسمش آن را بپذيرد و خود را وقف آن كند، پس او به آنچه از دنيا برخورد مى كند اعتنائى ننمايد چه بر سختى و چه بر آسانى.

اميرمؤمنان (ع) هنگام عبور از سرزمين كربلا اشاره به نقطه اى كرد و فرمود:

«هذا مصارع عشاق و مناخ ركاب .....»

اينجا محل افتادن عاشقان و فرود آمدن سواران است حضرت صادق (ع) فرمود:

«ان العباد ثلاثة: قوم عبدوا الله خوفاً فتلك عبادة العبيد، و قوم عبدوا الله طلبا للثواب فتلك عبادة الاجراء و قوم عبدوا الله حبا فتلك عبادة الاحرار:»

به راستى بندگان سه دسته اند: گروهى خدا را به خاطر ترس از دوزخ عبادت مى كنند، پس آن عبادت بردگان است، و گروهى خدا را به خاطر رسيدن به بهشت عبادت مى كنند پس آن عبادت تاجران است، و گروهى خداوند را به خاطر عشق و محبت به او عبادت مى كنند پس آن عبادت آزادگان است.

 

 


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

افشای گناه
اتمام حجت خدا توسط بندگان خاص‏
ارزش كلام ائمه عليهم السلام‏
روح و حقيقت دين
فرزندانتان را نكشيد
هلاكت و مورد آن‏
محبت ساير موجودات به حضرت حق
معامله حضرت سیدالشهدا(ع) با خدا
حرکت به‌سوی اهداف مثبت
عابدترين عابدان‏

بیشترین بازدید این مجموعه

روح و حقيقت دين
درخواست پيامبران الهى براى تسليم
وجوب تحصيل علم و يقين‏
همنشينان پاك وناپاک
سه گروه قارى قرآن‏
اتمام حجت خدا توسط بندگان خاص‏
لقب «ام ابیها»
حرکت به‌سوی اهداف مثبت
معامله حضرت سیدالشهدا(ع) با خدا
کسب معرفت

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^