فارسی
شنبه 08 ارديبهشت 1403 - السبت 17 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

همنشينان پاك وناپاک

مسؤوليت عظيم

 از آيات قرآن مجيد و روايات با ارزش و معارف حقه اسلاميه استفاده مى شود كه مسأله رفاقت و همنشينى، و معاشرت و دوستى و آثارش در زندگى، مسأله اى است كه انسان در برابر آن تكليفش سنگين و مسؤوليتش عظيم است.

انسان اگر رفيق و دوستى را انتخاب كند كه سبك مغز و پست باشد و جز به شكم و شهوت اهتمام نورزد و نسبت به خدا و قيامت و دين و ديندارى و اخلاق و عمل صالح در غفلت و بى خبرى دست و پا بزند و از دوستى و معاشرتش با انسان هدفى جز امور مادى و لذّت برى و خوش گذرانى نداشته باشد، بى ترديد با دست خود و با انتخاب خويش تيشه به ريشه خود زده، بناى دنيا و آخرتش را در معرض خرابى قرار داده، خدا را از خود ناراضى نموده، به سعادت و خوشبختى اش پشت و پا زده، مسؤوليت و تكليف الهى و انسانى خود را كه در اين زمينه بس بزرگ و با عظمت است ناديده گرفته و نهايتاً براى خود در قيامت محاكمه سختى را تدارك ديده است.

از سفارش هاى بسيار مهم حضرت حق و همه پيامبران و امامان و اولياء خدا عليهم السلام و نيكان و اخيار و دلسوزان اين است كه: «از معاشر ناباب احتراز كنيد».

همنشينى با معاشر ناجنس از هر زهرى كشنده تر و از هر خطرى خطرناك تر و از هر كار زشتى زشت تر است زيرا معاشر ناباب دين و ايمان و اعتبار و آبروى انسان را بر باد مى دهد، و آدمى را از فيوضات و عنايات حضرت حق محروم مى كند.

تا توانى مى گريز از يار بد

 

يار بد بدتر بود از مار بد

مار بد تنها تو را بر جان زند

 

يار بد بر جان و بر ايمان زند

     

راستى، چه انسانى خطرناك تر و زيانبارتر از رفيقى كه وارد زندگى انسان شود و انسان را از خداى مهربان جدا كند و سراپاى فضاى حيات آدمى را آلوده نمايد و ريشه انسانيت انسان را بخشكاند و گُل وجود انسان را تبديل به خار كند و خانه آباد شخصيت آدمى را چون ويرانه اى پر از مار و مور رذائل اخلاقى نمايد و انسان را مورد نفرت حق و در معرض بى مهرى خانواده اش و ديگران قرار دهد!!

اين چهره هاى ناباب و غولان رهزن و ديوان مفسد، با كلام و قلم و اطوار و منش خود، انسان را به آتش دوزخ و چاه ويل و عذاب ابد دعوت مى كنند و بايد گفت: واى بر كسانى كه دعوت اين سبك مغزان و سفيهان ديوانه و حيوانات آدم نما را مى پذيرند و داغ ننگ بردگى اينان را بر پيشانى زندگى مى زنند،

[... أُولئِكَ يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ...] .

... اينان [كه مشركند، نه تنها مردم، بلكه بى رحمانه زن و فرزند خود را] به سوى آتش مى خوانند...

 

 

 


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

مسدود شدن راه هدايت‏
مهرورزى موسى عليه السلام
توبه ى شخصى که جیب مردم را مى زد
ارادتمندان حضرت سیدالشهدا(ع)
سخن ناشر
اثرگذاری قاری قرآن
ساختمان توبه
مسیر درست خدیجه کبری(س)
مصون ماندن از عذاب سخت‏
زیارت امام حسین(ع)

بیشترین بازدید این مجموعه

براى هر گناهى توبه اى مخصوص است
توبه ى شخصى که جیب مردم را مى زد
مسدود شدن راه هدايت‏
عملى ديگر به جاى حج‏
از هر ده انگليسى .....
عبادت‌هاى سحرگاهى
مسیر درست خدیجه کبری(س)
ساختمان توبه
اثرگذاری قاری قرآن
کم کردن فاصله بین من و خدا

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^