فارسی
سه شنبه 02 مرداد 1403 - الثلاثاء 15 محرم 1446
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

0
نفر 0

حفظ قلب از خطرات

انسان بايد بنا به فرموده قرآن دنيا را خانه تجارت دانسته و خود را تاجر به حساب آورده و مشترى خويش را فقط خدا بداند و جنس مورد معامله را جز قلب سالم نداند .در آثار گران بهاى اسلامى آمده كه هيچ چيز به ارزش قلب سالم نيست و در آخرت ، تنها چيزى كه خداوند بزرگ خريدار آن است ، قلب سليم است .
يَوْمَ لاَ يَنفَعُ مَالٌ وَلاَ بَنُونَ * إِلاَّ مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ  .روزى كه هيچ مال و اولادى سود نمى دهد ، * مگر كسى كه دلى سالم [ از رذايل وخبايث] به پيشگاه خدا بياورد . از اين آيه شريفه نكات بسيار مهمّى مى توان استفاده كرد ، از جمله اين كه قلب مركز نيّت است و اين نيّت قلبى است كه به عبادات اتّصال پيدا مى كند و براى تمام اعمال عبادى انسان به منزله روح براى جسم است و مى دانيد كه قرآن و روايات ملاك قبولى و ردّ اعمال را نيّت قلب مى داند ، اگر انسان عبادت را فقط به خاطر خدا انجام دهد ، زمينه قبولى عبادت صددرصد است و اگر براى جلب خشنودى ديگران به اجراى مراسم عبادى روى آورد ، قبولى عبادت از محالات است .
از اين كه مى گويد : در قيامت ، خريدار قلب سليم هستم به اين نتيجه مى رسيم كه قبولى تمام عبادات در گرو نيّت صحيح قلب است . اگر قلب از نظر نيّت داراى سلامت باشد ، قابل خريد خداست و چون قلب خريده شود ، در حقيقت همه اعمال خريده شده و اگر قلب از رحمت حق ممنوع گردد ، در حقيقت همه اعمال عبادى و زحمات عمرانه انسان به هدر رفته و انسان جايگاهى جز جهنم و نصيبى جز عذاب دردناك الهى نخواهد داشت .در مسئله نيّت و خلوص و ريا در باب چهارم كتاب پر ارزش « مصباح الشريعة » حديث بسيار مهمى از امام صادق عليه السلام نقل شده ، چنانچه خداوند مهربان توفيق عنايت كند شرح مفصل آن بيان خواهد شد .كوشش براى حفظ سلامت قلب ، يا اقدام براى معالجه امراض دل ، از بهترين عبادات و پُرثواب ترين برنامه هاست .
انسان خداخواه ، موظّف است علل خوشبختى و بدبختى قلب را بشناسد و تا سرحد امكان به دور كردن علل بدبختى و فساد قلب و جلب عوامل سعادت و خوشبختى دل بكوشد .به طور يقين سعادت همه جانبه انسان ، در پرتو صلاح قلب و بدبختى و بيچارگى او در گرو مرض يا امراض قلبى است .

 


منبع : برگرفته از کتاب عرفان اسلامی استاد حسین انصاریان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

زهد يا رهبانيت‏
راه اندازی بخش تخصصی عرفان اهل بیت(ع) در کتابخانه ...
اخلاق چراغ راه زندگى
چهار عنصر وجود انسان
گلزار محبت
زهد در كلام مجلسى رحمه الله‏
پاسخ‌های تلخ و تاریخی به دعوت سیدالشهدا(ع)
زهد در كلام امام صادق عليه السلام‏
تلویزیون ا ینترنتی روی سایت عرقان افتتاح شد.
اقسام غسل از ديدگاه عارفان

بیشترین بازدید این مجموعه

گلزار محبت
مقام طمس
شرائط منزل تجلیه
انسان غربى
بخل ورزيدن از زكات
راه اندازی بخش تخصصی عرفان اهل بیت(ع) در کتابخانه ...
قدردانی استاد انصاریان از خادمین سیدالشهدا علیه ...
زهد يا رهبانيت‏
زهد در كلام امام صادق عليه السلام‏
زهد در كلام مجلسى رحمه الله‏

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^